Digitális döntéstámogatás három képernyőn SAP Digital Boardroom

Heizer Roland
2017. április 06.

Bár a digitalizáció forradalmát éljük már egy ideje, a döntéshozó prezentációk, heti áttekintő értekezletek vagy a szakértői megbeszélések jellemzően még mindig előre elkészített statikus slide-ok mentén zajlanak. Jobb esetben valamilyen dashboard, cockpit van projektorral kivetítve, ami már lehetőséget ad némi dinamikus vizualizációra és interaktív elemzésre. Ezen a területen kínál megoldást az SAP Digital Boardroom.

Ha szeretünk tablet-en, mobiltelefonon tartalmakat fogyasztani, akkor ezt az eszközt is szeretni fogjuk. Három darab 80”-os kijelzőn fogyaszthatjuk az információt. Kattintunk, nagyítunk, kijelölünk, szűrünk, kommentelünk, térképen megjelenítünk, lefúrunk, aggregálunk, valós időben elemzünk, what-if típusú kérdésekre keresünk választ. Mindezt megtehetjük egy interaktív, dinamikusan változó, látványos vizualizációval támogatott platformon úgy, hogy egy rendszeren belül választ kaphatunk a különböző üzleti kérdésekre és azok miértjére is.

De mi is ez az SAP Digital Boardroom? Mi van az ujjlenyomatokkal teli kijelzők mögött?

Adatok. Felhőben vagy lokálisan.

Megbízható, releváns, elérhető üzleti adatok bármilyen típusú, ismert adatforrásból (flat file, relációs, multidimenzionális, big data) érkezhetnek. Természetesen HANA platform az ajánlás, annak is a felhőben működő változata (HCP, HANA Cloud Platform).

Alkalmazások. Felhőben.

Korábban már megismert on-premise (desktop) alkalmazások, melyekkel feldolgozzuk az adatainkat, hasznos információt állítunk elő, döntést készítünk elő. Legyen az elemzés (Reporting & Analysis), tervezés, allokáció (Planning) vagy éppen összefüggés-keresés, komplex előrejelzések (Predictive Forecasting) – minden funkció elérhető egyetlen felületen, egyetlen eszközben. A SAP BusinessObjects Cloud felhő alapú alkalmazás-réteg pontosan ezt tartalmazza, vagyis BI és CPM (EPM) funkciókat ötvöz egyetlen felületen. A GRC (Governance, Risk Management, Compliance – kockázati, kitettségi jellemzők) funkció jelenleg nem elérhető.

Vizualizáció. Felhőben.

Erre a felhő alapú keretrendszerre épül az SAP újgenerációs interaktív megjelenítő megoldása, a Digital Boardroom. Három darab nagyméretű, egymást vezérlő érintőkijelzős képernyő segítségével egy dinamikus, interaktív, vizuális elemekkel támogatott áttekintés készíthető. Az áttekintés szólhat egy nagyvállalat havi teljesítménymutatóinak elemzéséről, előrejelzésekről az irányításban résztvevő, döntésekért felelős vezetők számára, de akár egy adott szakterület saját, speciális nagy projektjeinek beszámolójáról is. Minden az adott témát érintő releváns információ látható, elérhető egy felületen anélkül, hogy bezárnánk más ablakot, továbbgörgetnénk diákat.

Három képernyő

Az első képernyőn – ajánlás szerint – mindig egy összefoglalót látunk, mely a legfontosabb indikátorokat, jellemzőket mutatja magas szinten (például vállalati szintű KPI-k), de dinamikusan kezelhető (szűrhető, kijelölhető, frissíthető). Egyfajta kiindulópont az adott megbeszéléshez (például a megbeszélés tartalmi elemeit megjelenítve is összeállítható), hasonló funkciót tölt be, mint ma egy egylapos dashboard (Overview, summary).

A második (középső) képernyő alkalmas az első képernyőn kiválasztott adatkör, mutatószám részleteinek megtekintésére. Lehetőségünk van valós idejű elemzések készítésére, összefüggések keresésére, szimulációra (egy bizonyos érték megváltoztatásával újraszámoljuk a kalkulációt), egyedi szűrések beállítására, vagyis a magas szintű aggregált adatokból kiindulva egészen az elemi szintig történő lefúrásra (Details, content).

A harmadik kijelző célja pedig mindig valamilyen kiegészítő információt adni az összefoglaló adatokhoz, kontextusba helyezni azokat. Térképes megjelenítés, speciális – a megértést segítő – felületek, vizualizációk alkalmazása interaktív megoldásokkal (Context).

A három kijelző egymással összefüggésben van, egymást vezérlik – egy téma (story) áttekintését teszik lehetővé. Nem követelmény a hármas megosztás, lehetőségünk van kettő vagy egy képernyőt is használni, esetleg videó konferenciában használni az egyik képernyőt. Minden attól függ, mi a célunk, és mennyi megjelenítendő információval dolgozunk.

Miben segíti a hatékony döntéstámogatást? Miben más?

Nem a nagyméretű, lapos érintőkijelzőkön van a hangsúly, sokkal inkább az alábbiakban tudja magasabb szintre emelni a döntéstámogatást:

  • mindenki ugyanazt látja
  • nem veszünk el a részletekben: mindig láthatjuk az összefoglaló adatokat, bármikor könnyen visszaállhatunk a kiindulópontra
  • gyorsabban felkészülhetünk egy megbeszélésre, mivel egy platformot használunk
  • nincs szükség külön utómunkára, hiszen ott helyben, valós időben kapunk választ a kérdésekre
  • időt spórolunk meg, mert nem kell alkalmazások között váltani, belépni
  • egyedi elemzéseket, szimulációkat azonnal tudunk végezni
  • workflow jellegű bemutatókat is tudunk készíteni
  • egy platformon belül megoldható az együttműködés, információ megosztás (akár videó konferenciához is használható)

Mivel az irányítást, döntéstámogatást egyre gyorsabban, pontosabban és érthetőbben kell kiszolgálnunk, itt az ideje, hogy az egyirányú prezentációkat interaktív egyeztetéssé formáljuk. Önmagában persze ez a megoldás nem elegendő ahhoz, hogy digitális döntéstámogatásról beszéljünk. Mi kell még hozzá? Két nagyon fontos tényező mindenképp.

Egyrészt megbízható, elérhető, időbeli és megfelelően előkészített adatokra továbbra is szükség van ahhoz, hogy hasznos, értékes információkkal tudjuk támogatni a döntéshozatalt.

Fogyasztói oldalról pedig igény és érettség kell egy ilyen komplex rendszer befogadásához. A technológia fejlődésével a gondolkodásmódunkon is változtatni kell. Legyen természetes a gyors döntéshozatal, a kézi maszatolás eliminálása, a tiszta kommunikáció minden irányban, továbbá az, hogy a vezetők is elemeznek, s az együttműködés nem csak látszattevékenység.

Véleményem szerint valódi értéket akkor jelent ez az eszköz, ha be tudjuk építeni a vállalati kultúrába, ha a szervezeti értékrendszer részévé tud válni.