Hogyan tudatosítsuk a felső vezetőkben, hogy a beszerzés egy profitcentrum?

Werle Zoltán
2016. január 22.

A hazai beszerzési szervezeteket még mindig nem ismeri el kellően a vállalatok felső vezetése. Ez egyértelműen látszik Beszerzési Teljesítménymérés elnevezésű felmérésünkből, amellyel a beszerzési szervezetek érettségét térképezzük fel. Nagy arányban kaptunk például ilyen megjegyzéseket: „Nincs formális beszerzési stratégia” valamint „A beszerzési vezető alkalmanként vesz részt a menedzsment megbeszélésein”.

A hazai beszerzési szervezeteket még mindig nem ismeri el kellően a vállalatok felső vezetése. Ez egyértelműen látszik Beszerzési Teljesítménymérés elnevezésű felmérésünkből, amellyel a beszerzési szervezetek érettségét térképezzük fel. Nagy arányban kaptunk például ilyen megjegyzéseket:
Nincs formális beszerzési stratégia” valamint „A beszerzési vezető alkalmanként vesz részt a menedzsment megbeszélésein„.

A folyamatosan szaporodó válaszokból – eddig 62 érkezett, 18 iparágból – úgy tűnik, a vállalatoknál nem sikerült teljes jelentőségében érzékeltetni, hogy a beszerzés által megtakarított minden egyes forint, euró, dollár azonnali eredményjavító hatású. Szemben a sales-szel, ahol az eladások növeléséből csak – jobb esetben – a margin járul hozzá az eredmény javulásához. Azt, hogy „jobb esetben”, nem véletlenül írtam. Mindenki tud hozni olyan példákat, amikor az eladások növelése nemhogy javította volna, hanem rontotta az eredményt, mivel a termékfedezet negatív volt. Természetesen a beszerzés – mint funkció – költséget is jelent a vállalat számára. Gondoljuk meg azonban, hogy egy jól működő, a felső vezetés támogatását élvező beszerzés mekkora megtakarítást és mekkora hozzáadott értéket adhat a vállalat működéséhez. A hozzáadott érték például az is lehet, hogy a beszerzés a piaci ismeretei alapján segít az üzleti területnek termékek gyors piacra vitelében (time to market), aminek hatásaként prémium marginra lehet szert tenni. Vagyis nem mindig a megtakarítás a beszerzés legfőbb – bár kétségtelenül a legelső helyen álló – hozzáadott értéke.
Ha csak a megtakarításokat állítjuk szembe a költségekkel és a hozzáadott értéket figyelmen kívül hagyjuk, a beszerzési funkció költsége akkor is többszörösen megtérül. Vajon tudja ezt minden vállalat beszerzési vezetője, netán pénzügyi vezetője és főleg első számú vezetője? Miért nem tudatosul igazán a beszerzés kiemelt szerepe egy vállalat életében? Ennek a helyzetnek a megváltoztatását is szeretnénk segíteni a felmérésünkkel, amelynek fő célja, hogy a magyarországi vállalatok pozícionálni tudják magukat a hazai piacon beszerzési szervezetük és beszerzési tevékenységük érettsége alapján. Jelenleg ugyanis szinte kizárólag nemzetközi tanulmányokból lehet összehasonlító adatokat szerezni a beszerzési szervezetek felépítéséről, működéséről és teljesítményéről. Azt gondolom, hogy a kérdőív kitöltése és ezzel a vállalat „beszerzési érettségéről” kapott kép mindenképpen megtérülő befektetés. Ezen a linken elérik a kérdőívet. Az 55 kérdést nagyjából 20-25 perc alatt meg lehet válaszolni.