Pénzügyi vezetők tavalyi tapasztalatai és várakozásai 2021-re

2021. január 19.

Milyen szakmai tapasztalatokat, tanulságokat hozott a koronavírus-válsággal terhelt tavalyi év?

Milyen kihívásokra kell számítani az idén?

Ezt a két kérdést tettük fel különböző vállalatok pénzügyi vezetőinek. Válaszaikat ABC sorrendben közöljük.

 

Csekei Gábor (LinkedIn)

Chief Production and Finance Officer, Törley Pezsgőpincészet

 

A legfontosabb szakmai tapasztalat / tanulság 2020-ban:

  • Az eddigi meglehetősen stabil, bár szezonális piaci környezetben való navigálásról át kellett térni egy hektikusan változó környezethez való alkalmazkodásra. Előtérbe került a forgatókönyvekben való gondolkodás.
  • A termékportfóliónk pár napos és több éves gyártási periódusú termékeket is magában foglal, amelyek előállításához a beszállítói oldalról szinte naponta és évenként egyszer elérhető anyagokat is felhasználunk. Ezt a supply chain-t az eladási piac volatilitása, valamint a beszállítói piacokon fellépő elérhetőségi problémák mellett csak nagyobb odafigyeléssel és rugalmassággal lehetett menedzselni. Egyensúlyozni kellett különböző, ellentmondó célok között (a szállítóképesség megtartása, költség- és készletcélok elérése és likviditás fenntartása), és ha kellett, gyorsan váltani kellett a prioritások között.
  • Szinte minden szervezeti egység leterheltsége erősen ingadozott az év folyamán. A munkavállalók elkötelezettségének és megértésének köszönhetően egymás kisegítése természetessé vált, amit a belső teljesítmények elszámolásával „motiváltunk”.

2021-es kihívások:

  • A 2020-as év rendkívüli volt. A járvány kiváltotta turbulenciákhoz való alkalmazkodás együtt járt bizonyos hatékonysági veszteségekkel, átmeneti intézkedésekkel, célmódosításokkal. Ezeket tavaly jellemzően mindenki tudomásul vette. Úgy érzékelem, hogy a stake holderek 2021-ben vissza kívánnak térni a „normális” életükhöz, ideértve a pénzben és más módon érzékelt „nyereségek” megszokott szintjét is, bár ebbe egyelőre a vírus még nem egyezett bele. Ebből következően egy nagyon izgalmas és kreatív feladatokat tartogató év áll a vezetők többsége előtt, ideértve a CFO-kat és a controllerek is.
  • A vállalati ellenállóképesség fenntartása, a rugalmasság, a gyors reagálóképesség kulcstényező marad 2021-ben is, az ezek érdekében életre hívott projektek több feladatot fognak jelenteni a controllereknek, mint a „békeévekben”.
  • 2021-ben sem lehet majd elhagyni a forgatókönyvekben való gondolkodást, sőt az üzleti modell egyes elemeit ugyanúgy, ahogy a tervezett fejlesztéseket is, a tavaly nyert tapasztalatok figyelembe vételével kell újra áttekinteni és lefordítani a számok nyelvére.
  • Szükség van a controllerek, a CFO-k realitásérzékére és racionalitására, hogy a belső partnerek túlzott optimizmusa és pesszimizmusa között segítsék a vállalat hajóját kormányozni.

 

Kövér András (LinkedIn)

gazdasági igazgató, Electrolux Magyarország

 

A legfontosabb szakmai tapasztalat / tanulság 2020-ban:

  • A rendszeres – napi, heti gyakoriságú – rövidtávú előrejelzések fontossága, előtérbe kerülése a túlélés érdekében és hogy jól tudjunk reagálni a piaci kihívásokra. A stratégiai tervezés ezáltal háttérbe szorul vagy éppen az lesz a nyerő, aki ebben erős?
  • Nem teljesen ismertük a fogyasztói szokásokat, preferenciákat, illetve ezek békeidőben működőképesek. Szokásostól eltérő helyzetben meglepően reagálnak a vásárlók.

2021-es kihívások:

  • Kollégák motiválásának fenntartása a tömegesen elterjedt home-office ellenére.
  • Készülni a “békeidőre”, amely az eddigiektől eltérő normalitást jelenthet a vásárlók részéről, ez egyelőre nem ismert.

 

Lőrincz Levente

Gazdasági igazgató, Debreceni Vagyonkezelő Zrt.

 

A legfontosabb szakmai tapasztalat / tanulság 2020-ban:

A 2020-as évben a pandémia jól megmérte és most is méri a cégcsoportunk controlling rendszerének hatékonyságát a szokásos rendszeres tervezési és beszámolási folyamatokban, de még inkább az ad hoc prognózisok tekintetében. A veszélyhelyzetben mutatkozik meg (nem csak a barátság) a controlling rendszernek, mint vezetői eszköznek a döntéstámogató alapfunkciója és ha ez jól működik, az értéke. Felértékelődött a controlling, ahogy a controller kollégák mondták: most jó lenni controllernek. A controlling rendszerrel természetesen együtt vizsgázik a döntéshozó rendszer gyorsaságban, hatékonyságban, keménységben és a cégcsoport is vizsgázik egyben és tagonként rugalmasságban, alkalmazkodóképességben.
Nyilván a pandémia „segített” a digitális transzformációban.

2021-es kihívások:

2021-ben egyrészt folytatjuk a gazdaságirányítás fejlesztését, a vállalatirányítási rendszerünk megújítását, nagyot akarunk lépni. Másrészt a cégcsoport számos olyan nagyberuházást kezd-kezdett meg 2020-2021. évben, melyek:

  • lebonyolítása különösen kihívás a megváltozott körülmények között;
  • ugyanakkor talán most van erre a legalkalmasabb időpont (pl. szállodafelújítás);
  • illetve a pandémia utáni gazdasági ugrást teszik lehetővé.

 

Poroszlai Csaba (LinkedIn)

CFO, EGIS Gyógyszergyár

 

A legfontosabb szakmai tapasztalat / tanulság 2020-ban:

  • Technikailag lényegében minden fontos feladatot, fejlesztést el tudunk már távolról végezni. Ennek ellenére hosszabb távon a gazdasági munkában is érezzük a személyes kontaktus hiányát (pedig nem a mi szakmánk látszik kívülről a leginterperszonálisabb területnek). Néhány hónapig működik az otthoni, online munka, de a csapat szövete egy idő után elkezd fesleni, ha egyáltalán nincs személyes kapcsolat. Mégiscsak társas lények vagyunk.
  • A gyógyszeripar tényleg egy defenzív iparág! Tudjuk-tudtuk eddig is, korábban is voltak válságok, de újra és újra más élmény első kézből szembesülni az összes hatásával egy akkora válságban, mint amilyet 2020 hozott.

2021-es kihívások:

  • Visszatérni az irodába és mégsem térni vissza. Nagy kérdés, hogyan alakul majd az irodai munka és az otthoni munka aránya, ha megszűnik a kényszer.
  • Folytatni a fejlesztéseket: 2020-ban sem álltak le a fejlesztéseink, 2021-ben is visszük tovább őket. A hatékonysági nyomás folyamatos, ez egy olyan kihívás, ami sosem múlik el.

 

Dr. Székely Ákos (LinkedIn)

Senior Vice President of Group Planning and Reporting, MOL Group

 

A legfontosabb szakmai tapasztalat / tanulság 2020-ban:

Nagyon rövid idő alatt lényegesen más üzleti környezetben találtuk magunkat. Csökkenő kereslet, hatalmas volatilitás az inputok és az outputok árában, zuhanó eredményesség. Mindemellett a járványügyi helyzet lekötötte a vezetés energiáját, a fő cél a működés fenntartása volt. Hirtelen csak a képernyőn láttuk egymást, nem tudtunk sem egymással, sem az üzlettel személyesen beszélni. Ebben a környezetben kellett a pénzügyi csapatnak újragondolni a beszámolást, a várhatózást és a tervezést. Amit korábban mutattunk, érvényét vesztette. Amit látni szerettek volna, azt nem állt rendelkezésre: vagy nem olyan formában, vagy nem annyi idő alatt. 2020 a MOL pénzügy esetében egy igazi folyamatújraszervezés (BPR – business process reengineering) volt. Motort kellett cserélni a repülőben, miközben dugóhúzóban zuhantunk lefelé. Sikerült. Miért? Mindenki értette, különleges időket élünk, ami nagyjából jó volt korábban, az nem elég.

2021-es kihívások:

A működés stabilizálása megvalósult. A volatilitás az üzleti környezetben nem tűnt el, az üzletekben 2020-ben keletkezett károkat tüzetesen meg kell vizsgálni. Ezek jelenthetik az egyszeri sokk hatását, de trendforduló kezdetét is. A pénzügynek ebben a szerepe az, hogy segítsen az üzletnek megtalálni a megfelelő választ.

 

Tölgyes Ágnes (LinkedIn)

CFO, Raiffeisen Bank

 

A legfontosabb szakmai tapasztalat / tanulság 2020-ban:

  • A kollégák és a szervezet alkalmazkodóképessége sokkal nagyobb, mint korábban sejtettük. Ugyanez igaz az ügyfeleinkre is, akik nyitottsága a digitális szolgáltatásaink iránt ugrásszerűen megnőtt.
  • A csapatra, a szakmai közösségek működtetésére, egymás támogatására óriási szükség van, akkor is, ha a legtöbb „találkozás” a virtuális térbe helyeződött át. A vezetői eszköztárt ennek megfelelően folyamatosan bővíteni kell, folyamatosan próbálva és meghonosítva új módszereket.

2021-es kihívások:

  • Bár sok biztató hír érkezett és érkezik, a pandémiás helyzetnek, illetve az ehhez kapcsolódó társadalmi és gazdasági bizonytalanságnak egyelőre még nem látni a pontos végét, nehéz előre tervezni. Ez továbbra is folyamatos alkalmazkodást, finomra hangolást igényel a szervezet minden szintjén, és természetesen a pénzügyi előrejelzésekben is.
  • 2020-ban egy tucat jelentős, új digitális fejlesztésünk indult el éles üzemben. Fontos célunk a digitális szolgáltatások további bővítése, és a bankfiókok szerepének újraértelmezése is.

 

Egy kereskedelmi áruházlánc anonimitást kérő CFO-ja

A legfontosabb szakmai tapasztalat / tanulság 2020-ban:

Az egyik legfontosabb tapasztalatom idén az volt, hogy ismét felértékelődött a controlling szerepe. Az elmúlt idők konjunktúrás időszakában sokszor kellett küzdeni azért, hogy a létjogosultságát bizonyítsa a controlling csapat. 2020-ban a vírushelyzet és a gazdasági kihívások miatti gyors, rizikós döntések meghozatalakor a menedzsment rákényszerült arra, hogy több független adat, elemzés, szcenáriók birtokában hozzon döntéseket. A megfelelő célok kitűzéséhez szintén elengedhetetlen a megelőző független elemzés, az átfogó személet. Ez egy nagyon jó irány, és remélem, hogy maradandó pozitív hatással lesz az üzleti folyamatokra, hiszen ebből nem csak válságban lehet profitálni.

2021-es kihívások:

A szakmai kihívás is ehhez a témához kapcsolódik, hiszen az üzleti területekről jelenleg nagyon sok az igény az adatalapú elemzésekre, megközelítésekre, és riportokra. Felgyorsult a döntéshozatal, párhuzamos projektek futnak. Az ezekhez szükséges erőforrások és kompetenciák kiépítése a legnagyobb feladatunk.