Lőrincz Levente
Gazdasági igazgató, Debreceni Vagyonkezelő Zrt. |
A legfontosabb szakmai tapasztalat / tanulság 2020-ban:
A 2020-as évben a pandémia jól megmérte és most is méri a cégcsoportunk controlling rendszerének hatékonyságát a szokásos rendszeres tervezési és beszámolási folyamatokban, de még inkább az ad hoc prognózisok tekintetében. A veszélyhelyzetben mutatkozik meg (nem csak a barátság) a controlling rendszernek, mint vezetői eszköznek a döntéstámogató alapfunkciója és ha ez jól működik, az értéke. Felértékelődött a controlling, ahogy a controller kollégák mondták: most jó lenni controllernek. A controlling rendszerrel természetesen együtt vizsgázik a döntéshozó rendszer gyorsaságban, hatékonyságban, keménységben és a cégcsoport is vizsgázik egyben és tagonként rugalmasságban, alkalmazkodóképességben.
Nyilván a pandémia „segített” a digitális transzformációban.
2021-es kihívások:
2021-ben egyrészt folytatjuk a gazdaságirányítás fejlesztését, a vállalatirányítási rendszerünk megújítását, nagyot akarunk lépni. Másrészt a cégcsoport számos olyan nagyberuházást kezd-kezdett meg 2020-2021. évben, melyek:
Poroszlai Csaba (LinkedIn)
CFO, EGIS Gyógyszergyár |
A legfontosabb szakmai tapasztalat / tanulság 2020-ban:
2021-es kihívások:
Dr. Székely Ákos (LinkedIn)
Senior Vice President of Group Planning and Reporting, MOL Group |
A legfontosabb szakmai tapasztalat / tanulság 2020-ban:
Nagyon rövid idő alatt lényegesen más üzleti környezetben találtuk magunkat. Csökkenő kereslet, hatalmas volatilitás az inputok és az outputok árában, zuhanó eredményesség. Mindemellett a járványügyi helyzet lekötötte a vezetés energiáját, a fő cél a működés fenntartása volt. Hirtelen csak a képernyőn láttuk egymást, nem tudtunk sem egymással, sem az üzlettel személyesen beszélni. Ebben a környezetben kellett a pénzügyi csapatnak újragondolni a beszámolást, a várhatózást és a tervezést. Amit korábban mutattunk, érvényét vesztette. Amit látni szerettek volna, azt nem állt rendelkezésre: vagy nem olyan formában, vagy nem annyi idő alatt. 2020 a MOL pénzügy esetében egy igazi folyamatújraszervezés (BPR – business process reengineering) volt. Motort kellett cserélni a repülőben, miközben dugóhúzóban zuhantunk lefelé. Sikerült. Miért? Mindenki értette, különleges időket élünk, ami nagyjából jó volt korábban, az nem elég.
2021-es kihívások:
A működés stabilizálása megvalósult. A volatilitás az üzleti környezetben nem tűnt el, az üzletekben 2020-ben keletkezett károkat tüzetesen meg kell vizsgálni. Ezek jelenthetik az egyszeri sokk hatását, de trendforduló kezdetét is. A pénzügynek ebben a szerepe az, hogy segítsen az üzletnek megtalálni a megfelelő választ.
Tölgyes Ágnes (LinkedIn)
CFO, Raiffeisen Bank |
A legfontosabb szakmai tapasztalat / tanulság 2020-ban:
2021-es kihívások:
Egy kereskedelmi áruházlánc anonimitást kérő CFO-ja
A legfontosabb szakmai tapasztalat / tanulság 2020-ban:
Az egyik legfontosabb tapasztalatom idén az volt, hogy ismét felértékelődött a controlling szerepe. Az elmúlt idők konjunktúrás időszakában sokszor kellett küzdeni azért, hogy a létjogosultságát bizonyítsa a controlling csapat. 2020-ban a vírushelyzet és a gazdasági kihívások miatti gyors, rizikós döntések meghozatalakor a menedzsment rákényszerült arra, hogy több független adat, elemzés, szcenáriók birtokában hozzon döntéseket. A megfelelő célok kitűzéséhez szintén elengedhetetlen a megelőző független elemzés, az átfogó személet. Ez egy nagyon jó irány, és remélem, hogy maradandó pozitív hatással lesz az üzleti folyamatokra, hiszen ebből nem csak válságban lehet profitálni.
2021-es kihívások:
A szakmai kihívás is ehhez a témához kapcsolódik, hiszen az üzleti területekről jelenleg nagyon sok az igény az adatalapú elemzésekre, megközelítésekre, és riportokra. Felgyorsult a döntéshozatal, párhuzamos projektek futnak. Az ezekhez szükséges erőforrások és kompetenciák kiépítése a legnagyobb feladatunk.
Olvasson tovább a témáról az IFUA Horváth honlapján!
Szakértőink vállalati projektekben szerzett tapasztalatait és ügyfeleink elismeréseit egyaránt megosztjuk.