6. M&C levél – 2003. október 29. Az outsourcing hat lépése, amely megváltoztatja a világot körülöttünk. Érdemes időben kapcsolni!

2003. október 01.

Alig van olyan cég, amely ne lenne túl a portaszolgálat, a takarítás és az üzemi étkezde kiszervezésén. A specializált szolgáltatók olcsóbban képesek jobb minőséget előállítani. Jelenleg hitviták folynak az informatika, a számvitel és a logisztika kiszervezésének racionalitásáról. Bár szerencsére nem lehet minden folyamatot olcsó bérű országokba helyezni, érdemes felismerni a tendenciát, amely a következő években gyökeresen megváltoztatja életünket!

Tanulságok a controllerek számára

(Előre is elnézést kérek a sok angol kifejezésért, amelyeket ezúttal szándékosan alkalmaztam.)

Alig van olyan cég, amely ne lenne túl a portaszolgálat, a takarítás és az üzemi étkezde kiszervezésén. A specializált szolgáltatók olcsóbban képesek jobb minőséget előállítani. Jelenleg hitviták folynak az informatika, a számvitel és a logisztika kiszervezésének racionalitásáról. Pedig ki vitathatja, hogy rövidesen itt is létezni fognak olyan szolgáltatók, akik azért fogják ezeket a tevékenységet olcsóbban, jobban és gyorsabban is ellátni, mert ez az alapvető képességük.

Míg Európának ebben a sarkában viszonylag racionális viták folynak az outsourcing értelméről, addig az amerikai munkások jogait védő szervezet, a Toraw 2002 óta utcai tüntetéseket szervez New Yorkban és Bostonban a Startégiai Outsourcing Konferencia idején. Jelszavuk: "Védjük meg a fehérgalléros munkahelyeket!"

Érdemes felismerni a tendenciát, amely a következő években gyökeresen megváltoztatja életünket. Mint minden változásnak, lesznek nyertesei és vesztesei. Aki időben kapcsol, profitálhat is a változásból!

Az outsourcing 6 lépése, amely átalakítja világunkat.
1. Divizionális szervezet létrehozása – a controller kialakítja a belső teljesítmények elszámolási rendszerét.
2. Szabványosítás – folyamatszervezés, ERP támogatás.
3. Shared Services – centralizált belső szolgáltatások a méretgazdaságosság jegyében. A controller kialakítja a Sevice Level megállapodásokat és a teljesítménymérés feltételeit. Elválik egymástól az irányítási és a végrehajtási szint.
4. Technológiai outsourcing – eszközök (szállítóeszközök, IT stb.) és alkalmazások (ERP üzemeltetés) kiszervezésével csökken a folyamat komplexitása. A controller a szolgáltatási szintek monitoring rendszerét üzemelteti.
5. Business Process Outsourcing (Insourcing) – hosszú távon ez a kiszervezési forma lesz a jellemző. A szolgáltató az üzleti folyamat teljesítményéért vállal felelősséget. Jellemző területek: logisztika, facility, utility, call center, számvitel, controlling, HR stb. Mindent kiszervezünk, ami nem alapvető képesség, és mindent visszaszervezünk, amit a stratégia megváltozása indokolttá tesz. A controller ellenőrzi – akár külsősként is – a kiszervezés szerződési feltételeinek teljesülését. A belső teljesítményszámítás megszűnik, a számvitel leegyszerűsödik.
6. Offshoring – az üzleti folyamatok kiszervezése olcsó bérű országokba. A világ számviteli, bérszámfejtési, IT üzemeltetési, IT fejlesztési stb. központjai elköltöznek a legjobb feltételeket nyújtó országokba. Egyes elemzők szerint India lesz például a világ számviteli és bérszámfejtő központja!?!

A világ elkezdett működni. A folyamat feltartóztathatatlan. Kis országok nem tudják megakadályozni a munkahelyek elvándorlását. Akkor profitálhatnának a változásból, ha az új iparágak becsalogatására ország-szintű stratégia lenne. Ez a politikusok felelőssége.

Mit tehetnek az egyének a "szép új világban"? Csak az lesz nyertes, aki időben kapcsol, felkapaszkodik valamelyik hullámra.
Szerencsére nem lehet minden folyamatot olcsó bérű országokba helyezni!