Nem csupán a Chan W. Kim és Renée Mauborgne szerzőpáros tollából 2005-ben megjelent Kék Óceán Stratégia (Blue Ocean Strategy – BOS) című könyv kezdődik „cirkusszal”, hanem az INSEAD BOS Intézetének egyik filmes esettanulmánya is rajtuk keresztül magyarázza el a Kék piacok teremtéstörténetét. Míg az üzleti iskolák 30-50 oldalas „case study”-kon keresztül oktatják a menedzsment fortélyokat, addig a Kék Óceán Stratégia eszközeit és összefüggéseit látványos filmek és e-learning technikák segítségével lehet elsajátítani. A Cirque de Soleil előadásainak varázslatosságáról hétvégén a budapesti közönség is meggyőződhetett.
Nem csupán a Chan W. Kim és Renée Mauborgne szerzőpáros tollából 2005-ben megjelent Kék Óceán Stratégia (Blue Ocean Strategy – BOS) című könyv kezdődik „cirkusszal", hanem az INSEAD BOS Intézetének egyik filmes esettanulmánya is rajtuk keresztül magyarázza el a Kék piacok teremtéstörténetét. Míg az üzleti iskolák 30-50 oldalas „case study"-kon keresztül oktatják a menedzsment fortélyokat, addig a Kék Óceán Stratégia eszközeit és összefüggéseit látványos filmek és e-learning technikák segítségével lehet elsajátítani. A Cirque de Soleil előadásainak varázslatosságáról hétvégén a budapesti közönség is meggyőződhetett.
Bár a felsővezetők agyában jogosan fogalmazódik meg a kérdés, hogy vajon a retrospektíve kikiáltott Kék Óceánok teremtésének módszerével extrapolálhatunk-e saját kék óceánokat a jövőben, az egyre népszerűbb módszertant vállalati tréningeken és egyetemeken előszeretettel tanulják menedzserek és menedzser-növendékek egyaránt.
A véres (vörös) versenypiacokon szegmentáció, specializáció folyik. Minden piaci szereplő egy vagy több piaci szegmensre koncentrálva próbál eme már létező piacból egyre nagyobb részt, esetleg még „szabad" réspiacokat meghódítani magának. | |
Ezzel szemben a Kék piacok teremtésének receptje ezzel ellentétes logikára, a kisebb-nagyobb NEMVEVŐ-halmazok vevőkké aggregálására épül. |
Hogyan tette ezt a Cirque du Soleil 1984-ben? A cirkusz-iparból és annak hagyományos fogyasztói piacától elfordulva különböző nemvevő-köröket aggregálva teremtett új, soha nem látott élményt, Kék Óceán szószedettel ún. vásárlói hasznosságot. A „Hat út keret" BOS eszköz kitörési útjai közül a harmadikat, azaz a vásárlói láncon való elmozdulást figyelhettük meg. |