A Malév leállás közvetett hatásai

Murányi Szilvia
2012. február 27.

Sokan járnak rosszul a Malév leállása miatt, de olyanok is vannak – igaz, kevesen -, akik örülhetnek ennek. Íme egy összefoglaló.

Malév utasai:

  • Malév 750 000 foglalásával rendelkező utasa: valamilyen extra költséget és kellemetlenséget biztosan el kell vagy kellett viselniük (egyszeri)

Malév beszállítók:

  • Budapest Airport: csökkenő árbevétel (légiközlekedésből, ingatlan kiadásából, kereskedelemben)
  • HungaroControl: csökkenő árbevétel a kevesebb gépmozgás – légtérhasználó miatt
  • További beszállítók: elvesztett piac, elvesztett követelések (pl. catering cég)

Malév leányvállalatok:

  • Aeroplex: csökkenő árbevétel a kevesebb karbantartási feladat miatt
  • Malév Ground Handling: csökkenő árbevétel a kevesebb kiszolgált gép miatt

Légitársaságok:

  • európai légitársaságok (fapados és hálózatos): növekvő utasszám, magasabb elérhető díjak a verseny csökkenésével (beleértve a tengerentúli járatokat is – érdemes az akciókat megnézni)
  • észak-amerikai (pl. AA), ázsiai légitársaságok (Pl. Hainan): a megszűnő mini-hub miatt nem éri meg járatokat üzemeltetni (ebben azért részben a kerozinárak emelkedése is benne van)

Turisztikából élő cégek:

  • repülőtéri boltok, éttermek; elsősorban a 2-es terminálon: jelentősen csökkenő forgalom (de pl. a D-portán lévő menza már be is zárt)
  • taxis cégek: csökkenő reptéri fuvarszám a csökkenő utasszám miatt
  • budapesti és környékbeli szállodák 3-5*-os kategóriában: lemondott foglalások, elmaradó vendégek
  • budapesti és környékbeli ifjúsági szállások, alacsonyabb kategóriájú szállodák: növekvő forgalom (fapados élénkülés miatt)
  • „romkocsmák”, trendi, de olcsó szórakozóhelyek: enyhén emelkedő forgalom (fapados élénkülés miatt)
  • budapesti fürdők: csökkenő külföldi vendégszám
  • utazási irodák: lényegesen rosszabb feltételeket tudnak elérni a légitársaságokkal, így csökken a jutalékuk (a Lufthansa már a Malév leállása utáni héten jelezte ezt az irodáknak)
  • Forma 1: várhatóan kevesebb néző jön Mogyoródra (a kisebb budapesti kapacitások miatt repülővel nem tud annyi ember ideérkezni; a Sziget fesztiválnál ez a hatás valószínűleg nem jelentkezik, mert az hosszabb ideig tart, folyamatosan lehet érkezni)

Magánszemélyek:

  • magyar kiutazók: bizonyos célpontokra drágábbak lesznek a jegyek Budapestről, s megszaporodik a csak több átszállással elérhető célpontok száma, emiatt valószínűleg mind többen inkább kimennek autóval a bécsi reptérre
  • a külföldi beutazók közt mind több lesz a „stag party”-ra érkező, kisebb igényű vendég, aki átlagosan kevesebbet költ

Cégek, akiknek a munkatársai külföldre utaznak:

  • drágább repülőjegyek az üzleti utazások során (kevés kivétel van / lesz)
  • rosszabb kapcsolatok miatt hosszabb utazási (azaz kiesett munka-) idő
  • esetlegesen emelkedő csomagszállítási (cargo) költségek

Költségvetés, önkormányzatok:

  • költségvetés: elmaradó adóbevételek; növekvő szociális kiadások, Budapest Airport részére fizetési kötelezettség (a részleteket még nem ismerjük)
  • helyi önkormányzatok: Budapest, XVII, XVIII, Vecsés: csökkenő adóbevételek, magasabb munkanélküliség