Murányi Szilvia
2012. február 27.
A Malév leállás közvetett hatásai
Murányi Szilvia
2012. február 27.
Sokan járnak rosszul a Malév leállása miatt, de olyanok is vannak – igaz, kevesen -, akik örülhetnek ennek. Íme egy összefoglaló.
Malév utasai:
- Malév 750 000 foglalásával rendelkező utasa: valamilyen extra költséget és kellemetlenséget biztosan el kell vagy kellett viselniük (egyszeri)
Malév beszállítók:
- Budapest Airport: csökkenő árbevétel (légiközlekedésből, ingatlan kiadásából, kereskedelemben)
- HungaroControl: csökkenő árbevétel a kevesebb gépmozgás – légtérhasználó miatt
- További beszállítók: elvesztett piac, elvesztett követelések (pl. catering cég)
Malév leányvállalatok:
- Aeroplex: csökkenő árbevétel a kevesebb karbantartási feladat miatt
- Malév Ground Handling: csökkenő árbevétel a kevesebb kiszolgált gép miatt
Légitársaságok:
- európai légitársaságok (fapados és hálózatos): növekvő utasszám, magasabb elérhető díjak a verseny csökkenésével (beleértve a tengerentúli járatokat is – érdemes az akciókat megnézni)
- észak-amerikai (pl. AA), ázsiai légitársaságok (Pl. Hainan): a megszűnő mini-hub miatt nem éri meg járatokat üzemeltetni (ebben azért részben a kerozinárak emelkedése is benne van)
Turisztikából élő cégek:
- repülőtéri boltok, éttermek; elsősorban a 2-es terminálon: jelentősen csökkenő forgalom (de pl. a D-portán lévő menza már be is zárt)
- taxis cégek: csökkenő reptéri fuvarszám a csökkenő utasszám miatt
- budapesti és környékbeli szállodák 3-5*-os kategóriában: lemondott foglalások, elmaradó vendégek
- budapesti és környékbeli ifjúsági szállások, alacsonyabb kategóriájú szállodák: növekvő forgalom (fapados élénkülés miatt)
- „romkocsmák”, trendi, de olcsó szórakozóhelyek: enyhén emelkedő forgalom (fapados élénkülés miatt)
- budapesti fürdők: csökkenő külföldi vendégszám
- utazási irodák: lényegesen rosszabb feltételeket tudnak elérni a légitársaságokkal, így csökken a jutalékuk (a Lufthansa már a Malév leállása utáni héten jelezte ezt az irodáknak)
- Forma 1: várhatóan kevesebb néző jön Mogyoródra (a kisebb budapesti kapacitások miatt repülővel nem tud annyi ember ideérkezni; a Sziget fesztiválnál ez a hatás valószínűleg nem jelentkezik, mert az hosszabb ideig tart, folyamatosan lehet érkezni)
Magánszemélyek:
- magyar kiutazók: bizonyos célpontokra drágábbak lesznek a jegyek Budapestről, s megszaporodik a csak több átszállással elérhető célpontok száma, emiatt valószínűleg mind többen inkább kimennek autóval a bécsi reptérre
- a külföldi beutazók közt mind több lesz a „stag party”-ra érkező, kisebb igényű vendég, aki átlagosan kevesebbet költ
Cégek, akiknek a munkatársai külföldre utaznak:
- drágább repülőjegyek az üzleti utazások során (kevés kivétel van / lesz)
- rosszabb kapcsolatok miatt hosszabb utazási (azaz kiesett munka-) idő
- esetlegesen emelkedő csomagszállítási (cargo) költségek
Költségvetés, önkormányzatok:
- költségvetés: elmaradó adóbevételek; növekvő szociális kiadások, Budapest Airport részére fizetési kötelezettség (a részleteket még nem ismerjük)
- helyi önkormányzatok: Budapest, XVII, XVIII, Vecsés: csökkenő adóbevételek, magasabb munkanélküliség