A stratégia 3 sikertényezője a DEKRA szerint

Összefoglaló: IFUA Horváth & Partners
2016. június 29.

Úton jubileumi évforduló felé

A munkában, a közlekedésben és a magánéletben világszerte évente több millió baleset történik. A DEKRA ezt szeretné megváltoztatni – és ebben a cégcsoport „Vízió 2025″ stratégiája fontos szerepet játszik. Az 1925-ben alapított a DEKRA egy gépjármű ellenőrzéssel foglalkozó szervezetből vezető nemzetközi biztonsági szolgáltatóvá vált számos területen. Szolgáltatásai közé tartoznak többek között: a járművek átvizsgálása, kárfelmérés, biztonsági ellenőrzések, anyagok és termékek tesztelése, továbbképzések tartása, valamint minősítési és tanácsadási szolgáltatások nyújtása. A DEKRA az elmúlt időszakban gyorsan növekedett (35 ezer alkalmazottja van 50 országban, és több mint 60 akvizíciót hajtott végre az elmúlt 5 évben).

Ez a gyors fejlődés két alapvető kérdést helyezett a középpontba: Miért létezik a DEKRA vállalat? És mit kell tenni ahhoz, hogy 2025-ben, a cég 100. születésnapján is sikeres legyen? A Horváth & Partners éves Stratégiai menedzsment konferenciáján Dr. Kerim Galal, a DEKRA Stratégiai Folyamatok vezetője tartott előadást a stratégiafejlesztés sikertényezőiről. Bemutatta, hogyan tehetők a stratégiai változások személyessé, kézzelfoghatóvá a munkavállalók számára.

Iránymutatás a vállalat számára vízióval és stratégiával

A cégcsoport stratégiájának fejlesztése során először

  • a víziót („Globális partnerek leszünk egy biztonságosabb világért”) és
  • a missziót („Biztonságot nyújtunk”)

határozták meg. Ezután konkretizálták a vállalati küldetést és kidolgozták a munkavállalói értékeket.

Erre az új jövőképre alapozva definiálták a 2020-as konszernstratégiát. A vállalati céllebontás kiindulási pontját a célrendszer („stratégiai térkép”) és a stratégiai terv képezték. Több, mint 20 üzleti egység dolgozta ki ennek alapján a saját egyéni stratégiai hozzájárulását. Erre a feladatra ún. multiplikátor munkatársakat képeztek ki, akik egy központilag kidolgozott eljárási modell alapján irányították a stratégiai folyamatot. Hasonló folyamat korábban nem volt a DEKRA-nál. Ez fokozott együttműködéshez vezetett, biztosította az egységes vállalati irányt és pozitív atmoszférát teremtett a változások megindításához.

A víziótól az akcióig

Egy, a stratégiából levezetett intézkedési program a konszernstratégiát a végrehajtási fázisba vezette. Ezek a vállalati kezdeményezések az alábbiak: Thought Leadership, Strategic Marketing & Sales, Innovation Strategy & Processes, Global Excellence, Change Management Vision 2025 und Corporate Culture & Communication. Minden témáért egy igazgatósági tag felelős, a végrehajtásban nemzetközi, interdiszciplináris csapatok vesznek részt.

A stratégia három sikertényezője

Dr. Kerim Galal szerint a stratégia fejlesztése során a sikerességet az alábbi három kulcstényező befolyásolja:

  1. Minden érdekelt / érintett bevonása és elkötelezettség megteremtése A DEKRA-nál szándékosan választották a részvételi megközelítést és vontak be egy nagy csoportot a stratégiai folyamatba. „Nem akartunk elefántcsont-torony megközelítést” – mondta a DEKRA stratéga. Például a konszernstratégia fejlesztését úgynevezett Group Strategy Meeting-ek alapozták meg (50-50 topvezető részvételével). Egy stratégiai folyamat menedzserekből álló hálózatot építettek ki, akik aztán átfordították a konszernstratégiát 20 üzleti- és regionális stratégiává (ebben összesen több, mint 300 menedzser vett részt.)
  2. Stratégiai integráció a tervezéssel Ezen túlmenően bizalommal teli transzparenciára volt szükség, mely egy világosan definiált Top-down- /Bottom-up folyamaton keresztül vált lehetővé. A DEKRA vállalati szintje és üzleti területei között a stratégiákat az úgynevezett „W-modell” segítségével hangolták össze folyamatosan, és a végén az eredményeket a kerettervezési folyamatba is beintegrálták.
  3. Stratégiai kompetencia megerősítése A harmadik fontos tényező a felsővezetői támogatás. Standardizált folyamat (sablonok, útmutatók, ellenőrző listák rendelkezésre bocsátása),  kísérő képzések, webkonferenciák és Feedback-Sessions-ök révén a stratégiai kompetencia jelentősen megerősödött a vállalaton belül.

A változás személyessé és kézzelfoghatóvá tétele

Az új stratégia változást jelent a vállalat számára. Ezen a ponton elengedhetetlen az összes alkalmazott korai szakaszban történő bevonása és annak megmutatása, hogy egy átalakulás következik. A startpisztoly eldördülését a Global Management Meeting jelentette a DEKRA 90. születésnapján 2015 júliusában, a cég 500 topvezetőjével. A vízió és stratégia témában szervezett workshopok, ahol az interakcióra helyezték a hangsúlyt, rendkívül pozitív visszajelzést kaptak a résztvevőktől.

Emellett kialakításra került a „Változásmenedzsment Vízió 2025″  konszern kezdeményezés, mely egy változási folyamatot jelent minden alkalmazott számára. A munkavállalóknak lehetőségük nyílt „biztonsági nagykövet” képesítést szerezni, bevezették a DEKRA biztonsági napot, és egy ingyenes elsősegély programot ajánlottak fel valamennyi munkatárs számára.
Ha még többet szeretne tudni a stratégiai menedzsment témájáról, jöjjön el a Controlling Akadémia 3. lépcsőjére

A stratégia 3 sikertényezője a DEKRA szerint

Forrás: Haufe.de