Gamification, vagyis az ismeretátadás játékosítása

Velenczei Róbert
2014. június 04.

Konfuciusz, ókori kínai bölcs egyik 2500 évvel ezelőtti mondása különböző változatokban maradt fenn. Találkozhatunk vele így: „Hallom és elfelejtem, látom és emlékszem, csinálom és megértem.”, de néha ilyen módon is: „Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem.”

Konfuciusz, ókori kínai bölcs egyik 2500 évvel ezelőtti mondása különböző változatokban maradt fenn. Találkozhatunk vele így: „Hallom és elfelejtem, látom és emlékszem, csinálom és megértem.", de néha ilyen módon is: „Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem."

Bármelyik változatát is nézzük a régi mondásnak, a lényege ugyanaz: a tudás megszerzésének hatékonyságát jelentősen befolyásolja a tanulás módja. Minél gyakorlatiasabb, minél élményszerűbb, annál könnyebben megmarad az ismeret.

Napjainkban, amikor gyakran kell új dolgokkal megismerkednünk, és az új ismeretek elsajátítására kevés időnk van, különösen aktuálisak a távol-keleti bölcs gondolatai.
A tanulás egyik leghatékonyabb módja a játékon keresztül történő, vagy játékos tanulás. Ezt a megközelítést alkalmazza a gamification – azaz játékosítás – módszertan is. Ennek alapján játékelemeket alkalmazunk az élet játékon kívüli területein, annak érdekében, hogy a folyamatokat még érdekesebbé és lebilincselőbbé tegyük.

Kiválóan alkalmazható a gamification a vállalati oktatások területén is. Ki ne vett volna már részt fontosnak és hasznosnak tűnő oktatásokon, ahol az első néhány óra után már nem lehetett odafigyelni az előadó unalmas, száraz stílusa, vagy az elmélet töménysége és bonyolultsága miatt? Ilyenkor kell elővenni Konfuciusz megközelítését, és engedni kell a résztvevőket, hogy maguk csinálják, amit tanítunk nekik. Bár elsőként mindenkinek a különböző informatikai lehetőségek jutnak eszébe, ne feledkezzünk meg a számítógépekkel nem támogatott üzleti játékokról és szimulációkról sem! Ezek egy játéktábla, néhány figura és pénzérme, kártyák, dobókockák és apró összeszerelhető alkatrészek segítségével – egy jó társasjátékhoz hasonló módon – olyan képzelt világba varázsolják a résztvevőket, ahol vállalati stratégián gondolkoznak, üzleti tervet készítenek, piacokat hódítanak meg, új termékeket fejlesztenek ki, hatalmas beruházásokat valósítanak meg, folyamatokat szerveznek át, vagy olyan, első látásra borzasztó témákkal ismerkednek meg, mint a számvitel és a pénzügyi beszámolás. Nem véletlen, hogy a tréningcégek évek óta alkalmaznak különböző üzleti játékokat az oktatásban.

A gamification módszertan azonban nem áll meg itt. Használható a vállalati működés megújítására irányuló projektekben is. Elősegíti a jelenlegi helyzet feltárását, elemzését és a jövőbeli optimális működés kitalálását. De ugyanúgy tudja támogatni az új működés megértését, azt, hogy az új folyamatokat a vállalati munkatársaknak is bemutassuk.

A módszertan újabb és újabb területeken alkalmazható, és mindenhol nagyszerűen támogatja új ismeretek megszerzését. Csak ne felejtsük el az alkalmazása során, hogy a játéknál nincs komolyabb dolog!