A digitális forradalom következménye a digitális jelenvaló
Sok vállalat az elmúlt évtizedek paradigmáinak csapdájába esett. Noha a digitális kor beköszöntére számos kezdeményezéssel reagálnak, gyakran nem ismerhető fel egyértelmű vonalvezetés – emelte ki Oliver Greiner a Horváth & Partners éves Stratégiai menedzsment konferenciáján. Az alapelv a digitális stratégia esetén is ugyanaz, mint a stratégia esetén: konzekvensen az ügyfelektől kell kiindulni a gondolkozásban.
A digitális áttörést az internet hozta meg, a mobil alkalmazásokkal az emberek bárhol, bármikor az egész világhoz kapcsolódnak. „Manapság olyan időket élünk, ahol a rendkívüli vált megszokottá” – mondta Dr. Greiner; „digitális jelenvaló”-nak nevezve korunkat.
Új lehetőségek univerzuma
A digitalizáció öt alapvető alkalmazása számtalan lehetőséget hoz magával: az üzleti modellek, a termékek/szolgáltatások, az ügyfélkapcsolat, valamint a primer és szekunder értéklánc digitalizációjáról van szó.
Szembetűnő a romboló (diszruptív) üzleti modellek fellendülése:
Az internet megváltoztatja a meglévő ügyfélinterakciókat. A Tesla például lemondott a saját kereskedői hálózatról és helyette kizárólag az online értékesítésre korlátozza ezirányú tevékenységét.
A vállalatoknak fel kell tenniük maguknak a kérdést, hogy ezen lehetséges digitális alkalmazási területek melyikén hol helyezkednek el, illetve hogy a szektoruk számára melyik bír kiemelt fontossággal. Nem egyszerű a feladat: gyakran az új termékötletek keletkeznek pl. startupok révén, amelyek korábban kielégítetlen fogyasztói igényeket szolgálnak ki. A többi vállalatnak pedig reagálnia kell és meg kell fontolnia, hogy ezen innovációkat hogyan tudja saját vállalatába behozni.
A digitális jelenvalóban is az ügyfelek határozzák meg a sikert
A tapasztalatok, melyeket magánemberként szerzünk a digitális vállalatokkal kapcsolatban – az Amazontól a Facebook-on át a Holiday Check-ig – egyre inkább átkerülnek a B2B szektorba. Az ügyfél a saját igényeihez igazított interakciót vár el. Akár B2B, akár B2C relációról van szó – az ügyfelek igazán digitálissá váltak.
A digitalizáció témái esetében is az az érvényes, hogy a gondolkodásnak konzekvensen az ügyfelektől kell kiindulnia. Az olyan megközelítések, mint pl. a Customer Journey vagy a Customer Experience jó irányba mutatnak. Alkalmazásuk azonban sok esetben nehéz: Mi a haszna például egy kiváló ügyfélszolgálatnak a kirendeltségen, ha az ügyfél egyáltalán nem akar elmenni semmilyen kirendeltségre?
Kerüljük el a stratégiai zárlatot!
De mivel a digitalizáció számtalan lehetőséget kínál, fontos a stratégiai rövidzárlat elkerülése. Sok vállalatban különböző területeken, részben koordinálatlanul és strukturálatlanul folynak digitális kezdeményezések. A stratégák fel kell tegyék maguknak a kérdést, hogy jellemző-e vállalatukra a digitális patchwork, és milyen elvek szerint kell cselekedni a jövőbeli sikeresség érdekében. A digitális menetrend /agenda alapvető kérdéseket tartalmaz, melyeket szisztematikusan meg kell válaszolni. Fontos, hogy a digitális forradalom intézményesítetté váljon: a vállalatoknak szüksége van egy digitális stratégiára, hogy megküzdjenek a digitalizációs jelenvaló kihívásaival. A digitalizációs stratégiát a vállalati stratégiából kell levezetni, annak felépítését kell követni. Csak az tudja felvenni a harcot a digitális patchwork ellen, aki tudja, hogy hol tart és rendelkezik digitális stratégiával.
Forrás: Haufe.de