A munkatársak motiválása és személyes problémáik kezelése az egyik legnagyobb kihívás – karrierinterjú Jutasi Yvette-tel, a Posta Biztosító kontrolling vezetőjével

IFUA Horváth & Partners
2013. július 24.

Öt éve tart a válság. Hogyan érintette ez az idén fennállásának 10. évfordulóját ünneplő Posta Biztosítót?
A válság ellenére is sikerült az elmúlt négy évben a piacot és saját terveinket is meghaladó mértékben növekedni. A Posta Biztosító társaságai (Magyar Posta Életbiztosító Zrt. és Magyar Posta Biztosító Zrt.) a kezdetektől fogva a legdinamikusabban növekedő biztosítótársaságok közé tartoznak a piacon. Az elmúlt évtized kitartó munkájának eredményeképp mára a Posta Biztosító a tíz legjelentősebb hazai biztosítótársaság egyike.

Milyen stratégiával sikerült az elmúlt években sikeresnek maradni a piacon?
A két fiatal vállalat sikerét a Magyar Posta Zrt.-re kialakított üzleti modell és a postai ügyfélkörre kidolgozott világos termékfilozófia alapozza meg.
A Magyar Posta és rajta keresztül a Posta Biztosító az egész országot lefedő, egyedülálló hálózattal rendelkezik. Biztosításaink az ország több mint 2700 postahelyén elérhetők. Értékesítőink, a postások, a legkisebb településen és a nagyvárosokban is jól ismerik a magyar családok sajátos problémáit és aktuális élethelyzetük kihívásait. Mindez nemcsak egyedülállóan nagy bizalmi tőkét jelent, hanem különlegesen költséghatékony működést is szavatol. E kettő együtt a tartós siker zálogát jelenti.

Milyen terveitek vannak a jövőt tekintve?
A stratégiai terveinkről részleteiben nem beszélhetek, ugyanakkor azt gondolom, reális célként tűzhetjük ki magunk elé, hogy középtávon tartósan a magyar biztosítási piac öt legnagyobb díjbevételű vállalata közé kerüljünk.

Hogy épül fel az Általad vezetett controlling?
A költséghatékony működés feltétele, hogy kis létszámmal is hatékonyan meg tudjunk felelni a felénk irányuló elvárásoknak.
A controlling csapat feladata röviden a stakeholdereink információigényének kielégítése, döntéshozataluk, irányítási feladataik elősegítése. A csapatom komplex feladatot lát el:

  • A vállalati kontrolling terület a tervezéssel, valamint a tulajdonosok, Igazgatóság, a PSZÁF és egyéb külső hatóságok felé történő jelentésekkel is
    foglalkozik.
  • Az értékesítési kontrolling az értékesítési statisztikákat és az értékesítési versenyek kiértékelését végzi.
  • Hozzánk tartozik a jutalékelszámolás a Postával, mely a Biztosító egyik kulcs folyamata.
  • Bár nem kifejezetten kontrolling feladat, de a kockázatmendzsment feladatok egy része, valamint a biztosítási szektort egész Európa szintjén érintő Solvency II szabályozásra való felkészülés menedzsmentje is hozzánk tartozik.

A fenti feladatok nagy részét ráadásul duplán végezzük, hiszen a Posta Biztosító valójában két önálló társaság, így minden jelentésünkből kettőt kell
készítenünk. Mindehhez azonban nem szabad egy nagy létszámú csapatot elképzelni, gyakorlatilag minden fenti területtel egy munkatársam foglalkozik, valamint én magam is teljes mértékben részt veszek a vállalati kontrolling és a risk management feladataiban (pl. a tervezés kizárólag az én feladatom).

Sokan nem tudják, hogy a Posta Biztosítónak a 33,1 %-os részesedéssel bíró Magyar Posta mellett 66.9%-ban a hannoveri székhelyű Talanx International AG a fő tulajdonosa, mely Németország 3. legnagyobb biztosítási csoportja és 150 országban tevékenykedik aktívan. Mit érez ebből a controlling? Milyen elvárásai vannak a két tulajdonosnak?
A területem mindkét tulajdonos elvárásaival egyértelműen találkozik, s teljes transzparenciát biztosít mindkét tulajdonos számára. A stratégiai kontrolling, valamint a vállalat rendszeres havi jelentéseinek kérdésében a Talanx International AG (TINT) befolyása érvényesül erőteljesen. Így én személy szerint első sorban a TINT kontrollinggal állok napi kapcsolatban. Az értékesítési kontrolling területen dolgozó, valamint a jutalékkal foglalkozó munkatársaim ugyanakkor a Posta, mint fő értékesítési partner számára jelentenek kapcsolódási pontot.

Mi volt a legnagyobb kihívás eddigi pályafutásod során? Milyen eredményekre vagy a legbüszkébb?
Azt hiszem, mindhárom eddigi munkahelyemen bővelkedtem szép kihívásokban. Az IFUA Horváth & Partners tanácsadójaként minden projektben volt szerencsém új feladatokkal találkozni. Ezt követően a GUARDS ZRt-nél, mely egy közepes méretű kereskedelmi cég, önállóan vezettem be készletnyilvántartó rendszert, illetve alakítottam ki a kontrolling rendszert. Büszke vagyok rá, hogy a munkám eredményeként sikerült a nyereséget hozó ill. a veszteséges üzleti területek beazonosítása, s az ebből következő profiltisztítás. Ugyanakkor azt hiszem, a legnagyobb kihívás mégis a Posta Biztosító kontrolling vezetői feladatainak átvétele volt. A biztosítási szakma, a speciális pénzügyi-számviteli elszámolás teljesen új volt számomra. Kb. egy évre volt szükségem ahhoz, hogy azt gondoljam, nagyjából átlátok minden lényeges területet, de most, öt év után is látok lehetőséget folyamatosan újat tanulni.

Véleményed szerint mik a jó vezető legfontosabb feladatai?
A legfontosabb feladatnak azt tartom, hogy a korlátozott információk / lehetőségek alapján képes legyen döntést hozni. Fontosnak tartom, hogy képes legyen maga alá jó csapatot kiépíteni és a feladatokat delegálni. A munkatársak motiválása és személyes problémáik kezelése ugyanakkor az egyik legnagyobb kihívás.

Milyen szempontok szerint választod ki munkatársaidat? Mit tanácsolsz, mire figyeljenek oda a controlleri pozícióra pályázók az állásinterjúkon?
Jellemzően az adott feladatra leginkább illeszkedő háttérrel / szakmai tapasztalattal bíró jelöltet választom, ugyanakkor fontos számomra az a szempont is, hogy emberileg milyennek találom. Mivel kis csapat vagyunk, nagyon fontos a csapat kohéziója, hiszen a mindennapi megfeszített munkát nagyban segíti a jó légkör.

Mit tanácsolsz a controllereknek, hogyan építhetik eredményesen karrierjüket?
Az egyetemistáknak azt javaslom, hogy ragadjanak meg minél több lehetőséget a gyakornoki pozíciókban történő tapasztalatszerzésre. A controllerként dolgozóknak pedig azt, hogy szerezzenek minél többrétű tapasztalatot, mert ezzel bővítik maguk számára a lehetőségek tárházát. Sokszor a nagyobb multinacionális vállalatok jó ugródeszkának tűnnek, azonban hátrányuk, hogy gyakran nagyon specializált részfeladatok végrehajtására adnak csak lehetőséget. Egy kisebb méretű vállalatnál sokkal többrétű feladattal találhatja szemben magát az ember.

 

 


Névjegy

Jutasi Yvette a Magyar Posta Biztosító és Magyar Posta Életbiztosító kontrolling vezetője, CRO (Chief Risk Officer).
A Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem vezetés-szervezés és vállalatértékelés szakirányain szerzett diplomát. Pályafutását az IFUA Horváth & Partners-nél kezdte tanácsadóként, ahol első sorban folyamatmenedzsment tanácsadással, valamint folyamatköltség-számítással foglalkozott. Ezt követően a GUARDS ZRt-nél dolgozott kontrollerként. Jelenlegi tisztségét 2008 óta tölti be.

 

Cimkék: , , , , ,