„Senki sem állíthatja meg azt az ötletet, amelynek eljött az ideje” – idézte Victor Hugo-t a The Economist menedzsment rovata, a Schumpeter. Majd rögtön hozzátette, hogy egy rossz piaci bevezetés azért késleltetheti azt. Vagyis magától nem feltétlen megy a dolog, szükség van az innováció menedzselésére – tehetjük hozzá mi.
„Senki sem állíthatja meg azt az ötletet, amelynek eljött az ideje” – idézte Victor Hugo-t a The Economist menedzsment rovata, a Schumpeter. Majd rögtön hozzátette, hogy egy rossz piaci bevezetés azért késleltetheti azt. Vagyis magától nem feltétlen megy a dolog, szükség van az innováció menedzselésére – tehetjük hozzá mi.
A gazdasági környezet gyors változásai miatt ma már azoknak a vállalatoknak is innoválniuk kell, amelyek eddig nemigen érezték ennek szükségét. Az Economist említett cikke például azt taglalja, miként reagáltak a legkülönfélébb ágazatokban arra, hogy a pénzügyi válság nyomán a fogyasztók olcsó termékeket igényeltek.
De felhozhatunk globálisan érvényes példákat egy-egy ágazatra is. Ilyen, hogy az internet mohón eszi a nyomdaipar vagy a posta hagyományos piacát, miközben utóbbinak a liberalizáció által támasztott versennyel is meg kell birkóznia.
Itthonról pedig említhetjük az energetikát, amelynek magánvállalatai az árszabályozás hatására sorra átadják lakossági fogyasztóikat az állami szolgáltatónak. Vagy felhozhatjuk a lapterjesztést, amelynek a trafiktörvény miatt le kellett mondania bevételeinek dohánytermékekből származó, igencsak jelentős részéről.
Ha életben akarnak maradni, a hasonló cipőben járó cégeknek ki kell alakítaniuk azokat a folyamatokat és azt a szervezetet, amely támogatja az innovációt. Csak így tehetnek szert új bevételi forrásokra. Persze nem minden vállalat engedheti meg magának, hogy a munkatársak idejének akár 15-20%-át is innovációra, innovatív ötletek generálására és megvalósítására fordítsa, mint például a 3M-nél vagy a Google-nél. Vannak azonban fokozatok az innovációra fókuszálásban, kevesebb ráfordítással is lehet ötleteket sikeres üzletszerzéssé átbillenteni.
Nézzük meg először azt, hogy milyen folyamatokra van szükség!
Olyan szervezetre van szükségünk, amely támogatja a fenti folyamatokat. Lehet, hogy ehhez csak kisebb változásokra van szükség, de az is lehet, hogy nagyobbakra. A leginkább alkalmas szervezeti megoldást elsősorban a vállalat környezete és stratégiája határozza meg (stabil vagy gyorsan változó környezetről beszélünk, meglévő terület fejlesztése vagy teljesen új terület meghódítása a cél, inkrementális vagy radikális innovációkra van szükség stb.) Nézzük a különböző változatokat!
Az Economist cikke az innováció rossz példájaként említi a Tata Nano-t. A kétezer dolláros kisautó első példányai kigyulladtak, majd, amikor már nem, kiderült, hogy még a szegény vásárlóknak is snassz a világ legolcsóbb autójával járni. A spórolni kényszerülő fogyasztókat megcélzó, elvben kiváló ötlet a gyártás és a marketing hibájából megbukott.
Ne felejtsük el tehát, hogy mégoly remek ötleteinket is meg kell valósítanunk, és el kell adnunk. Különben az innovációból csak veszteség lesz.