Felkészülés a recesszióra a gyártóiparban Terv az eredmény szisztematikus javításához

2019. szeptember 18.

 

Az idei frankfurti nemzetközi autókiállításon 20 százalékkal kevesebb kiállító szerepel, mint két évvel ezelőtt. Látványos jele ez annak, hogy az autóipar csökkenő kereslettel néz szembe. Ezt mutatják a Német Autóipari Szövetség (VDA) számai is: Németországban a személyautók gyártása az első félévben 12 százalékkal csökkent.

Felkészülés a recesszióra a gyártóiparban

BMW-gyár, Landshut. Fotó: BMW AG

A visszaesés a német gyártóipar számos más területén – például a gépgyártásban és az automatizálásban is – érezhető már. A helyzetet nehezíti, hogy a fellendülés időszakában sok vállalat növelte a fix költségek arányát. Így a fedezeti pont magasabbra került. Emiatt a vállalatok kisebb árbevétel-kiesést engedhetnek meg maguknak, kisebb a mozgásterük. Ez válság esetén a létüket veszélyezteti.

Azt gondolhatnánk, pár hatékonyságjavító intézkedés elegendő ahhoz, hogy elvégezhessük a szükséges átalakításokat, ha beüt a krach. Ahhoz azonban, hogy a visszaesés után ki tudjuk használni a növekedésre adódó lehetőségeket, nagyobb felkészülésre van szükség.

Legyünk proaktívak!

A magyar gazdaság – különösen a jármű- és gépipar teljesítménye – erősen függ a német és a nyugat-európai ciklusoktól. Nem dughatjuk homokba a fejünket, hónapok óta arról szólnak a hírek, hogy éppen melyik iparági szereplő húzza be a féket. Nem tudjuk még, hogy mekkora lesz a visszaesés, válságról kell-e beszélnünk, vagy csak átmeneti lassulásról. A hadtudományokban azt mondják, hogy a hadvezérek akkor követnek el hibát, ha (csak) az előző hadjáratok tapasztalatai alapján próbálnak felkészülni a következőre. Én azt gondolom, hogy egy dolgot biztosan megtanulhattunk a 10 évvel ezelőtt történtek alapján: ha vannak forgatókönyveink, ha vannak gyorsan és automatikusan végrehajtandó cselekvési lehetőségeink, akkor legalább el tudunk kezdeni gondolkodni a speciális teendőkről. Ha csak egy kicsit is el tudunk mozdulni a reaktív viselkedésmódtól a proaktivitás irányába – már megérte elolvasni kollégáim kiváló cikkét.

Vári Attila, az IFUA Horváth & Partners partnere

Nézzük, milyen lépéseket kell megtennünk annak érdekében, hogy felkészüljünk a recesszióra a gyártóiparban!

  1. A lehetséges forgatókönyvek azonosítása

Ehhez sok kérdést kell megválaszolnunk. Milyen fejlemények adódhatnak a piacunkon, az ügyfeleinknél, az üzleti modellünkben, a versenytársainknál? A különböző kezdeményezések hogyan befolyásolják a növekedési lehetőségeket a visszaesés után? Mire kell felkészülnünk? Veszélyben van-e a negyedéves eredmény vagy a likviditás? Milyen forgatókönyv esetén mehet tönkre a vállalatunk? A vállalat, a piac és a versenykörnyezet függvényében kell kialakítanunk a forgatókönyveket és megállapítanunk a fontos jelző- és mutatószámokat.

  1. Gyorsan ható intézkedések összegyűjtése minden vállalati funkcióra

A termelésben gyakran állnak rendelkezésre jól bevált módszerek. Az időszakos munkát, a pótműszakokat könnyen hozzá lehet igazítani az igényekhez. Lean módszerekkel csökkenteni lehet az átfutási időt, a selejtet. A beszerzésben egyebek mellett beszállítói programok, a szállítók konszolidálása jöhet szóba. Az értékesítés hatékonyságát gyorsan ható, részben átmeneti intézkedésekkel (értekezletek elhagyásával, a hamarabb és jobb eredménnyel kecsegtető marketing tevékenységek előtérbe helyezésével)  növelhetjük. Célszerű először egy hosszabb listát (long list) készíteni, amelyen nem csak a hagyományos hatékonysági intézkedések szerepelnek, hanem teret adunk kreatív ötleteknek is. A javaslatoknál mérlegelnünk kell, hogy mekkora eredményjavulást hozhatnak, milyen gyorsan hatnak és mennyire nehéz őket végrehajtani.

  1. A megfelelő időpont kiválasztása az intézkedéscsomag beindítására

A szükségesnek tartott intézkedéseket csoportokba kell rendezni, mert nem minden intézkedés illeszkedik minden forgatókönyvhöz. Sokkal inkább arról van szó, hogy minden forgatókönyvhöz kiválasszuk a megfelelő teendőket. Míg egy kisebb forgalomcsökkenést pár célzott intézkedéssel ellensúlyozni tudunk, addig a likviditást vagy a vállalat létét veszélyeztető körülmények esetén számos dolgot meg kell tennünk. A lehetséges kezdeményezések értékelésénél a fent említett „kemény” kritériumok (eredménypotenciál, a hatás bekövetkezésének gyorsasága, a végrehajtás nehézsége) mellett „puha” kritériumokat is mérlegelnünk kell. Ilyen például, hogy az adott kezdeményezés illeszkedik-e a vállalati kultúrához vagy a stratégiához. Miután mindent átgondoltunk és eldöntöttünk, a tervezett eljárásokat egy részletes tervben kell rögzítenünk.

  1. A program végrehajtásának egységes irányítása

Annak érdekében, hogy a kiválasztott intézkedéseket sikeresen végrehajtsuk, számos sikertényezőt figyelembe kell vennünk. Ezek közül a legfontosabb, hogy a vállalatnál legyen egy központi szervezet, egy „krízisközpont”. Ez akkor a leghatékonyabb, ha közvetlenül a legfelső vezetésnek van alárendelve. Emellett szükség van arra, hogy a vállalati legfelső vezetés elkötelezett legyen a változtatások mellett.

Az intézkedések végrehajtásának és hatásosságának ellenőrzése a legfontosabb feladatok közé tartozik. Ezért célszerű a leglényegesebb mutatószámokat (KPI) folyamatosan nyomon követni, annak érdekében, hogy a vállalati vezetés gyorsan tudjon reagálni egy új forgatókönyv bekövetkeztére.

 

Az írás Dr Ralph Sauter, Timo Zirkelbach és Daniel Kittelberger „Prepared for a Downturn” című cikkét foglalja össze. Dr. Ralp Sauter a Horváth & Partners partnere, az Industrial Goods & High Tech kompetencia központ vezetője, Timo Zirkelbach és Daniel Kittelberger az Industrial Goods & High Tech kompetencia központ szakértői.