A robotizációnak csak hosszú távon lesz hatása a munkaerőpiacra, de mindig is szükség lesz fizikai munkát végző szakemberekre. Valószínűleg el fog tolódni a szakemberigény a magasan képzett technikusok, gyártó mérnökök irányába – vélekedik Tavaszi Tivadar, a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest ügyvezető igazgatója. Az Ipar 4.0-ról kérdeztük.
– Az Ipar 4.0 nagyon sok témakört ölel át és többek között azt célozta meg, hogy egyedi igényekre szabott, nem szériális termékeket biztosítsunk a vevők részére. Mi ezt úgy fogalmaztuk meg, hogy a vasúti járműveket nem gyártják, hanem építik, és minden építkezés más és más. Mi is így vagyunk ezzel a saját iparágunkon belül. A vasúti iparágban az „egyedi” elvárás már most is jelen van, szinte minden új vasúti jármű egyedi elvárásokat támaszt felénk, ezért szériális gyártásról csak nagyon kevés termék, alkatrész esetén beszélhetünk. Mi arra keressük a választ az Ipar 4.0 segítségével, hogy hogyan tudunk ennek a már most is meglévő igénynek úgy megfelelni, hogy gyorsan és a legkisebb erőforrás felhasználásával elégítsük ki azokat.
– Nálunk kis sorozatban gyártunk nagyon sokféle, nagyon különböző alkatrészt, és ezekből építjük a különböző egyedi fékeket, amelyek nagyon széles skálán mozognak. Emiatt nálunk szinte lehetetlen vállalkozás a robotizálás. A sokféleség miatt abban látunk lehetőséget, hogy automatizáljuk, digitális eszközökkel, megoldásokkal segítsük a gyártásszervezés, a gyártástámogatás és a, döntéshozatal folyamatát.
– A nagy darabszámú gyártás területén.
– Szerintem csak hosszú távon lesz hatása, de mindig is szükség lesz fizikai munkát végző szakemberekre. Valószínűleg el fog tolódni a szakemberigény a magasan képzett technikusok, gyártó mérnökök irányába.
– Már több éves tapasztalatunk van a 3D nyomtatásban elsősorban műanyagok terén, néhány hónapja telepítettünk egy fém nyomtatót is, amellyel az új vevő projektek átfutási idejének csökkentését céloztuk. Ehhez elengedhetetlen, hogy az így készült alkatrészek és a technológia „validálva” legyen a biztonságkritikus alkatrészekhez. A szerelési és az alkatrészgyártási folyamataink során eddig is alkalmaztunk digitális megoldásokat, de ez csak egy nagyon kicsi szelete a digitális gyártásnak. A valódi Ipar 4.0 terén mi inkább követő, mint úttörő szerepet töltöttünk be idáig. Hosszú útkeresés után úgy látjuk, hogy a Big Data és az ehhez kapcsolódó adatelemzések, a mesterséges intelligenciával támogatott döntések és előrejelzések az a terület, amely sok lehetőséget rejt magában.