Ma már fel sem merül a kérdés, hogy a vállalatoknak foglalkozniuk kell-e a digitálizációval. Kicsiknek és nagyoknak egyaránt létfontosságú, hogy újragondolják üzleti modelljüket, termékkínálatukat, folyamataikat. Technológiai szempontból minden lehetségesnek tűnik, a világ gyorsabban változik, mint valaha, az internet révén maximális a transzparencia, globális vállalatok versenyeznek minden ügyfélért. A fogyasztói elvárások is átalakulóban, standard termékek helyett egyéni megoldásokat igényelnek (például 1990 óta 300%-kal nőtt az autómodell variációk száma, lásd Automotiveit 2012) folyamatos innovációra kényszerítve minden piaci szereplőt (például a Tesla a tradicionális gyártókat is az elektromos autók fejlesztésére kényszeríti, a Google és az Uber mellett már számos más gyártó is az autonóm autókkal történő szállításba invesztál).
Ilyen környezetben elengedhetetlen, hogy a vállalatok pontosan tudják termékeik, szolgáltatásaik ára meddig elfogadható a piac számára, milyen lehetőségeik vannak az előállítási költség optimalizálására úgy, hogy még az elvárt fedezetet is biztosítsák. Azonban ezeknek az információknak nemcsak pontosnak, hanem gyorsnak is kell lenniük. Nincs idő a hosszú elemzésekre a döntési folyamatban, ha a vállalat meg akarja őrizni eredményességét, piaci pozícióját. A transzparencia ilyen mértékű biztosításához feltétlenül szükséges az üzleti folyamatok (például értékesítés, logisztika) egységes és teljes körű leképezése, valamint az operatív rendszerekkel való integrációja (például gyártásirányítás). Óriási mennyiségű, különböző forrásból származó adatot kell feldolgozni, a változásokat (például új termék bevezetése) gyorsan kell leképezni a vállalati működést támogató informatikai rendszerekben.
Mindez még nem elég a sikerhez. A túl sok és lassú információ ugyanúgy lehetetlenné teszi a döntéshozatalt, akciók megfogalmazását, mint azok hiánya. Az adatok strukturálása, szűrése, célirányos előkészítése nélkül a hőn áhított transzparencia csak vágyálom marad. Számos módszertan áll rendelkezésre, amelyek segíthetik a vállalatokat (Big-Data-Analyse, Exception Reporting, Predictive Analytics stb.), de csak akkor, ha integráltak a vállalatirányítást támogató BI és CPM rendszerekhez.
Az SAP a vállalati digitálizáció támogatására egy új ERP rendszert kínál. Az SAP S/4HANA a vállalatirányításban legalább akkora változást hoz a korábbi SAP rendszerekhez képest, mint az R/2-ről (mainframe) R/3-ra (client server) történő átállás volt a korai 90-es években. Számtalan technikai innovációval bővül: in memory (HANA) adatbázis, Big Data, cloud computing, IoT megoldások stb., amelyek lehetővé teszik, hogy a vállalatok irányítása reaktívból valóban proaktívvá váljon, a múlt lekövetése helyett a jövőre koncentráljon és teljes mértékben kiküszöbölhesse a manuális folyamatokat (például adat-áttöltés, -bevitel).
A gyors adatfeldolgozás mindazonáltal nem az egyetlen előnye az SAP S/4-nak, a technikai átalakítás a rendszer tartalmi fejlesztését is lehetővé tette. Az alapgondolat az, hogy az olyan információknak, mint az ügyfél, értékesítési csatorna, rendelés, termék vagy ágazat kiolvashatónak kell lennie már a rögzítés pillanatában. Erre a célra szolgál a jövőben az integrált könyvelési bizonylat, amely összekapcsolja a számviteli adatokat a controlling, a logisztika vagy a CRM rendszer piaci adataival, ami azután egy adatbázisban kerül rögzítésre. Ezáltal lehetőség nyílik az integrált Riporting és vállalatirányítás megvalósítására. Az egy-igazság és az egyszerűsítés (Simplifiaction) elvét követve, miden adatot csak egyszer és egy helyen tárol, így nincs szükség összesítő táblára, adatbázis áttöltésre, mert minden információ a forrás tranzakciókat kiolvasva érhető el, ezáltal biztosítható:
Az elemzést, beszámolást, tervezést támogató BI és CPM megoldások közvetlen az ERP mellett kaptak helyet az SAP S/4 HANA-ban. A rendszer részét képző Embedded Analytics segítségével az előre elkészített jelentések mellett, önkiszolgáló módon lehet új lekérdezéseket összeállítani és vizuális elemzéseket végezni. A riportokat közös irányítópulton, az ERP funkciókkal közös, igazi UX élményt nyújtó grafikus felhasználói felületen (Fiori) keresztül érhetik el a felhasználók. A nagyvállalati BI igényeket továbbra is az Embedded Analytics-nál jóval szélesebb funkcionalitással rendelkező Strategic Analytics megoldások szolgálják ki. Ide tartozik a klasszikus SAP BO BI termékcsalád és az igény szerint SAP Digital Boardroommal is kiegészíthető SAP Analytics Cloud.
A tervezési funkciót támogató S/4HANA megoldások (BO PC) közvetlenül hozzáférnek a törzs- és mozgásadatokhoz, ezáltal megszűnnek a controllereknek korábban nagy gondot okozó inkonzisztenciák és csökkennek az egyeztetési feladatok.
Bár az S/4HANA bevezetése jelentősen egyszerűsítheti az operatív irányítási folyamatokat, annak érdekében, hogy az S/4HANA a vállalatirányításban is elérje az ígért forradalmi fejlődést, számos kérdést már a bevezetés előtt tisztázni kell. Részletes szakmai koncepciót, jól kidolgozott bevezetési tervet kell készíteni, hogy elkerüljünk minden régi hibát (például redundáns adatok a költségszámításban) és kiaknázzunk minden lehetőséget az információ-előállítás és a döntéshozatal egyszerűsítésére és gyorsítására. Nem elég egy tisztán technikai migráció – csak annak megtervezése például, hogy az új integrált könyvelési bizonylat minden szükséges információt tartalmazzon, ezáltal zökkenőmentes legyen a pénzügyi és a vezetői számvitel integrálása az egységességet biztosító Universal Journal-on keresztül -, a mennyiség- és értékáramok újragondolására, a logisztikai folyamatok teljes integrációjára van szükség.
A szerző az IFUA Horváth & Partners principálisa.
Forrás: