Scitec: világhódítás a magyar fővárosból

2018. február 19.

Budapestről épít globális márkát a sport-táplálékkiegészítők piacán a Scitec. Az üzleti profilt tekintve sokféle kereskedelmi partnernek, számos csatornán értékesít. Hogyan növekednek, hogyan bővítik a vevőkört? Interjú Lukács Dénessel, a Scitec Nutrition értékesítési igazgatójával.

Scitec: világhódítás a magyar fővárosból

Ön egy jól strukturált, erős márkákkal rendelkező multinacionális FMCG cégtől jött a Scitechez. Mennyire más a mostani munkája, a környezete?

Az előző munkahelyemen, az Unilever Magyarország Kft-nél többféle értékesítési vezetői pozíciót is betöltöttem, de mindig vagy egy bizonyos partnerkörért vagy egy bizonyos földrajzi régióért feleltem. A Scitec-nél a világ összes országáért, piacáért, illetve összes kereskedelmi partneréért felelős vagyok, ami egyedülálló és rendkívül izgalmas kihívás, egyúttal rengeteg tanulási, fejlődési lehetőség is. A multinacionális vállalatok egyik nagy erőssége a szervezettség. Ez a Scitec-nél is alapérték, ugyanakkor a cég megőrizte az alapító tulajdonos vállalkozói szemléletét is, ami a rendkívül rugalmas és gyors reagálást is lehetővé teszi.

Miben látja a legnagyobb kihívást új pozíciójában?

A Scitec globális márkát épít, de mindezt Budapestről teszi, az értékesítési csapat is jellemzően Budapestről végzi a kereskedelmi tevékenységét. Ez azt is jelenti, hogy az idő nagy részében adott esetben bizonyos piacoktól, partnerektől hatalmas távolságok választanak el minket. Ennek ellenére nekünk mindig minden körülmények között képben kell lennünk a piaci trendekkel, kereskedői és vásárlói igényekkel, ami komoly kihívás.

Termékeink többféle értékesítési csatornában találnak gazdára, megtalálhatóak úgynevezett specialista, kizárólag sport táplálékkiegészítő boltokban, edzőtermekben, ugyanakkor hipermarketekben, illetve az online piactereken is. Ezek az értékesítési színterek sokszor nagyon különböző jellemzőkkel bírnak, ami nagyfokú rugalmasságot kíván a Scitec-től annak érdekében, hogy a bennük rejlő maximumot hozzuk ki és tegyük ezt a kereskedelmi partnereink legnagyobb megelégedettségére, illetve maradéktalanul kielégítsük vásárlóink igényeit is.

Harmonikus kapcsolatra törekszünk minden kereskedelmi partnerünkkel a világ bármely pontján és ennek érdekében értékesítési csapatunk egy soknyelvű, rendkívül színes közösség nagyon különböző hátterekkel, kultúrákkal. Az egyik legnagyobb és egyben legizgalmasabb vezetői kihívás a különböző nézőpontokat úgy összeolvasztani, hogy azok egymásra épülve ne csupán összeadódjanak, hanem megsokszorozódjanak.

Miben sajátos a Scitec piaca?

A sport táplálékkiegészítők piaca egy rendkívül gyorsan fejlődő, növekvő iparág. Egyre több márka jelenik meg a piacon és próbálja differenciálni magát, egyre élesebb a verseny. Újabb és újabb fogyasztói szegmensek kapcsolódnak ehhez a világhoz más és más igényekkel a funkcionalitás, alapanyag összetétel, kiszerelések, ízek, termékelőnyök terén, így állítva egyre nagyobb kihívások elé a gyártó cégeket.

Kik a jelenlegi vevőik?

Kereskedelmi partnereink körében tudhatunk edzőtermeket, webshop-okat, hipermarketeteket, diszkontláncokat, sport táplálékkiegészítőket forgalmazó specialista boltokat, bizonyos országokban gyógyszertárakat, illetve sportbolt hálózatokat is. Vásárlóink szintén nagyon különbözőek, megtalálhatók köztük a verseny- és amatőr sportolók, olimpikonok és hétvégi kocogók is, illetve sportágak tekintetében is nagyon színes a kép: testépítéstől az úszásig mindenhol jelen van a Scitec.

Milyen irányba próbálnak növekedni, bővíteni a vevőkört?

A sport táplálékkiegészítők egyre népszerűbbek, már rég nem csak a profi sportolók, testépítők élnek ezekkel a termékekkel. Újabb és újabb fogyasztói szegmensek érdeklődnek az ilyen jellegű készítmények iránt az egészséges életmód jegyében, akik nem feltétlenül ugyanott keresik ezeket a termékeket, mint például a hivatásos atléták.

Lukács Dénes, Scitec

Lukács Dénes, a Scitec Nutrition értékesítési igazgatója

Milyen értékesítési csatornáik vannak, és milyenekkel szeretnék ezt szélesíteni?

Alapvetően minden olyan kereskedelmi csatornában jelen van a Scitec, ahol sportoló – akár amatőr, akár versenyszerű – emberek egészséges termékeket keresnek a gyorsabb regenerálódás, az izomépítés, nagyobb sportteljesítmény és a jobb közérzet elérése érdekében. Így termékeink megtalálhatóak táplálékiegészítő szakboltokban, konditermekben, gyógyszertárakban, nagy online platformokon, webshopokban, illetve bizonyos élelmiszer láncokban is. Az utóbbi időkben megnőtt az online értékesítés, illetve az élelmiszerláncok súlya ebben az iparágban.

Milyen adatokra tudnak támaszkodni a bővülésben? Honnan szerzik ezeket és hogyan elemzik?

Többféle külső forrásból is szerez piaci információkat a Scitec, hiszen több cég is méri az előbb említett értékesítési csatornák alakulását. A beszerzett adatbázisok értelmezését, elemzését együtt végzi az értékesítési és marketing osztály, csatorna dinamikákat, csatornákon belüli vevő univerzum méreteket, átlagos vásárlói kosárértékeket vizsgálunk, illetve fontos szempont, hogy a megszólítani kívánt fogyasztói szegmensek számára mennyire relevánsak az egyes értékesítési csatornák.

Milyen kihívások, üzleti problémák megoldásában segített Önöknek az adatok statisztikai elemzése?

Nagyon színes a kereskedelmi partnereink köre üzleti profiljukat tekintve, elengedhetetlen az egyes vevők valamilyen elvek mentén történő csoportosítása annak érdekében, hogy a lehető legmagasabb kiszolgálási szinteket tudjuk biztosítani vevőink számára. Ezen vevői szegmensek kialakításának alapja lehet a rendelési frekvencia, a közösen realizált árbevétel, a vevő által használt értékesítési csatornák vagy épp a rendelt portfólió összetételének vizsgálata, ami utána lehetővé teszi, hogy cégünk a vevő számára leghatékonyabb módon álljon rendelkezésre és segítse üzleti célkitűzései megvalósításában.

Cimkék: ,