Egyre többször fordul elő, hogy sajátos technikai és kommunikációs feltételek, például webinárok vagy online konferenciaelőadások keretei között kell megszólítanunk a publikumot. Hogyan kapcsolódhatunk hatékonyabban virtuális közönségünkhöz? A Stanford Business School tíz javaslata, hogy még sikeresebben kommunikálhassunk az online térben.
Mindössze 10 perc alatt látványosan sokat csökken a hallgatóság figyelme, ha folyamatosan ugyanazt a személyt hallgatják. Ha ennél több tartalmunk van, mindenképp iktassunk közbe interaktív betéteket, hogy fenntartsuk az érdeklődést – például szavaztassuk meg a hallgatóságot vagy kérdezzük meg a véleményüket chaten keresztül.
A kivetített anyag legyen egyszerű – ne zsúfoljuk tele szavakkal, grafikus elemekkel vagy zavaró animációkkal. A kevesebb határozottan több!
Nézzünk egyenesen a kamerába, ne a képernyőre meredjünk. A ruházatunk legyen semleges színű, ne viseljünk csíkos vagy kockás ruhákat. A világítás legyen erős, és felülről érkezzen. Invesztáljunk egy jó mikrofonba. Körültekintően válasszuk meg a hátteret.
Még ha a közönségünk nem is lát minket tetőtől talpig, érdemes állva prezentálnunk, mert így jobban tudunk koncentrálni a mondandónkra, a helyes légzésre, a hangképzésre, sőt a beszédszünetekre is.
A tényleges prezentáció előtt gyakoroljuk az előadásunkat. Érdemes rögzíteni és kielemezni a próbaprezentációt, hogy lássuk, miben kell még fejlődnünk. Előre bizonyosodjunk meg róla, hogy minden technikai feltétel adott, és minden eszköz jól működik.
Kérjünk meg valakit, hogy támogasson minket a technikai eszközök, valamint az emailek és szöveges üzenetek kezelésében. Ha nagy számú közönségünk tartózkodik egy helyen, kérjük meg egyik tagjukat, hogy legyen kihelyezett „szemünk és fülünk”, tegyen fel kérdéseket és segítse elő építő jellegű vita kialakulását.
Kérdezzünk célzottan, mert így megakadályozhatjuk, hogy egyszerre túl sok választ kapjunk. Például érdemes felváltani a „Van valakinek kérdése?” felhívást egy specifikusabb változattal, például azzal, hogy „Kinek van kérdése az általam javasolt megoldással kapcsolatban?”. Fektessük le alapszabályként, hogy a megszólaló mindig mondja meg előre a nevét.
A váltások kritikus fontosságúak. Amikor egy újabb témára térünk át. a megszólalásunkat kössük a korábban elhangzottakhoz. Egy váltás mindig jó alkalmat ad rá, hogy újra felkeltsük az emberek esetleg már lanyhuló figyelmét.
Képzeljük magunk elé a közönségünket, még akkor is, ha nem látjuk őket. Akár képeket is elhelyezhetünk a kamerán túl, ha így könnyebben megy a vizualizálás.
Biztassuk arra a közönségünket, hogy még a prezentációnk megkezdése előtt kapcsolódjanak be, ami segíteni fog abban, hogy az esetleges technikai problémákat előre ki lehessen küszöbölni.
Forrás: Stanford Business