Volatilis környezetben a vezetői megérzések kritikus vizsgálatára van szükség – villáminterjú Dr. Oliver Greinerrel, a Horváth & Partners Stratégia & Sales kompetenciaközpontjának partnerével

IFUA Horváth & Partners
2012. december 19.

A megbízható elemzések különösen volatilis piaci környezetben lényegesek, ugyanakkor elkészítésük nehezebb, mint valaha.

Ön szerint volatilis piaci környezetben is érdemes a vevői elvárások, technológiák és piaci lehetőségek feltérképezésébe invesztálni. Ez nem egy paradoxon?

Természetes, hogy volatilis környezetben nagyobb a hibás elemzések veszélye, mint stabil piaci viszonyok között. Másrészt viszont a piac alapos feltérképezése volatilis időszakokban kifizetődőbb lehet, mint jól előrejelezhető piacfejlődés idején, hiszen utóbbi esetben versenytársaink is hasonló végkövetkeztetéseket vonnak le a jövőbeli fejlődési irányokra vonatkozóan. Éppen ezért a dinamikus piaci környezetnek nem szabad oda vezetnie, hogy lemondjunk a piacelemzésekről, mert ezekkel értékelhetjük kritikusan a vállalatvezetői megérzéseket. Inkább törekedjünk arra, hogy az elemzéseket még nagyobb gondossággal készítsük el.

A piacelemzések mindig is a stratégiai munka alapvető eszközekei voltak. Miben látja jelen esetben a kihívásokat?

A piacok, vevői elvárások és technológiák kritikus vizsgálata valóban a stratégiai elemzés sztenderd alkotóelemei. A kifogástalan elemzésekkel szembeni követelmények is régóta ismertek: világosan felvázolt kérdésfeltevés, a megfelelő elemzési eszközök kiválasztása, megfelelő adatforrások felhasználása. Mik a kihívások jelenleg? Például a belső és külső tudás jobb összekapcsolása. Az egyik ügyfelünk például nemrégen egy webes stratégiai felmérést hajtott végre, hogy impulzusokat szerezzen a munkatársaktól. Az új eszköz segítségével a vállalat 500 dolgozója strukturált kérdések keretében ajánlásokat tett a vezetőknek a stratégia alakítására vonatkozóan – eredményképp érdekes és izgalmas ötletek csodálatos tárháza jött létre.

Egy további, gyakran alulbecsült kihívás, hogy az elemzéseket közvetlenül összekapcsoljuk a stratégiaalkotás folyamatával. Amennyiben az elemzések strukturálása és lefolytatása nincs időben és személyek szintjén közvetlen összeköttetésben a következtetések levonásával (pl.: az üzleti modell továbbfejlesztése), jelentős mennyiségű tudás vész el. Az elemzéseknek mindig csak annyi értelmük van, mint amennyire használható impulzusokat generálnak egy világosan definiált következő folyamati szakasz számára.

 

Cimkék: , , , , , , ,