A Controlling & Management Review 2/2013 számában Carsten Knobelt, a Henkel CFO-ját faggatja szakmai pályafutásáról. Összefoglalót adunk magyar nyelven arról, hogyan lett konszerncontrollerből az Igazgatóság pénzügyekért felelős tagja.
Néhány évvel ezelőtt Ön a Henkel konszerncontrolling-vezetője volt – 2012 júliusa óta a vállalat újonnan megválasztott CFO-ja. Mi változott meg leginkább a szakmai mindennapokban?
Mindenekelőtt sokkal jobban be kell osztanom az időmet, hiszen a felelősségi köröm kiterjedésével még tovább nőtt a témák változatossága, melyekkel foglalkoznom kell. A pénzügyi terület mellett a globális beszerzési egységért és az integrált üzleti megoldásokért (shared services és IT) is felelős vagyok – ez valóban egy jelentős újdonság. Ezen túlmenően azt érzem, hogy CFO-ként drasztikusan megnövekedett a külső tárgyalásaim száma – például rendszeresen találkozom befektetőkkel és elemzőkkel Európa és az Egyesült Államok legfontosabb pénzügyi központjaiban. Ehhez jönnek még a rendszeres találkozók számos bankkal, újságírókkal vagy éppen a Henkel legnagyobb beszállítóival. Az első hónapokban nagy személyes kihívás volt, hogy minden belső és külső igénynek megfeleljek és maradjon kellő mozgásterem a cég és a világ fejlődési irányainak beazonosítására, az ennek megfelelő cselekvésre.
Mennyire készítették fel Önt a korábbi controlling feladatok a CFO-i munkára?
Mindent összevetve úgy vélem, hogy controlling végzettségem nagyon jó hátteret ad. Nemcsak a konszerncontrollerként szerzett tapasztalataim voltak döntőek, hanem azok is, melyeket a vállalat operatív területein gyűjtöttem. A K+F, és a marketing, az M&A felelőseként, a stratégiai részleg pénzügyi vezetőjeként hosszú éveken keresztül betekintést nyerhettem az operatív folyamatokba és „felszólalhattam” akár más részlegek vezetőivel szemben is.
A Henkel az iparági ragasztók mellett fogyasztási javak előállításával is foglalkozik, ahol a marketing és az értékesítés hagyományosan nagy szerepet játszik. Milyen közel álltak Önhöz controllerként a marketing és a értékesítés valódi problémái?
Karrierem egy jelentős részét a vállalat szépségápolási területén töltöttem el, ahol a legkülönbözőbb marketing és értékesítési feladatokkal találkozhattam – mint például a marketingtevékenységek controllingja vagy újonnan megszerzett üzletek integrációja. Ehhez jön még hozzá, hogy brand manageri tevékenységem keretében sokat tanulhattam a piacok dinamizmusáról és a jól felépített márkák stratégiai jelentőségéről. Mindent összevetve, egy ilyen pozícióhoz szükségszerű, hogy a marketing és értékesítés kihívásaival is behatóan foglalkozzon az ember. És ezt én mindig nagy szenvedéllyel tettem. A különböző értékesítésközeli egységek közötti szoros együttműködés a controllerekkel számomra a vállalat beauty care részlegének pénzügyi igazgatójaként még intenzívebb volt. 2011-ben úgy döntöttünk, hogy centralizáljuk a korábban az egyes üzleti területek felelősségi körébe tartozó piackutatási és média részlegeket – és ez a terület is az irányításom alá került. Meggyőződésem, hogy egy ilyen lépés sikeréhez döntő jelentőségű a széleskörű controlling szemlélet és az operatív területeken szerzett tapasztalatok.
A teljes interjú német nyelven a Springer kiadó oldalán » olvasható.