A kontrolling munka szépsége, hogy ellentétes irányú elvárásoknak kell megfelelni – Interjú Kata Péterrel, a Getronics EMEA Távolsági Szolgáltató Zrt. gazdasági igazgatójával

IFUA Horváth & Partners
2013. október 28.

Öt éve tart a válság. Hogyan érintette ez a Getronics-ot, amely Shared Service Centerként a szolgáltatási szektorban tevékenykedik?

A válság kettős módon érintette az IT helpdesk iparágat, és ezen belül a Getronics-ot is. Egyfelől felgyorsult a kiszervezések iránti igény: a vállalatok érzékelik, hogy az adott tevékenységekre specializálódott cégek magasabb minőségi szinten és hatékonyabban képesek ellátni a feladatokat, és igyekeznek az ebből adódó költségcsökkentést realizálni. Másfelől a kiszervezések nyomán egyszerűsödnek és átláthatóbbá válnak a folyamatok, csökken a támogató IT rendszerek komplexitása. Ezáltal manapság sok vállalat dönt az IT helpdesk tevékenységek visszaszervezése mellett – a lekarcsúsított, áramvonalasított tevékenységeket saját maguk látják el, bár legtöbbször ez együtt jár a szolgáltatások minőségének érzékelhető csökkenésével.

Milyen stratégiával sikerült az elmúlt években sikeresnek maradni a piacon? Milyen terveik vannak a jövőt tekintve?

A Getronics egy egyszerű, a piac által elvárt stratégiával igyekszik erősíteni pozicióját. A kiszervezés mellett döntő cégek alapvető elvárása, hogy az adott szolgáltatást a legköltséghatékonyabb módon valósítsuk meg. Ez azt is jelenti, hogy az adott szolgáltatást egyszerre több, a Föld különböző pontjain elhelyezkedő szolgáltatóközpontunk összehangolt tevékenysége révén biztosítjuk. Ügyfeleink elvárják, hogy mindez zökkenőmentesen, az ügyfél számára láthatatlan módon történjen. Ennek biztosítása egyszerűnek tűnik, de alig van olyan vállalat, amelyik ténylegesen meg is tudja valósítani mindezt. Ebben akarunk a legjobbak lenni.
Ezen felül elengedhetetlen az is, hogy folyamatosan építsük be a legújabb technikai innovációkat a szolgáltatásainkba. Ennek megvalósítása az IT iparágban hihetetlen körültekintést és felkészültséget igényel. A Getronics célja, hogy a piac által is elismerten az egyik leginnovatívabb, a versenytársaknál rugalmasabb megoldásokat kínáló cég legyen.

Milyen szerepe van ebben a pénzügyi területnek és a controllingnak?

A technológiai innováció költséges mutatvány, az ezt megalapozó elemzések minősége pedig meghatározó a döntéshozatal folyamán. Ugyanakkor a már elfogadott projektek megvalósításának nyomonkövetése legalább ilyen fontos feladat, és a kontrollingos kollégáknak ebben is vezető szerepük van.

Ön controlling és pénzügyi vezetői pozíciókat töltött be eddigi pályafutása során: 2001-2005 között a Pantelnél dolgozott tervezési és beszámolási vezetőként, hét évig pénzügyi vezető volt különböző cégeknél és különböző iparágakban. Jelenlegi munkahelyén, a Getronics-nál 2008 óta pénzügyi vezető. Mi volt a legnagyobb kihívás karrierje során? Milyen eredményekre a legbüszkébb?

Úgy látom, hogy majd mindegyik munkahelyemen volt olyan feladat, amelyik komoly ráhatással volt az adott cég jövőjére, legyen szó akár az önköltségszámítás bevezetéséről vagy integrált vállalatirányítási (ERP) rendszer kialakításáról. Ugyanakkor azt hiszem a legmeghatározóbb eredményünk az volt, amikor a távközlési szektorban dolgozva kollégáimmal készítettünk egy stratégiai elemzést a vállalat többszempontú jövedelmezőségi vizsgálatát állítva a középpontba. Az elemzést egy többnapos stratégiai megbeszélésen beszélte át a vállalat igazgatósága. A későbbiekben félévente tartottunk hasonló megbeszéléseket, amelyeken aztán a kontrolling osztály állandó meghívottként vett részt.

Hogy épül fel az Ön által irányított terület? Milyen feladatokat látnak el az egyes egységek?

A Getronics a Föld különböző pontjain tevékenykedő szolgálatatóközpontjait egy egységes szervezetbe integrálta, és én jelenleg ennek vagyok a pénzügyi vezetője. Míg a napi operatív számviteli és kontrolling feladatokat a helyi pénzügyi vezetők és kollégáik látják el, én felelek a konszolidált jelentések elkészítéséért illetve a különböző fejlesztési projektek koordinálásáért. Ezen felül léteznek centralizált kiszolgáló egységek is az egyes vállalaton belüli tevékenységek ellátására szakosodottan a világ minden pontján, ezek pénzügyi kontrollja is hozzám tartozik.

Milyen speciális feladatai vannak a controllingnak egy SSC-ben?

A szolgáltatásközpontok (SSC-k) speciális működési modellt alkalmaznak, cost centerként működnek. Ennek megfelelően nincsenek valós profit elvárások velük szemben. Feladatuk az adott szolgáltatás magas minőségi szinten való teljesítése a lehető legoptimálisabb költségstruktúra mellett. Alapvető működési mutatójuk tehát az egy egységnyi szolgáltatás előállításának költsége, aminek pontos számbavétele az IT világban nem egyszerű feladat.

Mit vár el Ön a controllereitől?

Számomra fontos, hogy a munkatársaim kellően fókuszáltak legyenek: a kontrolling munka mindig komplex feladatok és problémák kezelését is jelenti, és ezek egyszerű és érthető prezentálása nélkülözhetetlen a vállalati döntéshozatal folyamán.Ugyanakkor fontos, hogy meglegyen bennük az igény arra, hogy az adott probléma minden részletét megismerjék, és precízek legyenek a részleteket illetően. Ezen ellentétes irányú elvárásoknak egyidejűleg megfelelni nem egyszerű, de egyben ez is jelenti a kontrolling munka szépségét.

Véleménye szerint mik a jó vezető ismérvei, illetve legfontosabb feladatai?

Azt gondolom, a jó vezető alapvető ismérve, hogy odafigyel munkatársaira: konkrét elvárásokat fogalmaz meg számukra és segít nekik abban, hogy a munkatársai meg is tudják ezeket valósítani. Fontos számára, hogy kollégái folyamatosan fejlődjenek, hiszen az egyéni teljesítmény mindennek az alapja.
Minden vezetőnek megítélésem szerint két alapvető feladatot kell ellátnia: egyfelől ki kell alakítania egy jövőképet arról, hogy merre tart az általa vezetett szervezet, mi a szervezet alapvető küldetése, milyen célokat kell megvalósítania. Másfelől gondoskodnia kell arról, hogy legyen aki a helyére lép – vagyis ki kell nevelnie saját utódját, aki folytatja mindazt, amit közösen elkezdtek.

Mit tanácsol a controllereknek, hogyan építhetik eredményesen karrierjüket?

Azt gondolom, hogy érdemes hosszabb időt eltölteni egy adott munkahelyen, mert idő kell az adott iparág és üzleti folyamatok megismeréséhez. Másfelől érdemes időt szánni a számviteli ismeretek alapos elsajátítására, mérlegképes könyvelői képesítés megszerzésére. Mert mindennek az alapja a számvitel, és ennek ismerete a karrierút szempontjából is megkerülhetetlen.
Névjegy
Kata Péter 1967-ben született Szegeden. A Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen szerzett diplomát 1990-ben Pénzügy szakon, majd 1992-ben MPA (Masters of Public Administration) diplomát szerzett a State University of New York egyetemen Albany-ban. Ezt követően a Deloitte and Touch Kft-nél kezdett el dolgozni könyvvizsgálóként, majd vezetési tanácsadóként. 1997-ben lett az Uponor Műanyag Csőrendszer Kft pénzügyi vezetője, majd 2001-től a Pantel Távközlési Zrt kontrollingvezetőjeként kezdett dolgozni. 2008 óta a Getronics EMEA Távolsági Szolgáltató Zrt gazdasági igazgatója. 3 gyermek édesapja, szabadidejében szívesen hallgat zenét és rendszeresen futballozik.

Cimkék: , , , , , , ,