A leggyakrabban használt menedzsment módszerek – nagy regionális eltérések jellemzők

Összefoglaló: IFUA Horváth & Partners
2013. október 29.

Mely menedzsment eszközök a legnépszerűbbek és melyek a legsikeresebbek a vállalati gyakorlatban? Ezt a kérdést vizsgálja egy nemzetközi felmérés, melynek során összesen 25 menedzsment eszközt vettek szemügyre, és ebben az évben először állnak rendelkezésre német adatok is.

Németországban a leggyakrabban alkalmazott módszer a munkatársak megkérdezése – ezt a módszert a felmérésben résztvevő vállalatok 45%-ában alkalmazzák. A második helyen a benchmarking áll 39%-kal, amit az ügyfélmenedzsment és a jövőkép kialakítása követ – mindkettőt a vállalatok 35%-ában alkalmazzák.

A menedzsment technikák alkalmazását illetően világszerte nagy regionális eltérések vannak. Az USA-ban a leggyakrabban használt módszer szintén a munkatársak megkérdezése, Afrikában viszont (EMEA) a Balanced Scorecard áll az első helyen. Latin-Amerikában az üzleti folyamatok átszervezése és Big Data-elemzések állnak a középpontban – amelyek egyébként másutt nem túl népszerűek. Ázsiában, a pacifikus térség vállalatai pedig a minőségbiztosítást helyezik előtérbe.

A világszerte leggyakrabban használt menedzsment módszerek sorrendben a következőek:
• stratégiai tervezés
• ügyfélmenedzsment
• munkatárs megkérdezés
• benchmarking
• Balanced Scorecard
• kulcskompetenciák
• outsourcing
• változásmenedzsment
• beszerzésmenedzsment
• jövőkép kialakítása.

Az egyes módszerek mérhető eredményessége
Az alkalmazás gyakorisága mellett a kutatás során egyidejűleg azt is mérik, hogy a vállalatok mennyire elégedettek az egyes módszerekkel. Ennek eredménye az azt mutatja, hogy az ügyfélmenedzsment és a stratégiai tervezés a menedzserek elsődleges technikái közé tartoznak – nemcsak az alkalmazásuk gyakoriságát, de a velük való elégedettséget illetően is. Továbbá világszerte (és Németországban is) nagyon jó értékeléseket kapott a Big-Data elemzés – ezzel ellentétben az Outsourcing és a Downsizing megítélése a legrosszabb.

A felsővezetők jövőre vonatkozó várakozásai pozitívak
A felmérés a felsővezetők jövőbeli várakozásait is vizsgálja, iparágak szerinti bontásban. Eszerint a termelő vállalatoknál, a médiában és a szórakoztató iparágakban valamint a fogyasztási javak piacán a legnagyobb az optimizmus. Ez arra utal, hogy a fogyasztási várakozások világszinten javulnak. Évek óta most először állnak rendelkezésre idevágó adatok Németországról is, amelyek a német cégek nagyfokú optimizmusát tükrözik – a német vezetők sokkal pozitívabbak etekintetben, mint más európai kollégáik.

A felmérést Bain & Company által készítette. A cég 1993 óta évente kiadja a „Management Tools and Trends Report”-ot, amiben mindig a világszerte legfontosabb menedzsment módszerek és technikák alkalmazását vizsgálja különböző iparágakban. A jelenlegi felmérés a tizennegyedik a sorban. Az elmúlt 20 évben több mint 70 országból származó 12.000 résztvevő válaszai állnak rendelkezésre.

Forrás: Haufe.de

Cimkék: , , , , ,