A gyártóipari vállalatok, különösen a közép- és standard szegmensben tevékenykedők, egyre növekvő költségnyomásnak vannak kitéve. Az egyre nagyobb mértékű nemzetköziesedés és széttagoltság sok piacon a termékportfólió és az értékteremtés növekvő komplexitásához vezet. Ezekre reagálva a vállalatok célköltségmenedzsmentet alkalmaznak, hogy a termékfejlesztés még inkább a piachoz és a vevőkhöz igazodjon, és a termékköltségek tartósan csökkenjenek.
A Horváth & Partners által elvégzett kutatás célja az volt, hogy azonosítsa a gyártóiparban alkalmazott célköltségmenedzsment sikertényezőit és legjobb gyakorlatait, valamint meghatározza a német nyelvterületen jellemző fejlesztési igényeket. A kutatásban 64 vállalat vett részt, amelyek tevékenysége lefedi az ipari termékek majdnem minden részpiacát. A felmérés során elemeztük a legsikeresebb vállalatok célköltségmenedzsment-módszereit és folyamatait, majd összevetettük őket a Horváth & Partners több mint 30 éves projekttapasztalataival a termékköltség-allokációs és optimalizálási területen. Az eredmények validálásához mélyinterjúkat készítettünk a különböző vállalatok célköltségmenedzsment-szakértőivel.
A tanulmány a sikeres és kevésbé sikeres vállalatok célköltségmenedzsment-rendszereit vizsgálja és hasonlítja össze 5 dimenzió mentén.
Haszon- és ármeghatározás
Célköltség levezetése és számítása
Cost Engineering
Felelősség a végrehajtás során
Folyamatok beépítése / rögzítése
Az eredmények alapján átfogó megközelítést (Product Value Management) alakítottunk ki, amelynek célja a terméknyereségesség optimalizálása.
Rövid áttekintés a tanulmány eredményeiről:
A résztvevő vállalatok szakmailag magas színvonalat képviselnek a célköltség-allokáció és -számítás (target costing) területén, de nagy optimalizálási lehetőség rejlik a haszon- és ármeghatározás, Cost Engineering és folyamatrögzítés dimenziókban.
A sikeres vállalatok kombinálják a belső és külső információkat, hogy a saját termékük tulajdonságait („teljesítőképességét”) a versenyhez képest elemezzék, majd levezessék belőle a legjobb termékkoncepciót. Az értékesítési mennyiségek tervezésének robosztusságát érzékenységi vizsgálatokkal lehet növelni.
A benchmarkok korai transzparenciát és ezáltal hatásos költségcsökkentést tesznek lehetővé.
A sikeres vállalatok körülbelül kétharmada már a termékdefiniálás, illetve a termékspecifikáció szakaszában számol a várható termékköltségekkel, és ezzel az egész életciklust bevonja a kalkulációba, így az értékesítés utáni lehetőségeket is meg tudja ragadni.
A sikeres vállalatok a lehetséges költségcsökkentési lehetőségeket a szállítók bevonása mellett interdiszciplináris csoportokban azonosítják. A projekt érettségét kimutató rendszer segítségével már a termékfejlesztés korai szakaszában nagyon következetesen és központilag csökkentik a költségeket.
A célköltségmenedzsment minden dimenziójában történő következetes fejlesztés azt eredményezi, hogy a sikeres vállalatok a fejlesztési projektjeik több mint 80%-ában elérik a célokat.