Adatokra épít az újHÁZ Centrum

2019. május 08.

Miért van szüksége BI-rendszerekre, BI jövőképre az újHÁZ Centrumnak? Mit várnak ettől? Hol tartanak céljaik elérésében? Interjú Dr. Rázsóné Szórády Csilla cégvezetővel, aki előad a 31. Budapesti Menedzsment és Controlling Fórumon.

 

- Milyennek látja az iparág jelenlegi helyzetét? Mik a várakozásaik a jövőre nézve?

- Az építőanyag-kereskedelem jelenleg növekvő pályán van, amit a jól teljesítő építőipar segít elő. Annak ellenére, hogy az ágazat teljesítménye továbbra is elmarad a régió országaiéhoz képest, bizakodásra ad okot az elmúlt néhány év tendenciája. Azt várjuk, hogy 2020-ig tovább erősödik majd az ágazat, és egyre növekvő igény lesz az energiahatékony megoldásokra, hosszútávon pedig a jövőt az okos építőanyagokban látjuk.

- Hány tag tartozik a hálózathoz? Hogyan épül fel a szervezet? Melyek a hálózat, illetve az irányító szervezet erősségei?

- Az újHÁZ Centrum hálózata 59 jogilag önálló társaságból áll. Büszkék vagyunk arra, hogy az elmúlt húsz évben töretlen volt mind a gazdasági, mind pedig a szervezeti növekedésünk. Az újHÁZ Centrum egy teljes mértékben magyar tulajdonú, országos építőanyag-kereskedelmi hálózat, melyben nagy szerep hárul a végfogyasztókkal kapcsolatban álló családi vállalkozásokra, kereskedésekre is. A hálózat erőssége, hogy a tagok és telephelyek több évtizedes építőipari és építőanyag szakértelemmel, valamint kiemelkedő helyismerettel rendelkeznek, melyek révén több évtizede a lokális piacok méltán elismert szereplői.  A központ pedig országos és regionális ismereteivel, valamint jövőbe mutató megoldásaival, tervezésével és elemzéseivel iránymutatást ad és a szinergiahatások kihasználására törekszik. Országos hálózatunk jelenleg több mint 90 építőanyag-kereskedelmi telephelyet foglal magába, és egyre bővül partnerhálózatunk is. Közel kétezer munkatársunknak nyújtunk biztos megélhetést.

Az újHÁZ Centrum mögött álló Zrt-t az igazgatóság irányítja, melynek öt tagja van. Én, mint cégvezető veszek részt a munkában, a szervezet többi tagja pedig nagymúltú telephelyeket tulajdonosként vezet sikeresen. Így ötvözhetők a tágabban vizsgált tendenciák és potenciálok, a piacok beható ismeretéből adódó megvalósítható realitásokkal. A hálózat sikere a tagok együttműködéséből származó előnyök maximalizálásában rejlik. Szerencsésnek mondhatom magamat, hogy olyan fejlődésorientált és újdonságokra nyitott kollegák vesznek körül, akik kiemelkedő szaktudással és tapasztalattal rendelkeznek a saját területükön, így a közös munka nem csak, hogy gördülékeny, hanem előremutató is.

Dr. Rázsóné Szórády Csilla, az újHÁZ Centrum cégvezetője

- Milyen kihívásokat jelent egy értékesítési (kereskedelmi) hálózat irányítása egy „hagyományos" kereskedelmi vállalathoz képest?

Már az újHÁZ Centrum megalapításakor is az volt a cél, hogy egyfajta szövetségi rendszerben végezze a vállalat a gazdasági tevékenységet. A központ iránymutatást ad az optimális és hatékony működéshez, azonban a telephelyeknek önálló jogi személy révén önálló döntési jogkörük van. Azt gondolom, hogy az, hogy értékesítési társulásként működünk, csak az előnyünkre vált, és azt is mondhatom, hogy mára már többek vagyunk ennél. Nagyon erős, stabil hátterünk van, amelyet közös értékekre és stratégiai gondolkodásra építettünk. Ez tette lehetővé, hogy egy regionális beszerzési társulásból mára Magyarország egyik legmeghatározóbb építőanyag-kereskedelmi hálózatává váljunk és telephelyeink lefedjék gyakorlatilag az ország egész területét.

 

Az újHÁZ Centrumról

 

Az újHÁZ Centrum egy teljes mértékben magyar tulajdonú, országos építőanyag-kereskedelmi hálózat, központja a Győr-Moson-Sopron megyei Tényőn található. A társaságot 1997-ben öt győri építőanyag-kereskedő alapította. 2005 óta zártkörű részvénytársaságként működik. Az újHÁZ Centrum országos hálózata több mint 90 telephelyet foglal magába, amelyeken mintegy 1900 főt foglalkoztat és széles választékát kínálja minden építőanyagnak, ami egy építkezéshez, felújításhoz szükséges. A vállalat 2018-as árbevétele 60,6 milliárd forint volt, amelyből közel 18 milliárd a Budapest környéki régióból származik.

 

- Milyen területeken működnek együtt a tagok, mire kapnak iránymutatást a központból?

- A tagok tapasztalatcseréje az egyik mozgatórugója hálózatunk fejlődésének. Az országos marketingstratégia megvalósítása például azonban a központ feladata. Ezen kívül termékportfólió-kialakításban, kereskedelmi stratégiában és fejlesztési irányokban is javaslatokat teszünk, valamint a központ a hálózat tagjai részére rendszeres képzéseket biztosít.

 

- Miért látták úgy, hogy BI rendszer(ek)re, BI-jövőképre van szükségük?

- A hálózati potenciál szélesebb körű kihasználása tette szükségessé.
A hálózat tagjait több,mint 20 éve sikeressé tevő kiváló üzleti érzéket szeretnénk ötvözni hálózatra szabott technológiai megoldással és új kompetenciák behozatalával.
Úgy véltük, hogy ezek az üzleti intelligencia rendszerek jelentősen megkönnyítik majd a telephelyek és a hálózat átláthatóságát azáltal, hogy egy közös platformon jelennek meg az értékesítési statisztikáik, amelyekből a vállalat egészére és a piacra nézve is releváns információkat nyerhetünk, valamint következtetéseket vonhatunk le. Az adatok elemzése valós időben történik, ami nagyban hozzájárul a tudatosság növeléséhez a döntéshozatalban.

- Milyen célokat szeretnének elérni a BI rendszerrel és / vagy szolgáltatások segítségével? Várnak-e az üzleti intelligencia eszközöktől versenyelőnyt, konkrét üzleti hasznot?

- Az gondolom, hogy az innovatív megoldások adaptálása minden vállalat számára előnyökkel jár, nincs ez másként az üzleti intelligencia rendszerekkel sem. A legnagyobb előnyt abban látom, hogy számszaki adatokat kapunk a fogyasztói igényekről, a piaci kereslet alakulásáról és a hálózatot alkotó egyes társaságok gazdálkodási tevékenységéről. Az előremutató tendenciák alapján pedig a kereskedelmi stratégiát is eredményesebbé tehetjük. Ezen felül egyéb területeink is, mint például a marketing, még inkább mérhetővé válik.

- Hol tartanak most ebben, és mi a következő lépés?

- Feltérképeztük, hogy milyen üzleti intelligencia modellt érdemes használnunk, valamint kialakítottunk egy BI jövőképet, amely figyelembe veszi a működésünket, lehetőségeinket és ebből kidolgozva vázolja fel a jövőbeli optimalizálás lehetőségeit a hosszútávú célok elérésében.

Dr. Rázsóné Szórády Csilla előad a 31. Budapesti Menedzsment és Controlling Fórumon. Jöjjön el és hallgassa meg!