Herbert Diess, a Volkswagen Csoport vezérigazgatója szerint mindössze 50 százalék esélye van annak, hogy a német autóipar 10 év múlva is domináns szerepben legyen. Az Economist brit gazdasági hetilap pedig azt írta, hogy a német autóipar veszítheti a legtöbbet az ágazat átalakulásától. Mit gondol ezekről a kijelentésekről? Mi kellene ahhoz, hogy a német autóipar megőrizze vezető szerepét?
Való igaz, hogy az autóipar hatalmas változások előtt áll. Ennek az az oka, hogy mi mindannyian meg fogjuk változtatni a közlekedési szokásainkat. Várhatóan 2030 és 2035 között az önvezető autózás átírja a játékszabályokat. A magas fokon automatizált vezetési technológia mellett a ridesharing (telekocsi) nagyon vonzóvá válik. Úgy látom, hogy a jövőben a közlekedés olcsóbb, biztonságosabb és kényelmesebb lesz. Egyszóval „okosabb”. A közösen használt önvezető járművet okostelefonon rendeljük meg, a házunk, az irodánk vagy egy étterem előtt szállunk be és nagyon kényelmesen eljutunk az úticélunkhoz. És mivel másokkal együtt utazunk, a szolgáltatás olcsóbb lesz, mintha a saját kocsinkat használnánk.
A második kérdésre pedig azt tudom válaszolni, hogy nagy versenyfutás lesz. Az a piaci szereplő, amelyik az első önvezető megoldást kihozza, hatalmas üzletágat fejleszt ki. Becslések szerint Európában 200 milliárd euró üzleti potenciál rejlik ebben. Világos tehát, hogy a magasan automatizált vezetési technológia kifejlesztése és a közlekedési megoldásokhoz párosított üzleti modell kialakítása a kulcskérdés. És annak esélye, hogy az élbolyban legyünk, 50:50 százalék.