„Már 2030-ra drámaian megváltozik az autóipar”

*
2019. március 18.

Az önvezető autózás 15 éven belül átírja az iparág jelenlegi játékszabályait – állítja Dietmar Voggenreiter, a Horváth & Partners csoport senior autóipari szakértője, korábban az Audi igazgatóságának tagja. De mit hoznak a változások a magyar autóipar számára, amely exportunk egynegyedét adja? Erre is válaszol a szakértő.

Herbert Diess, a Volkswagen Csoport vezérigazgatója szerint mindössze 50 százalék esélye van annak, hogy a német autóipar 10 év múlva is domináns szerepben legyen. Az Economist brit gazdasági hetilap pedig azt írta, hogy a német autóipar veszítheti a legtöbbet az ágazat átalakulásától. Mit gondol ezekről a kijelentésekről? Mi kellene ahhoz, hogy a német autóipar megőrizze vezető szerepét?

Való igaz, hogy az autóipar hatalmas változások előtt áll. Ennek az az oka, hogy mi mindannyian meg fogjuk változtatni a közlekedési szokásainkat. Várhatóan 2030 és 2035 között az önvezető autózás átírja a játékszabályokat. A magas fokon automatizált vezetési technológia mellett a ridesharing (telekocsi) nagyon vonzóvá válik. Úgy látom, hogy a jövőben a közlekedés olcsóbb, biztonságosabb és kényelmesebb lesz. Egyszóval „okosabb”. A közösen használt önvezető járművet okostelefonon rendeljük meg, a házunk, az irodánk vagy egy étterem előtt szállunk be és nagyon kényelmesen eljutunk az úticélunkhoz. És mivel másokkal együtt utazunk, a szolgáltatás olcsóbb lesz, mintha a saját kocsinkat használnánk.

A második kérdésre pedig azt tudom válaszolni, hogy nagy versenyfutás lesz. Az a piaci szereplő, amelyik az első önvezető megoldást kihozza, hatalmas üzletágat fejleszt ki. Becslések szerint Európában 200 milliárd euró üzleti potenciál rejlik ebben. Világos tehát, hogy a magasan automatizált vezetési technológia kifejlesztése és a közlekedési megoldásokhoz párosított üzleti modell kialakítása a kulcskérdés. És annak esélye, hogy az élbolyban legyünk, 50:50 százalék.

Dietmar Voggenreiter, a Horváth & Partners csoport senior autóipari szakértője

A magyar autóipar erősen kötődik a német autóiparhoz. Hogyan érintik a németországi változások az itteni gyárakat?

A fent leírt trendek hatnak a magyarországi változásokra is. Az önvezető járművek számára új piac nyílik a jelenlegi autók piaca helyett. Számos lehetőség kínálkozik. Milyen lesz a jövő autójának belső tere? Hogyan fogjuk felhasználni azt a plusz időt, amelyet azáltal kapunk, hogy nem mi vezetjük az autót? Sok a hasonló kérdés, ami azt jelenti, hogy sok lehetőség áll előttünk.

Az autonóm vezetés elterjedését azonban meg fogja előzni a hajtáslánc átalakulása. Vegyük példának az Európai Unió új előírásait a CO2 kibocsájtásra. Ennek következtében a következő évtized végéig 30-40 százalék fölé nő az elektromos autók részaránya az eladásokban. És ez már 2030-ra megváltoztatja az autóipart. Ez lesz az első nagy horderejű változás.

 

Mit kellene tenni Magyarországon ahhoz, hogy az új trendek számunkra is új lehetőségeket hozzanak?

A változások magukban foglalják a lehetőségeket. Ki kell építeni az elektromos járművekhez és az önvezető autózáshoz szükséges kompetenciákat.

Európa mind több autót exportál Kínába. Oda viszik a Magyarországon gyártott autók többségét – Mercedes-Benz CLA-t, A-classt, Audi-modelleket és Győrben gyártott motorokat – is. Mi lesz ennek a következménye Európára, illetve Magyarországra nézve?

Ez a trend nem szól hosszú távra. A kínai piac mérete miatt a legfontosabb szegmensekből sok autót ott fognak gyártani. Ez is egy előny. Ha nem így lenne, túl nagy függésbe kerülnénk a kínai piac fejlődésétől.