Önvezető autók formálják az iparági üzleti modellt

Vári Attila
2016. október 25.

Az önvezető autók megjelenése radikálisan átalakítja a személy- és a teherszállítás üzleti modelljét, működési környezetét. Ebben nagy szerepet kap az üzleti intelligencia és az adatelemzés.

Kicsit ugyan lemaradva a valóságtól – hiszen a Tesla, a Google, vagy az UBER és más, „hagyományos” autóipari gyártó cégek is élesben tesztelik önvezető autóikat több amerikai városban – az USA kormányzati szervei kidolgozták azokat az irányelveket, amelyek betartását elvárják a gyártóktól az ilyen technológiájú gépkocsik fejlesztése és tesztelése során.

Önvezető autó műszerfala. Az autóiparban újabban az üzleti intelligencia és az adatelemzés kap főszerepet.

A 116 oldalas anyagban (amely részletesen elérhető ezen a linken) a biztonságos tervezés, a fejlesztés és tesztelés, a kereskedelmi forgalmazás és a közúti használat előtti legjobb gyakorlatokra hívják fel a figyelmet.

A tervezet számol az autóipari gyártó cégek egymás közti információcseréjével is, vagyis hogy a technológia biztonságosabbá tétele érdekében azok (például egy balesetet követően) megosztják egymással tapasztalataikat. Az önvezető autók adatrögzítő és adattovábbító eszközeinek képesnek kell lenni arra, hogy mind a technológiai jellegű adatokat, mind a külső információkat egy közös adatbázisba töltsék fel. Ehhez a gyártók és az ellenőrző hatóságok is hozzáférhetnek, hogy közösen tudjanak fejleszteni és fellépni a hasonló balesetek megelőzése érdekében.

Azt gondolhatnánk, hogy a járművekben képződő adatok és információk elsősorban a mérnöki, műszaki fejlesztési tevékenység alapjául szolgálnak, de nem. Néhány példa arra, hogy hogyan alakítja át az autóipar teljes üzleti modelljét a várhatóan rendelkezésre álló óriási adatbázisok megjelenése.

  1. Várhatóan erre specializált, adatelemzéssel foglalkozó, (data analyst & data clearing-house) típusú intézmények, non-profit szervezetek jönnek létre. Ezek független szakértő szereplőként biztosítják, hogy az egyes versenytársak ne férjenek hozzá korlátlanul egymás adataihoz, ugyanakkor egységes módszertannal, a teljes adatbázis kiértékelése megtörténhessen.
  1. A „hagyományos” autógyártók újradefiniálják saját magukat, mobilitási megoldásokat akarnak adni, nemcsak járműveket gyártani. Sok példát láthatunk erre, kezdve onnan, hogy a német prémium gyártók, a Mercedes, a BMW és az AUDI közösen vásároltak tulajdonrészt a NOKIA HERE térképszoftverében. Majd azt továbbfejlesztve közlekedési információkat szolgáltatnak a rendszerrel kapcsolatban lévő autósoknak.
  1. A teherszállításba is belépnek az önvezető autókat fejlesztő gigászok. Erre utal az a tény, hogy az Uber 680 millió dollárért felvásárolta az Otto nevű céget az Egyesült Államokban. Az Otto az első cégek közé tartozik az USA-ban, amelyek már közúton, valós forgalmi körülmények között tesztelik az érzékelők mellett lidarral (lézer alapú távérzékelő rendszerrel) is felszerelt teherautók néhány példányát.

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Cimkék: , , , ,