Az ICV kiemelt témái közé tartozik az utóbbi időben üzleti elemzés, az adatok magyarázó és prediktív modellek segítségével történő statisztikai és matematikai elemzése. Az „üzleti” szó jelen esetben arra utal, hogy az elemzések felhasználásának célja üzleti döntések támogatása.
Az cikk első fele adatelemzés fejlődési szakaszait mutatja be.
Az adatalapú elemzés és teljesítménymenedzsment korábban is a controlling alapkövei közé tartozott. Ebben a korai elemzési szakaszban, amelyet tradicionális elemzések szakaszának nevezünk, főleg deskriptív leíró elemzések készültek, úgynevezett klasszikus riportok, amelyek a múltra vonatkoztak. A fő cél az volt, hogy objektív múltbéli adataink legyenek, azonban az előállított adatok elemzése már kevésbé került fókuszba.
A második szakasz az adatelemzés történetében a Big Data korszaka, amelynek központi célja abban állt, hogy hogyan tudjuk a világhálón fellelhető nagy mennyiségű adattömeget nyereségesen hasznosítani.
Napjainkban a harmadik fejlődési szakaszban járunk, amelyet adatvezérelt gazdaság szakaszának nevezünk. Ma már operatívabb szinteken is adatok alapján, azaz adatvezérelten hozunk döntéseket, illetve nagyobb hangsúly van az adatok prediktív, előre mutató elemzésén, mint azok leíró jellegén.
A cikk második fele arra ad választ, hogy az adatelemzés egyedi funkciói hogyan használhatóak a mindennapi üzleti életben, mely iparágak, valamint üzleti területek alkalmazzák ezeket a gyakorlatban.
A tanulmányból kiderül, hogy a szállítmányozás, logisztika, autóipar, és biztosítás iparágak szereplői tudják leginkább hasznosítani az adatokat operatív döntéseik támogatására.
Ami az üzleti területeket illeti, talán nem meglepő, hogy a marketing és sales területek vezetik a listát, míg a controlling, ahol leginkább a prediktív előrejelzések készítésekor használják az üzleti elemzés módszereit, a harmadik helyre került.
Az adatelemzés fejlődési fázisai – Az adatvezérelt gazdaság küszöbén