Az adatok a 4. termelési tényezővé lépnek elő

Összefoglaló: IFUA Horváth & Partners
2014. október 15.

A Horváth & Partners 2014. szeptember 25-én Stuttgartban az ICV (Internationaler Controller Verein) támogatásával,  az SAP-val közösen rendezte meg Big-Data konferenciáját. A vállalati gyakorlati szakértők és Big-Data szolgáltatók annak a kérdésnek jártak utána, hogyan tudják a vállalatok a Big Data-ban rejlő lehetőségeket megragadni. Délelőtt Thomas H. Davenport professzor- a Big Data elemzés úttörője – tartott bevezető előadást. Délután pedig a Bayer, Blue Yonder, GfK, Daimler Financial Services, SAP és Zalando szakértői mutatták be a Big Data és a rá épülő elemzések üzleti gyakorlatban történő alkalmazhatóságát.

„A vállalatoknak eddig soha nem látott mértékben és ütemben kell folyamatosan kihasználni az új adatforrásokat, hogy új mintákat, alkalmakat és lehetőségeket keressenek” – modta Thomas H. Davenport, a Babson College Boston professzora és IT-szakértője. „A statisztikai és matematikai elemzés valójában mindig adott volt. Ma az újdonság annyi, hogy a digitalizálásnak köszönhetően időközben az adatmennyiség robbanásszerűen megnőtt és emellett ugyanilyen mértékben dinamikusan meg is változott.”

A változó, gyorsan aktualitását vesztő, rendezetlen adattömegek strukturálása és elemzése a Horváth & Partners szerint óriási mértékű hozzáadott értékkel rendelkezik – ugyanakkor ma az egyik legtöbbet vitatott téma vezetői körökben. Big Data nemcsak a technológiát és a menedzsment folyamatokat változtatja meg, hanem kihat a vállalat alapvető kialakítására és kultúrájára is – véli a tanácsadócég. A vállalatoknak ezért ezzel az új erőforrással az üzleti folyamatok perspektíváját is meg kellene változtatniuk. A szakértői vélemények szerint a folyamatosan / újonnan keletkező adatok gyors növekedésében hatalmas potenciál rejlik a vállalati értékteremtés növelésének szempontjából.

Davenport ezeket a potenciálokat négy értékkategóriába sorolta: jobb és gyorsabb döntések, költségmegtakarítások az kereslet oldali értékáramlás miatt, termékek és szolgáltatások optimalizálása, valamint hatásosabb kockázatmenedzsment. A Big Data rendszeres használatával így minőségi-, racionalizálási-, és bevételszerzési előnyökre nyílik lehetőség, fejtette ki az IT professzor. És nemcsak költségek, hanem értékes idő is megtakarítható.

„Sokoldalú felhasználási lehetőségének köszönhetően a Big Data minden üzleti terület számára releváns – a K+F és termelés számára ugyanúgy, ahogyan a marketingnek és a controllingnak is, de leginkább a CEO és CFO számára” – fejtette ki a konferencia vezetője, Alexander Vocelka (Horváth & Partners). Annak érdekében, hogy a szakterületek ezeket a potenciálokat sikeresen ki is tudják használni, a technológiai felszereltség mellett megfelelő személyzetre is szükség van. Davenport megkülönbözteti a Big-Data kezdeményezésekhez szükséges munkatársakat a hagyományos elemzőktől. „Adattudósokra (Data Scientists) van szükségünk, akiknek erős matematikai érzékük van, jól bánnak az adatmodellekkel és akik képesek a
Big Data korszakban mindent eldöntő algoritmusokat lefejleszteni, képesek stratégiai döntéseket előkészíten, továbbá önállóan meg tudnak hozni (és végre is tudnak hajtani) olyan operatív döntéseket, mint például az ármeghatározás.”

Dr. Lothar Burow, a Bayer AG Üzleti intelligencia részlegének vezetője előadásában annak a kérdésnek járt utána, hogy a Big Data automatikusan „nagy értéket” (Big Value) is jelent-e. A növekvő digitalizáció miatt az adatok – a tőke, munkaerő és erőforrások mellett – a negyedik termelési tényezővé lépnek elő. Különbséget kell tenni az érzékeny vállalati adatok, „Community-Daten” és a külső Big Data között, amelyeket nagy mennyiségük, strukturálatlanságuk és gyors lefutásuk alapján lehet elkülöníteni. Annak érdekében, hogy az adatmennyiség előnyeit ki tudjuk használni (ahelyett, hogy elvesznénk benne), Burow azt javasolja, hogy illesszük hozzá a jelenlegi üzleti modellt és a döntési paradigmákat.

Forrás: Controllerverein.de

Cimkék: , , ,