Az Emirates járatnyitásának előnyei és kérdőjelei

Bitó János
2014. október 22.

2014. október 27-én száll le az Emirates légitársaság első menetrend szerinti járata Budapesten. Ezzel a világ egyik vezető légitársasága jelenik meg nálunk. Nézzük meg, milyen hatásai lehetnek!

Hétfőn (2014.
október 27-én) száll le az Emirates légitársaság első menetrend szerinti járata
Budapesten. Ezzel a világ egyik vezető légitársasága jelenik meg nálunk. Nézzük
meg, milyen hatásai lehetnek!

Repülőtér
A
budapesti repülőtéren újra lesz napi szélestörzsű járat, 2012 tavasza után.
Interkontinentális járatok eddig is voltak (pl. Kairó, Doha), de ezeket
rendszeresen kisebb gépekkel repülték a légitársaságok. A repülőtér
utasforgalma a Malév-csőd utáni visszaesést követően idén jó eséllyel megdönti
a 2011-es rekordév forgalmát. Ez persze a repülőtér számára nem csak hosszabb
sorokat jelent az utasbiztonsági ellenőrzésnél, hanem nagyobb árbevételt. S
ahogy mondani szokták: a budapesti repülőtér felkerült egy igen fontos
térképre. Nem biztos, hogy van kapcsolat, de a kanadai Air Transat nemrég
jelentette be, hogy Torontó/Montreal felől jövőre heti járatokat indít, azaz
újra lesz közvetlen járat Észak-Amerikába. S talán lesz még más új légitársaság
is.

Cargo
Az
utasszállító repülőgépek hasában mind a mai napig több teherárut szállítanak,
mint a dedikált teherszállító gépeken. Így az Emirates széles törzsű gépének
megjelenésével a budapesti légi teheráru-szállítási piac is újabb szereplővel
bővül, ami egy pici lökést adhat a parkolópályán lévő reptéri cargo beruházás
számára, s persze több lehetőséget azon vállalatok számára, amelyek légi úton
kapják meg, vagy küldik el anyagaikat, áruikat.

Emirates
utasok

Már több
éve repül ugyan Budapestre a Qatar, az Emirates belépésével azonban még több
várost lehet egy átszállással elérni Budapestről, ami elsősorban a Távol-Kelet
és Ausztrália felé utazók számára jó hír. Azok is jól járnak, akik a
Közel-Keletre repülnek rendszeresen (köztük én is, és a térségben dolgozó többi
ifuás tanácsadó is). Ausztráliába különösen kedvező módon lehet most eljutni,
hiszen az ország nemzeti légitársaságával, a Qantassal az Emirates szoros
együttműködésben áll. S hogy ne csak a csatlakozásoknak lehessen örülni: a fedélzeten
igen impozáns kiszolgálásban lehet része az utasoknak, s mindezt egy
szélestörzsű gép tágas fedélzetén.

Más
légitársasággal utazók

Várhatóan
nem csak az Emirates-szel utazók nyernek az új fuvarozó belépésével: a többi
légitársaság, például a Qatar, a konkurencia járatnyitását s a kapcsolódó
promóciót markáns árkedvezményekkel próbálja ellensúlyozni. Így igen érdekes
árverseny alakult ki, ami a téli időszakban Ázsiába utazók számára lehet
kedvező. Kérdéses, hogy az árverseny meddig marad fenn…

S ez
fenntartható?

Érdekes
kérdés, hogy a megjelent nagygépet mennyire tudja az Emirates megtölteni, s ez
milyen hatással lesz a többi légitársaságra. Az Ázsia / Ausztrália irányba
indulók többsége eddig Qatar, Turkish, Finnair vagy Aeroflot járatokkal indult
el (mikor melyik volt kedvezőbb). Erre a piacra lép be egy új szereplő egy
szélestörzsű géppel, s igen erős háttérrel. Több légitársaság elsősorban a
prémium utaskabin töltöttségét figyeli (értsd: business, first), s az alapján
dönt egy járatról. Kérdés, hogy melyik szereplő milyen taktikát fog folytatni:

  • előremenekül: pl. a Qatarnak megér-e a több budapesti utas, elsősorban több
    prémium utas egy szélestörzsű gépet, ahol utóbbiak a jelenleginél jobb
    körülmények között utazhatnának, így véve fel a versenyt az egyik nagy
    riválissal;
  • csökkenti a járatok számát: pl. a Turkish kivesz-e a napi három járatából
    egyet – legalábbis bizonyos napokon;
  • fenntartja a frekvenciákat, s utaslétszámhoz igazítja a kapacitást, ahogy
    teszi ezt pl. az Aeroflot: hol szélestörzsű géppel érkezett, hol a nagynak nem
    mondható Sukhoj Superjettel, de leginkább az Airbus 320-asok voltak a
    jellemzőek;
  • egy váratlan húzással (és természetesen a szükséges hatósági jóváhagyással)
    a budapesti járatot ugródeszkának használja távolabbi városokba (pl. a Qatar
    vagy az Emirates Észak-Amerika felé). De ez leginkább csak elméleti lehetőség…

Hogy mely
légitársaság melyik irányt választja, arra várhatóan február környékén lehet
választ adni.