CEWE: digitális úttörés

Vrannai Katalin
2018. március 19.

A fotó ágazatban a digitalizáció beköszöntével a legtöbb cég romba dőlt. Nem úgy a CEWE, amely az új korszakban is folyamatosan nő. Mi a titka, és mi ebben a magyarországi vállalat szerepe? Kérdéseinkre Zoboki Zoltán, a CEWE Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója válaszolt, aki előad a XXX. Budapesti Menedzsment és Controlling Fórumon.

CEWE

– A CEWE eredetileg egy filmlaboratóriumból és üzletekből álló szolgáltató volt, színes filmek kidolgozására jött létre 1961-ben Oldenburgban. A digitális fotózás térhódításával sok hasonló cég eltűnt, a CEWE viszont nagyra nőtt: 24 országban 3600 munkatársat foglalkoztat. Hogyan sikerült ez?

– A CEWE azért tudott talpon maradni a digitális világban, mert már az analóg korszakban is erős volt az innováció. Például itt találták fel az index-képet, vagyis azt, hogy az előhívott képekről egy lapon, apró kockákban áttekintést adnak a vásárlóknak. Ezt le lehetett fűzni a normál nagyságú képek mellé. Én az ezredforduló után kerültem a céghez, és még találkoztam azzal a kollégával, aki ezt kitalálta. Akkor még az analóg gyártás volt egyeduralkodó, csak egy digitális minilabor működött. De már létrehoztak egy digitális inkubációs műhelyt, 2-3 emberrel, amely mára több száz főre bővült.

Zoboki Zoltán, a CEWE Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója

– A digitalizáció térhódításával párhuzamosan a CEWE folyamatosan új termékekkel áll elő. Milyen mérföldkövei vannak ennek a fejlődésnek?

– 1991-ben itt már tudtak CD-re írni. 1997-ben a CEWE állította munkába a világon az első kiskereskedelmi digitális fotóterminált. Ezen be lehetett olvasni 20 különböző kábellel az összes akkor létező gyártó digitális fényképezőgépét. 1998-tól pedig már az interneten is lehetett rendelni képet, így a CEWE volt az egyik első cég, amely online webes fotószolgáltatást is bevezetett. Az üzletekben a megrendelést le lehet adni adathordozón, de fel is lehet tölteni. És bárhonnan, mobil eszköz segítségével le lehet adni a megrendelést, erre letölthető alkalmazásokat fejlesztettünk ki.

– A cég 2010-ben Best Innovator díjat is kapott Németországban. Hogyan folyik az innováció a CEWE-nél? Sok nagy cég elkényelmesedik, nem újít elég gyorsan, hogyan kerülik el ezt a hibát?

– Ez főleg a már említett inkubációs műhelynek köszönhető. Egy autonóm team dolgozik a fejlesztéseken, start-up mentalitással. Most a mobil megjelenése okozza a legnagyobb fejtörést. Ezért a fejlesztő csapaton belül létrehoztak egy mesterséges intelligencia campust, ennek dolga a mobillal foglalkozni. Kísérleteznek botokkal, arcfelismeréssel és sok minden mással.

A magyarországi cég hogyan vesz részt az innovációban?

– A K+F technológiai szempontból az anyacégnél van, de minden ország tapasztalataiból akarnak meríteni. Évente tartanak egy innovációs napot, mi is megjelenhetünk az ötleteinkkel. De nálunk alapvetően marketing területen van mód innoválni. Kompetencia központnak számítunk a világcégen belül, van itt gyártás, és innen látjuk el Romániát, Szerbiát, Horvátországot, Szlovéniát is. Ezeken a piacokon tudunk új dolgokat kipróbálni. Tavaly karácsonykor például olyan promóciót futtattunk Viberen, hogy a hasonlók közül az egyik legsikeresebb volt eddig, sokmilliós letöltést értünk el a Viber matricakészletén belül.

– Mire számítanak, az Önök iparágában mit hoz a közeljövőben a digitalizáció?

– Előretörnek az üzenetküldő rendszereken megrendelhető szolgáltatások. Kínában ez már nagyon jól látszik. Még nem tudjuk, melyik üzenetküldő lesz egyeduralkodó, de amelyik az lesz, azon majd ott kell lenni. A CEWE Magyarországnak remek lehetőség, hogy egész Európán belül Szerbiában a legelterjedtebb a Viber, közel 100 százalékos a lefedettsége. Ott ki tudunk próbálni új szolgáltatásokat.

Cimkék: ,