Controller szerepfelfogások

IFUA Horváth & Partners
2015. május 26.

Eléggé gyakorlatorientált-e a controller képzés? Erről folyt vita az International Group of Controlling (IGC) budapesti közgyűlésén, amelyen a szervezet megalapításának 20. évfordulóját is megünnepelték.

Budapesten tartotta közgyűlését a 20 éves IGC

Eléggé gyakorlatorientált-e a controller képzés? Erről folyt vita az International Group of Controlling (IGC) budapesti közgyűlésén, amelyen a szervezet megalapításának 20. évfordulóját is megünnepelték.

Az IGC-t eredetileg is a controlling oktatás eredményesebbé tételéért hozták létre két évtizeddel ezelőtt. Akkor már sok helyen oktatták a controllingot Németországban, de a különböző egyetemeken más-más módon közelítették meg a témát. Nem voltak egységes definíciók, és eltérően gondolkodtak a controller szerepéről is. A controlling egyik németországi meghonosítója, Dr. Dr. h. c. Albrecht Deyhle kezdeményezésére egységesítették a controlling fogalmát és a controller szerepfelfogását. Később, az IGC terjeszkedésével ezt kezdték el használni Magyarországon is. Az IGC azóta is hasonló szakmai kérdésekkel foglalkozik, s ennek alapján minősíti az egyes képzési intézményeket.

A május 9-én, Budapesten tartott közgyűlésen Prof. Dr. Dr. h.c. mult Horváth Péter, a Horváth & Partners csoport névadó alapítója, az IGC egyik alapítója arról beszélt, hogy a controlling oktatása elválik a gyakorlattól. Az egyetemi szféra tetszetős koncepciókkal áll elő, elméletet tanít, miközben az üzleti szférában eltérő szerepeket szánnak a controllernek, s nem használják ki a controllingban rejlő lehetőségeket. Van, aki a rendszerekre és a folyamatokra fókuszál (Management Control), más az eszközöket helyezi előtérbe (Management Accounting), megint más a mérésre koncentrál (Performance Measurement). Horváth professzor szerint a feladatot kell a középpontba helyezni (Controllership), ez integrálja a másik három megközelítést. Ennek megfelelően az IGC feladata a controlling ez utóbbi, integráló felfogásának terjesztése, valamint az oktatás és a gyakorlat közötti különbség csökkentése.

A témáról folytatott vitában Dr. Bodnár Viktória, az IFUA Horváth & Partners ügyvezető partnere, a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézetének docense arra hívta fel a figyelmet, hogy Magyarországon az egyetemi oktatás a gyakorlatban hasznosítható tudást ad. Az oktatók és a diákok élő kapcsolatban vannak a vállalatokkal, erre egyebek mellett a különböző esettanulmányi versenyek adnak lehetőséget.