Digitalizáció a beszerzésben

Werle Zoltán
2018. május 08.

Érdekes dolog ez a digitalizáció. Mondhatjuk azt is, egy újabb hype, egy újabb divat, amelyet felkaptak? Egy ideje mindenki erről beszél – én is. Már van a beszerzésben is Beszerzés 4.0, igazodva az Ipar 4.0 megnevezéshez. De tényleg, mi is ez? Eddig is használtunk – úgy gondoljuk – elektronikus vagy netán digitális (?) megoldásokat, akkor most mitől más a jelenlegi trend illetve valóság?

digitalizáció a beszerzésben

Felhő alapon

Vegyük sorra.  2012-ben a Gartner azt jósolta, hogy 0-2 éven belül a mindennapjaink részesei lesznek a cloud alapú technológiák, a prediktív analízis, ma pedig már virtuális valóságról (VR), 3D nyomtatásról, Software Defined Securityről (SDS) beszélünk. A felhő alapú technológiákat már valóban néhány éve a mindennapokban használjuk. Gondoljunk csak az eRfx és a fordított aukciót támogató rendszerekre. Míg 5-7 éve „on-premise” (ügyfél szerverre telepített) megoldások még elérhetőek voltak, ma már nemhogy felárért, hanem egyáltalán nem telepíthetők. Mi több, a felhő alapú megoldások a „take it or leave it” filozófiára építenek, azaz nem lehet paraméterezni azokat a mi „speciális” igényeinkhez, ahogy ez korábban az „on-premise” megoldásnál lehetséges volt.

 

Mobilitás

A másik trend, amely figyelemre méltó, a mobilitás. Mondhatjuk, hogy ez „régi lemez”, azonban attól lesz igazán fontos, hogy ma már a munkaerő motiválásának és megtartásának elengedhetetlen eszközévé vált. Ezáltal állandóan on-line lehetünk, a szó tág értelmében is. A vállalatok 2020-ra mindenképpen kínálnak majd ilyen munkavégzési lehetőséget.

 

Adatvizualizácó, dashboard

A digitális működés harmadik pillére a beszerzésben is a riporting. A hagyományos táblázat vagy ábra alapú statikus, egyidejűleg egy adott kérdésre választ adó riportok helyett a dinamikus adatvizualizációt új, fejlett technológiák – amelyek lehetnek akár cloud alapúak is – segítik. Néha polémiákat hallok arról, hogy mi a helyes kifejezés, adatvizualizácó vagy dashboard. Azt gondolom, nekünk beszerzőknek teljesen mindegy, mi a pontos megnevezés. A lényeg, hogy dinamikus felületen több kérdésre, lefúrással valós időben kapunk választ. A felsővezetők is nagyon kedvelik az ilyen megoldásokat, mivel akár két tárgyalás között is meg tudják nézni a mobiltelefonjukon vagy egy tableten azokat az információkat, amelyek érdeklik őket a beszerzésről.

 

BigData & Analitycs

A negyedik és talán legérdekesebb dimenzió a BigData & Analitycs. Itt valóban igaz az a tétel, hogy a sok adat még nem információ. A beszerzésben talán ez a lehetőség nyitotta meg igazán a továbbfejlődés útját a digitális világban. Olyan kérdések eldöntésében nyújt segítséget, hogy a különböző külső és akár belső tényezők hatásaként milyen a helyes beszerzési kategória stratégia. Segít az előrejelzések pontosságában, trendek értékelésében és még számos olyan kérdésben támogatja a beszerzési döntéshozatalt, ami korábban ugyan tudott volt, de aránytalanul nagy ráfordítással sem lehetett jó eredményt elérni. Nos, ez az igazi előnye a digitalizációnak.

 

Ha mindezt összefoglalóan röviden szeretnénk kifejezni, akkor a digitalizáció a beszerzésben is lehetőséget ad az on-line, valós idejű (real-time) adatvezérelt (data-driven) működésre.

Az IFUA Horváth & Partners honlapján már elérhető egy beszerzési dashboard, amelyen ki lehet próbálni, milyen lehetőséget nyújt a digitalizáció ezen a téren.

A szerző az IFUA Horváth & Partners vezető tanácsadója