Korábban már többször foglalkoztunk a folyamatautomatizáció egyes szeleteivel, pl. robotizációval , chatbotokkal vagy workflow rendszerrel, amelyek segítségével jellemzően kisebb, rövidebb folyamatokat – sőt, egyes vállalatok csak egy-két lépést – automatizáltak. A most induló cikksorozatunkban olyan megoldásokat mutatunk be, amelyek ezen technológiák összekapcsolódásával jönnek létre, és így lehetőséget adnak arra, hogy üzleti folyamatokat end-to-end jelleggel automatizáljanak. Ezeket a megoldásokat mind több vállalat alkalmazza sikeresen, ideje hát megismerni tapasztalataikat.
Előtte egy kis kitekintés. A folyamatok automatizálásakor alkalmazott technikák folyamatosan fejlődnek, és különböző trendek figyelhetőek meg:
Sokak fejében a folyamatok automatizálása és digitalizálása ugyanazt jelenti. Egy kis pontosítás ezzel kapcsolatban: a folyamatok digitalizálása alatt azok papírmentességét értjük, automatizálása alatt pedig a végrehajtásához szükséges élőmunka-igény kiváltását. A kettő között értelemszerűen van összefüggés, de mind a mai napig működnek úgy digitalizált folyamatok, hogy azok mögött jelentős élőmunka igény van. És azokról a megoldásokról nem is beszélve, amikor az ügyfél által elektronikusan beküldött anyagokat a szolgáltató első lépésben kinyomtatja, és úgy kezdi meg a feldolgozását…
Vágjunk is bele a folyamatok automatizálásába! Azaz, egész pontosan készüljünk fel rá. Mi is kell ehhez? A folyamatainkat és az IT rendszereinket vizsgáljuk meg!
Folyamatok esetén értelemszerűen meg kell nézni azok pontos lefutását: milyen inputokat használnak fel, milyen lépéseken keresztül zajlanak le, milyen átadási pontok vannak. Ezeket – ahogy azt már sokan és sokszor leírták, így mi is – érdemes finomhangolni, vagy akár alaposabban átgondolni, hogy automatizációnál ne a meglévő folyamatokat egy-az-egyben fejlesszük le, hanem vegyük figyelembe a kialakítandó rendszer adta lehetőségeket. Azaz például inputok esetén ne akarjuk OCR technikával beolvastatni társosztályok által előállított (esetleg még ki is nyomtatott) dokumentumokat, feljegyzéseket – helyette egyeztessünk velük, hogy SharePoint portálon egy formon, vagy akár egy előre egyeztetett Excel sablonban adják meg azon adatokat, amelyeket később a mi területünk dolgoz fel.
IT rendszereket is érdemes megvizsgálni, mielőtt belevágunk a folyamatok automatizálásába. Ehhez természetesen az IT terület a kulcs; ők tudják, hogy egy meglévő, mindenki által „szeretett” informatikai alkalmazást érdemes-e körbeépítenünk robotokkal, workflow rendszerekkel. Az is lehet, hogy az adott rendszer hamarosan kiváltásra kerül, vagy éppenséggel bír olyan funkciókkal, amelyeket eddig nem használt ki a vállalat – és azok élesítése stabil és jó megoldást jelentene. Ilyenkor persze a business case (és / vagy TCO) számításokat sem szabad megspórolni.
Ha ezen előkészítő lépésekkel megvagyunk, indulhat a projekt, folyamati scope kijelölése, folyamatok priorizálása stb. Ezekkel – elegánsan – nem foglalkozunk, hanem ugorjunk egy nagyot, és lássuk majd az egyes megvalósult jó példákat – a Menedzsment és Controlling Világ következő számaiban.
A szerző az IFUA Horváth vezető tanácsadója
Olvasson tovább a témáról az IFUA Horváth honlapján!
Szakértőink vállalati projektekben szerzett tapasztalatait és ügyfeleink elismeréseit egyaránt megosztjuk.