Hatékony controlling nélkül nincs gyors növekedés

Összefoglaló: IFUA Horváth & Partners
2013. szeptember 26.

„Gyors növekedés nem lehetséges hatékony controlling nélkül"- vonta le a
következtetést Jan Kemper, a Zalando GmbH pénzügyi vezetője az elmúlt
négy év tapasztalatai alapján, miután cége egy ötletből egy dinamikusan
növekvő vállalat lett.

Springer: A Zalando egy gyors növekedést produkáló online kereskedő cég. Miben látja különlegesnek az Önök controlling rendszerét?
Kemper: A Zalando controlling rendszerének jellegzetessége, hogy mi magunktól is egy meglehetősen számok által vezérelt vállalat vagyunk. Az e-kereskedelemben percnyi pontossággal és nagy részletezettséggel állnak rendelkezésre az adatok – ez sok lehetőséget nyit meg. Így például élőben nyomon tudjuk követni, hogyan haladnak a kiárusításaink Európa-szerte. A rendelkezésre álló, termékszint mélységűre lebontott információ ezen kívül a fedezetszámításnál is hasznunkra válik. Így tehát az egyes területeket nagyon pontosan tudjuk irányítani.

A Zalando négy év alatt egy milliárd eurót meghaladó éves bevételt ért el. Milyen következményei voltak a cég gyors növekedésének a controlling rendszer kialakítását tekintve?
Az első években a Zalando egy rendkívüli növekedést tudhatott magáénak. Kezdetben „csak" cipőket értékesítettünk Németországban. Ez controlling szemszögből viszonylag könnyen irányítható volt: egy termékünk volt egy országban, egy társaságon belül. Napjainkban a Zalando 7 termékkategória több mint 150.000 árucikkét kínálja 14 országban és mára már vállalatcsoportként működik. Ennek megfelelően a controlling rendszer is jóval komplexebb lett. Lépést tartani ezzel a tempóval mindenképpen kihívás volt és marad is. Ezt egyrészről kiváló és motivált munkavállalóink teszik lehetővé, akik a csapatot folyamatosan előre viszik. Másrészről pedig alapvetően fontos a rendszerek folyamatos optimalizálása. Kezdetben például az Excel-re támaszkodtunk. Ma már a beszámolók legtöbbje sztenderdizált és a rendszerekből bármikor lehívható.

Mi jellemzi a Zalando controlling rendszerének felépítését? Erősen központosított vagy decentralizált?
A Zalando alapvetően egy központilag irányított vállalat. A berlini irodákból történik mind a 14 országnak a vezetése. Ennek megfelelően a controlling is központilag van megszervezve. A Start-up szakaszban azonban decentralizált egységek is képződtek, mivel a sok, rövid határidejű információigényt csak speciális teamek tudták szolgáltatni. Így építettek fel egyes részlegek, úgymint a marketing, a logisztika vagy a beszerzés egy-egy saját elemző- és controlling teamet, amelyek azonban a központi pénzügy-controllinggal szorosan együttdolgoznak.

Forrás: Springer für Professionals

Cimkék: , , , , ,