A felmérésekről
Az a tapasztalat, hogy méltán elismert nemzetközi elemző cégek rendszeresen megjelenő kutatási eredményeit a végfelhasználók és a szállítók is az eredménynél kezdik olvasni. Milyen pozícióban van a szállító, akinek az alkalmazásait használjuk? Hol helyezkedem el a versenytársaimhoz képest? Jogos a kíváncsiság, de ennél ezek az elemzések sokkal többre hivatottak. Ahány ház, annyi szokás. Az elemzők módszertanának megértése nagyobb haszonnal jár a vállalati alkalmazás-stratéga számára, mint az éppen aktuális helyzetnek szóló öröm (vagy bánat).
A Corporate Performance Management (CPM) és az Enterprise Performance Management (EPM) rokon fogalmak. Az informatikai alkalmazások területén szinonimaként is tekinthetünk rájuk, ahogy a két elemző cég fogalom meghatározásából is kiderül.
Az eredmények mögött hosszú éveken át finomított értékelési szempontrendszer, szállítói és végfelhasználói interjúk és saját alkalmazás tesztek állnak. Az adott időszakra vonatkozó eredmények természetesen érdekesek, de még érdekesebb az eredmények idősoros vizsgálata, a piac dinamikájának megértése. Felvásárlások, új piaci szereplők, technológiai paradigmaváltás, teljesen új funkciók iránti igények megjelenése és kielégítése színesítik a képet. Szakember legyen a talpán, aki eligazodik.
Minden ilyen elemzés kötelezően a piac általános bemutatásával kezdődik. Minél több elemző véleményét ismerjük, annál jobban látjuk majd a fő kristályosodási pontokat:
A Forrester szerint az EPM felhőbe költözésével a robusztus és rugalmas modellezési képességek illetve a menedzsment riportok készítésének támogatása a fő megkülönböztető jellemzők. Ez választja szét az alapvetően tervezésben, előrejelzésben és szimulációban illetve a jelentéskészítésben és vizualizációban erős piaci szereplőket.
2016-tól a Gartner a CPM piacot két szegmensben vizsgálja: megkülönbözteti a pénzügyi (FCPM) és a stratégiai (SCPM) megoldásokat. Egy másik szempont szerint megkülönbözteti az integrált megoldásokat (ezen az egységes kódalapot érti) a több, egymással a szállító által kidolgozott komponensekből álló és a javasolt módszerekkel integrálható megoldásoktól.
Nem egyszerű megérteni, de megéri. Ezért javasoljuk, a végeredményt bemutató ábrák megtekintésén túl, elolvasásra a hivatkozott elemzéseket.
Összefoglalás
A vállalati teljesítmény menedzsment rendszerek informatikai támogatásával foglalkozó elemzések segíthetnek az alkalmazás stratégia kialakításában és karbantartásában. Különösen hasznos, ha nem csak a szállítókra vonatkozó eredményeket nézzük, hanem az elemzői módszertanokat is értékeljük, és beépítjük saját, vállalat-specifikus módszertanunkba.
Ne feledjük: CPM/EPM alkalmazás portfóliónk folyamatosan újraértékelésre szorul. Ha nem is készülünk gyökeres változtatásra, az értékeléshez a piaci változások ismerete elengedhetetlen.
Szakértőinkkel eszmét cserélhet erről is a következő CPM workshopon.