Hogyan értékelik vezető elemző cégek a CPM/EPM szállítói piac szereplőit 2016-ban

Fekete Gábor
2016. november 30.

A felmérésekről

Az a tapasztalat, hogy méltán elismert nemzetközi elemző cégek rendszeresen megjelenő kutatási eredményeit a végfelhasználók és a szállítók is az eredménynél kezdik olvasni. Milyen pozícióban van a szállító, akinek az alkalmazásait használjuk? Hol helyezkedem el a versenytársaimhoz képest? Jogos a kíváncsiság, de ennél ezek az elemzések sokkal többre hivatottak. Ahány ház, annyi szokás. Az elemzők módszertanának megértése nagyobb haszonnal jár a vállalati alkalmazás-stratéga számára, mint az éppen aktuális helyzetnek szóló öröm (vagy bánat).

A Corporate Performance Management (CPM) és az Enterprise Performance Management (EPM) rokon fogalmak. Az informatikai alkalmazások területén szinonimaként is tekinthetünk rájuk, ahogy a két elemző cég fogalom meghatározásából is kiderül.

Az eredmények mögött hosszú éveken át finomított értékelési szempontrendszer, szállítói és végfelhasználói interjúk és saját alkalmazás tesztek állnak. Az adott időszakra vonatkozó eredmények természetesen érdekesek, de még érdekesebb az eredmények idősoros vizsgálata, a piac dinamikájának megértése. Felvásárlások, új piaci szereplők, technológiai paradigmaváltás, teljesen új funkciók iránti igények megjelenése és kielégítése színesítik a képet. Szakember legyen a talpán, aki eligazodik.

Minden ilyen elemzés kötelezően a piac általános bemutatásával kezdődik. Minél több elemző véleményét ismerjük, annál jobban látjuk majd a fő kristályosodási pontokat:

    • Előbb a felhőbe, aztán ha szükséges, házon belülre
      Az elemzésekben szereplő szállítók között vannak, akik kizárólag felhő alapú megoldásokat nyújtanak, és vannak, akik a „hagyományos”, vállalaton belül telepített alkalmazásaikat költöztetik a felhőbe. Utóbbiak is egyre inkább azt az elvet (és gyakorlatot) követik, hogy az új változatokat előbb a felhőben teszik közzé, majd ha az már bizonyított, jöhet a helyben telepíthető alkalmazás. A szakértők úgy látják, a vállalatok saját CPM/EPM környezetét is így érdemes fejleszteni.
    • Az integrált alkalmazásokat is integrálni kell
      A CPM/EPM rendszerek hátországa a vállalati üzleti intelligencia környezet. A Forrester a „posztmodern ERP” kifejezést használja, és megállapítja: az évtizedek óta megszokott adatintegrációs megoldások helyét átveszi az alkalmazásintegráció. Hisszük vagy nem, egyre nagyobb az igény a valós idejű adatgyűjtésre, és ehhez a piacvezető szállítók biztosítják is a megfelelő alkalmazás interfészeket.
    • A matematikai-statisztikai, adatbányászati és a gépi tanulást alkalmazó megoldások beköltöznek a CPM/EPM rendszerekbe
      Igen, beköltöznek. Úgy élnek ott, mint egy normális lakó, nem mint egy szódásszifonszemüveges, fehérköpenyes, őrült matektudós. Az előrejelzéshez, becsléshez és ellenőrzéshez szükséges matematikai módszerek a CPM/EPM rendszerek alap funkcionalitásához tartoznak. Persze, ismerni azért még mindig nem árt őket.
    • A vizualizáció új értelmet nyer
      Közhely, hogy egy jó ábra többet mond, mint a mögötte álló adat. Az ábrázolás módszere és technikája fejlődött és fejlődik a leglátványosabb módon. Ez jó, de óvatosnak kell lennünk, nehogy a kép elmossa az adatot. Ha teljesítményről van szó, értenünk kell a számokat, és el is kell tudnunk mesélni a történetüket.
    • A csoportmunka támogatás átveszi a közösségi médiában már megszokott módszereket
      Miért is ne lehetne egy vállalati tervezéssel foglalkozó közösség olyan, mint egy Facebook csoport? A CPM/EPM rendszerek munkafolyamat kezelése és a szereplők együttműködéséhez nyújtott támogatás évtizedek óta elvárás. A mai trend szerint lehet ezt lazábban is csinálni. Ez nagyobb szabadságot jelent, a nagyobb szabadság pedig a felelősségérzet növekedését.

A Forrester szerint az EPM felhőbe költözésével a robusztus és rugalmas modellezési képességek illetve a menedzsment riportok készítésének támogatása a fő megkülönböztető jellemzők. Ez választja szét az alapvetően tervezésben, előrejelzésben és szimulációban illetve a jelentéskészítésben és vizualizációban erős piaci szereplőket.

2016-tól a Gartner a CPM piacot két szegmensben vizsgálja: megkülönbözteti a pénzügyi (FCPM) és a stratégiai (SCPM) megoldásokat. Egy másik szempont szerint megkülönbözteti az integrált megoldásokat (ezen az egységes kódalapot érti) a több, egymással a szállító által kidolgozott komponensekből álló és a javasolt módszerekkel integrálható megoldásoktól.

Nem egyszerű megérteni, de megéri. Ezért javasoljuk, a végeredményt bemutató ábrák megtekintésén túl, elolvasásra a hivatkozott elemzéseket.

Összefoglalás

A vállalati teljesítmény menedzsment rendszerek informatikai támogatásával foglalkozó elemzések segíthetnek az alkalmazás stratégia kialakításában és karbantartásában. Különösen hasznos, ha nem csak a szállítókra vonatkozó eredményeket nézzük, hanem az elemzői módszertanokat is értékeljük, és beépítjük saját, vállalat-specifikus módszertanunkba.

Ne feledjük: CPM/EPM alkalmazás portfóliónk folyamatosan újraértékelésre szorul. Ha nem is készülünk gyökeres változtatásra, az értékeléshez a piaci változások ismerete elengedhetetlen.

Szakértőinkkel eszmét cserélhet erről is a következő CPM workshopon.