Hogyan alkotnak stratégiát a turisztikai cégek? – A TUI példája

Összefoglaló: IFUA Horváth & Partners, Schönhárl, Jörg, Meyer, Miriam
2013. június 21.

A TUI Európa vezető turisztikai vállalatcsoportja, mely három üzleti területből áll: az utazásszervezési-, értékesítési-, és légi utaztatási tevékenységeket ellátó TUI Travel-ből, a hotelszolgáltatásokat nyújtó TUI Hotels & Resorts-ból és a hajóutak szervezésével foglalkozó TUI Cruises-ből. Ezen kívül a konszern pénzügyi részesedéssel rendelkezik a tengeri szállítmányozással foglalkozó Hapag-Lloyd-ban.

A legfőbb kihívás: túl sok (al)márka
A nyári nyaralások avatott szakértője, a TUI bemutatta stratégiai tervezési gyakorlatát a szokásos éves Stratégiai Menedzsment konferencián, Stuttgartban, mely 150 résztvevővel immár 13. alkalommal került megrendezésre.

Lars Scháfer, a TUI AG Stratégiai és Vállalatfejlesztési csoportjának senior menedzsere a stratégiai tervezési folyamatokról beszélve elmondta, hogy a TUI név, mint brand szinte egybeolvadt az utazásszervezési márkával. Ez a fajta letisztultság azonban a vállalat szerteágazó almárkáiról és tevékenységi köreiről nehezen mondható el – sőt, kifejezetten nagy feladat elé állítja a stratégiai tervezést, valamint kihívást jelent az elemzések intuíciókkal való összekapcsolása, illetve az évközi finomhangolások során is.

A TUI egy cégcsoporton átívelő stratégiai tervezési folyamat („TUI Strategic Planning”) segítségével biztosítja a konszernszintű stratégia összehangolását az egyes üzleti területek stratégiáival.

Stratégiai tervezési folyamat a TUI-nál
A TUI alapvetően egy fűrészfog jellegű („W”) folyamatot alkalmaz a stratégiai részleg moderálásával folyó, konszernközpont és az üzleti területek közötti egyeztetésekhez, amelyben részt vesznek az igazgatóság tagjai is. A fő fókusztémák meghatározása átfogó adatokon, részletes elemzéseken alapul. Az ennek eredményeképp előálló, konszerntagok számára kitűzött célok a stratégiai részleg közreműködésével jutnak el az egyes üzleti területekhez.

A TUI „Hotels & Resorts” üzletága esetében olyan kérdések merülhetnek fel például, mint:

  • melyik célcsoport-specifikus hotelformát kellene továbbfejleszteni a vállalat piacain?
  • mely utazási célpontokra kellene a jövőben nagyobb hangsúlyt fektetni a piac megdolgozása során?

Az üzleti egységek ezután előzetesen kialakított stratégiai tervezési sablonok segítségével vezetik le a rájuk vonatkozó intézkedéseket – az egyes intézkedések fontossági sorrendjének megjelölésével, valamint kialakítják öt éves tervüket. A stratégiai tevékenységek összegzése segíti a stratégiai szemlélet érvényesülését, egyben a kerettervezés alapjául szolgál.

A TUI AG stratégiaalkotását magas fokú sztenderdizáltság jellemzi, amit a folyamat analitikus megalapozása tesz lehetővé. A TUI csoport utóbbi években követett, világos struktúrájú stratégiai tervezési folyamata biztosítja, hogy proaktív és hatékony stratégiai párbeszédkultúra alakuljon ki a konszern tagvállalatai között.

Forrás: Haufe.de

Cimkék: , , , , , , , ,