Van egy kislány, aki miákolva, „cicanyelven” oldotta meg a feladatokat, amikor elkezdett járni a szegénységben élő gyerekeket segítő InDaHouse foglalkozásaira. Aztán a választ lefordította magyarra, majd elmondta, hogy ő otthon kihallgatja a cicákat. Írni nem volt hajlandó. Kiválasztott magának egy önkéntest, csak vele játszott, három éven át nem szállt be a közös játékokba. Azért tartott ilyen sokáig, mert kezdetben csak rendszertelenül járt a foglalkozásokra.
Most már minden alkalomkor ott van, idegenekkel is végigcsinálja a foglalkozást, de még mindig cicás feladatokat kap. Itt ugyanis minden gyerekkel személyre szabottan dolgoznak, s ebbe az is beletartozik, hogy pókemberes, ronaldós, balerinás stb. feladatokat készítenek nekik.
Benkő Fruzsina, a program vezetője azt tartja a legnagyobb sikernek, hogy a gyerekek már mindenkihez barátságosak, bárkivel hajlandóak együtt tanulni. Van náluk olyan kisfiú, aki kezdetben 3 percig sem tudott figyelni, de most végigüli az iskolában a 45 perces órát. Vagy van egy nagylányuk, aki tavaly, harmadikos gimnazistaként félévkor három tárgyból megbukott, de év végére már mindből 3-as lett. Most a 4-esért hajt, és tovább akar tanulni. Sőt, foglalkozást is tart a tanodában a kisebbeknek.
Vendégház varázslatos tájban
Az InDaHouse programot (lásd külön) két barátjával indította el Benkő Fruzsina. Pénzük azonban nem volt, emiatt önkéntesekkel akartak dolgozni. De persze így is szükség volt finanszírozásra. Szerencsére épp azon a nyáron, amikor az ötlet felmerült, részt vettek a társadalmi vállalkozásokat támogató Nesst képzésén. Akkor készítették el az első üzleti tervüket, amely szerint egy vendégház bevételéből működtetik a gyerekprogramjukat.
Perére esett a választásuk. A falu a Hernád partján fekszik, kanyargós utcákkal és a Bárczay-kastéllyal. A környéken egy órás autóúton belül sok a látnivaló - várak, a vizsolyi biblia, pálinkafőzde és más -, lehet horgászni, a Zemplén egyre felkapottabb, egyre több a fesztivál, és sikerült megkapniuk vendégháznak a görögkatolikus egyház üresen álló paplakját.
Az induláskor pályázati pénz is segítette őket, s belevágtak az első üzleti terv megvalósításába. A tervet most is jónak tartják, de kezdetben sok mindenre nem gondoltak, és nemhogy nyereséget, nullszaldót sem értek el. Ráadásul egy-másfél év alatt „túlnőtt rajtuk a projekt”.
Rájöttek, hogy Benkő Fruzsina nem tud „főnökösködni” azokkal a helyiekkel, akik a vendégházban dolgoznak, miközben el kellene érnie, hogy mint szülők, engedjék el a foglalkozásokra a gyerekeiket. Szerencsére épp ekkor jelentkezett egy önkéntes, aki azóta a vendégház gazdasági ügyeit intézi, s az üzemeltetésre is találtak embert helyben. Ezzel együtt kapóra jött nekik a SEEDS program, amely társadalmi vállalkozásokat segít, s amelyhez az Európai Unió, az Erste Bank Social Banking és az Erste Stiftung nyújt finanszírozást.
Az IFUA Nonprofit Partner és a SEEDS program
A SEEDS program menedzsere az IFUA Nonprofit Partner, amely egyúttal a főpályázó is az Európai Uniónál és az Erste Stiftungnál. A program képzést nyújt civil szervezetek vezetőinek, munkatársainak, hogy jobban tudják működtetni a vállalkozásukat, illetve, ha van ötletük, bele tudjanak vágni a megvalósításába. Az is fontos, hogy így jobban megértik egymást az üzleti világból érkező önkéntes mentorukkal. Utóbbiakat szintén ez a program biztosítja, s ők is folyamatosan kapnak információkat a szociális szféráról, a társadalmi vállalkozásokról. A tapasztalataikat is kicserélik egymással; már három mentortalálkozót tartottak.
A program résztvevői a mentorukkal közösen készítenek üzleti tervet, majd pályázhatnak az Erste Stiftung által biztosított vissza nem térítendő támogatásra, amelyet az üzleti tervek alapján osztanak szét. Ezután további képzéseken vesznek részt, majd találkozhatnak befektetőkkel. „Jelenleg 67 társadalmi vállalkozás és 85 önkéntes mentor vesz részt a programban” – mondja Porubcsánszki Katalin, az IFUA Nonprofit Partner ügyvezető igazgatója.
A társadalmi vállalkozások egy üzletiterv-sablont is kaptak, amelynek kitöltése nagyban segíti a gondolkodást. Az InDaHouse esetében az volt az alapvető probléma, hogy a bevételek nem fedezték a költségeiket.
Nem számoltak a nem várt kiadásokkal, rosszul becsülték meg, hogy mekkora lesz az üzemeltetési, a karbantartási költség. „Előfordult, hogy az ágyneműt színes ruhával mosták együtt, s újat kellett venni. Átsiklottak afölött, hogy átalánydíjat fizetnek a villanyra, s a vendégház üzemeltetése a korábbinál sokkal nagyobb fogyasztással jár. Így az éves elszámoláskor egy nagyobb összeget kellett kifizetniük ” – mond példákat Imre Beáta, az InDaHouse SEEDS-mentora, az EU-s pályázati tanácsadással és stratégiai tanácsadással foglalkozó Equinox Consulting tanácsadója.
Üzleti terv újratöltve
Változtatni kellett a könyvelésen is, mert csak éves összesített adatok voltak, nem látszott a likviditás, a bevételek és a kiadások aránya. És meg kellett újítani az értékesítést, a marketinget.
A ház 3 szobájában 8 ágy van és 1 fürdőszoba. Az InDaHouse-nál arra számítottak, hogy majd baráti társaságok jönnek, de azt kellett tapasztalniuk, hogy 2-3 fő érkezik együtt, s ha már van a házban valaki, újabb vendégek nem szívesen mennek oda. Ezért szeretnének építeni még egy fürdőszobát meg egy újabb, franciaágyas szobát fürdővel, konyhasarokkal. Így már lennének párhuzamos foglalások. Az új szoba többe is kerülne a többinél; szeretnék megduplázni a bevételeiket.
Tévedtek abban is, hogy csak a belföldi turizmusra koncentráltak. Mint kiderült, sok a szlovák, ukrán, sőt lengyel átutazó vendég, emiatt jelen kell lenniük a nemzetközi szállásfoglaló portálokon is, nem csak az itthoniakon. Növelik a jelenlétüket a közösségi médiában és a korábbinál jobban hangsúlyozzák, hogy aki náluk száll meg, az egyben jót is tesz: mélyszegénységben élő gyerekeket segít egy jobb élethez.
Négy falu - Pere, Hernádszentandrás, Hernádbűd, Ináncs – rászoruló gyerekeivel dolgoznak az InDaHouse munkatársai, önkéntesei. 40 iskolással - vannak köztük 5-ös tanulók is - és 40 kisebbel, akiket felkészítenek az iskolára. Alapvetően a készségeiket fejlesztik. Ha ugyanis egy gyereknek jó a szövegértése, akkor sok tantárgyban már egyedül is tud haladni. Kezdetben sok gyerek a kudarcai miatt nem volt hajlandó leülni matekot tanulni, ezért az első másfél évben a játékokba építették be a matekot.
Azóta egyre szigorúbbak. Hétvégenként 8-10 önkéntessel odautaznak, minden gyerek másfél óra személyes foglalkozást kap, plusz egy óra csoportos foglalkozást tartanak. Összesen 120 önkéntesük van, köztük az „utazók”, de nagyon sokan vannak, akik a feladatokat írják.
Úgy gondolják, ahhoz, hogy egy ilyen program sikeres legyen, folyamatosan jelen kell lenni a támogatottjaik életében. „Három év alatt olyan gyerekeknek lehet segíteni, akiknek nincs nagy baj a családjában, de egy 11 évest egy hároméves program nem visz el az egyetemig” – magyarázza Benkő Fruzsina, a program vezetője. Ezért is nagyon fontos, hogy egy társadalmi vállalkozás hosszú éveken át biztosítson forrást a számukra.
Az IFUA Nonprofit Partner 2009 óta működik az IFUA Horváth & Partners vezetési tanácsadó cég társadalmi felelősségvállalásának részeként. Célja a nonprofit szervezetek fejlesztése. Ennek érdekében tanácsadási projekteket valósít meg, szakmai önkéntes programokat szervez és képzéseket tart nonprofit szervezeteknél.
Cimkék: IFUA Nonprofit Partner, portfolioblogger