Divattal az elfogadásért: a romák és nem romák közötti párbeszéd erősítése

IFUA Horváth & Partners
2013. május 28.

A Budapesti Menedzsment és Controlling Fórum egyik előadója volt Varga Erika, a Romani Design Stúdió vezetője. Interjúnkban az úttörő vállalkozás születéséről, működéséről és küldetéséről olvashatnak, illetve arról, milyen kihívást jelent az üzleti módszerek alkalmazása egy társadalmi célokat középpontba állító vállalkozás számára.

A XXV. Budapesti Menedzsment és Controlling Fórum egyik előadója volt Varga Erika, a Romani Design Stúdió vezetője, aki a konferencia előterében ki is állított néhány divatcikket kollekciójából, ízelítő gyanánt.

A Romani Design, az első hazai roma divatstúdió úttörő vállalkozás, hiszen manapság a romákra csak kevesen tekintenek úgy, mint egy fogyasztói rétegre. Honnan jött az ötlet a Romani Design megalapítására?
Mivel én magam is roma származású vagyok, ezért nagyon fontos számomra, hogy jelen legyen a piacon olyan divatirányzat is, amely romáknak szól, az ő igényeiket is kiszolgálja és tükrözi a kultúrájukat, ami kedves számukra. Ha megkérdeznénk az átlagembereket, mi jut eszükbe, ha a roma kultúrára gondolnak, akkor a válasz többnyire a cigányzene, esetleg a folklór, de szinte sosem az öltözködési kultúra lenne. Én ezen szeretnék változtatni.

Számomra nagyon fontos a roma fiatalok segítése abban, hogy újra birtokba vehessék az őseik kultúráját, mert úgy gondolom, hogy csak azok a roma fiatalok lesznek sikeresek az életben, akik birtokolják a tradíciójukat, akiknek erős, „trendi”, „cool” identitásuk van. Ezért van például Romani Design ösztöndíj program.

Mi a Romani Design küldetése?
Küldetésünk a roma tradíciók átültetése kortárs design termékekbe. A Romani Design célkitűzése elsősorban a romákat körülvevő mélyen gyökeredző és egyre fokozódó társadalmi konfliktushelyzet javítása a divatvilágon keresztül. Mi a ruháinkat és az ékszereinket nem csak romáknak szánjuk, bárki viselheti őket, akiknek fontos a multikulturalizmus, az életigenlés, a párbeszéd a kultúrák között. Aki a mi termékeinket viseli, nem csak egy ruhát vagy kiegészítőt vesz fel, hanem az üzenetünket is megtestesíti vele. A Romani Design termékei képviselik a legfőbb mondanivalónkat: a tradíciók és a modernitás jól megférnek egymás mellett, kiegészítik egymást és értéket hordoznak.

Milyen formában működik a Romani Design, hogy ezt az összetett célrendszert meg tudja valósítani?
A vállalkozás szociális szövetkezetként működik, amely egy közhasznú szervezet. Nem profitorientált, hanem a fő célja egy társadalmi felelősségvállalás megvalósítása.  A szociális szó arra is utal, hogy a projekt nehéz sorsúaknak kínál munkalehetőséget. Olyanoknak, akik életkoruk, származásuk, társadalmi helyzetük, illetve nemi hovatartozásuk miatt amúgy csak nehezen kapnának munkát. A közhasznúság pedig ezen keresztül a szövetkezet működési módjából ered.

Mennyire jelent kihívást az üzleti módszerek alkalmazása egy társadalmi célokat középpontba állító vállalkozás számára?
Minden problémával szembesülünk, amivel a legtöbb induló üzleti vállalkozás, csak talán még több a korlát számunkra. Leginkább talán egy dinamikusan működő csapat kialakítása jelentett kihívást. Mostanra sikerült megtalálni a megfelelő munkatársakat, akikkel gördülékenyen halad a vállalkozás. Profi varrónőkre, szabászokra és ötvösökre van szükségünk, akikre nem könnyű rátalálni a hátrányos helyzetű emberek között, hiszen sokszor éppen a képzetlenségük miatt váltak munkanélkülivé. Az szintén gondot okoz időnként, hogy azok, akik már régóta nem dolgoztak sehol, csak nehezen tudnak visszailleszkedni a munka világába, ha egyáltalán sikerül nekik. Nem minden alkalmazott jön azonban hátrányos körülmények közül, de velük se olyan egyszerű. Egy induló cég esetében nem lehet pályakezdőkre bízni a folyamatokat, meg kell fizetni az igazán jó szakembereket, ami nem elhanyagolható költség.

Szóval az, hogy gördülékenyen menjen minden, hosszú tanulási és fejlődési folyamat eredménye, de most már kijelenthető, hogy a projekt erőssége az egységes és erős munkacsoport. Mindenki átérzi a küldetésünk fontosságát, azonosulnak vele a munkatársak is, így nem a pénz az elsődleges cél, ami miatt nálunk dolgoznak.

Mi volt az IFUA NONPROFIT Partnerrel közösen végzett projekt legnagyobb tanulsága az önök számára?
A termékek árának meghatározásakor érdemes alaposan kikalkulálni azt, hogy azok valójában mennyibe kerülnek. A tervezéskor nem csupán a művészeti szempontok számítanak, hanem azt is figyelembe kell venni, hogy milyen áron adható el. Ez pedig a tervezést is befolyásolja.

Milyen eredményre a legbüszkébb eddigi pályafutása során?
Nagyon rövid idő alatt sikerült a brandet létrehozni és sikerre vinni:  ez a fogalom – ami a roma kultúra kortárs értelmezése – mára közismert lett. Arra is büszke vagyok, hogy a Romani Design egyértelműen magas minőségi kategóriát képvisel a köztudatban.

Hogyan járulhatunk hozzá ennek a kezdeményezésnek a sikeréhez magánemberként vagy vállalatunk CSR részlegének bevonásával?

Többféle módon lehetséges a közreműködés:

  • Termékek vásárlásával: számos termékük kiváló és különleges ajándék.

    A szalon címe: 1051 Budapest, Szent István tér 3. (II. emelet, 7-es kapucsengő)
    Telefonszám: 30-258-9774
    Facebook: www.facebook.com/romanidesign

  •  Szponzorációval: divatbemutatók, egyéb események szponzorálása.
  • Támogatással: anyagi hozzájárulás a társadalmi küldetés megvalósításához.
  • Önkéntes munkával: szakmai segítség nyújtása a vállalkozás munkájához különféle területeken (pl. PR, marketing, adminisztráció, eladás).

 

Cimkék: , , , , , , , ,