Két és fél érv a BI as a service mellett

Jeszenszky Anita
2015. március 11.

A BI as a service olyan megoldásokat jelent, melyeket az ügyfél részére egy harmadik fél szolgáltatásként értékesít. Az ügyfélnek nem kell megvásárolnia a BI szoftvert, nem szükséges hardver kapacitásról és külön szerverről gondoskodnia, hanem megkapja ezek használati jogát, amiért kihasználtság alapon fizet. Óriási előnye, hogy rengeteg időt és költséget takaríthat meg így a vállalat. A drasztikus növekedés két fő mozgatórugója az alacsony költség és a rugalmasság.

Az üzleti intelligencia (Business Intelligence, BI) rendszerek piacának egyik legmeghatározóbb trendje – az önkiszolgáló BI funkciók terjedése és a Big Data térhódítása mellett – a felhő alapú megoldások népszerűsödése. Ezeket a megoldásokat BI as a service-ként vagy SaaS-Based BI-ként emlegetik, magyarul szolgáltatásként nyújtott BI rendszereknek nevezhetjük.

TechNavio elemzői az ilyen rendszerek világpiacának 30,9%-os éves növekedését vetítik előre 2013 és 2018 között. A Gartner szakemberei pedig már 2012-ben olyan elemzéseket adtak ki, amelyek szerint a vállalatok közel harmada szolgáltatásként vesz igénybe BI rendszereket, vagy tervezi felhő alapú megoldásokkal kiegészíteni meglévő rendszereit.

A BI as a service olyan megoldásokat jelent, melyeket az ügyfél részére egy harmadik fél szolgáltatásként értékesít. Az ügyfélnek nem kell megvásárolnia a BI szoftvert, nem szükséges hardver kapacitásról és külön szerverről gondoskodnia, hanem megkapja ezek használati jogát, amiért kihasználtság alapon fizet. Vagyis a rendszer egy harmadik fél szerverein fut, a vállalaton kívül. Óriási előnye, hogy rengeteg időt és költséget takaríthat meg így a vállalat, hiszen nagyobb beruházás nélkül hozzájut az ilyen rendszerek adta előnyökhöz és szolgáltatásokhoz, valamint a rendszerek frissítésével és karbantartásával sem kell foglalkoznia.

A drasztikus növekedés két fő mozgatórugója az alacsony költség és a rugalmasság.

Költséghatékonyság

A szolgáltatásként vásárolt rendszerekkel a vállalat gyakorlatilag kiszervezi az IT funkciók egy részét. Az összes rendszerfrissítési, karbantartási, hibaelhárítási, adattárolási tevékenység a bérbeadónál marad, a vállalat pedig az alaptevékenységére fókuszálhat. Továbbá mentesül a befektetésigényes hardver és szerver kapacitások biztosítása alól is. Rugalmasságot és egyben költség oldali megtakarítást is jelent, hogy a szolgáltatásként vásárolt rendszereket akár szezonálisan is igénybe veheti a vállalat (pl. negyedéves tervezések időszakában), és a kieső időben nem kell érte fizetnie, hiszen a modell kihasználtság alapú fizetésen alapszik.

Rugalmasság

A BI rendszerek dinamikusan fejlődő piaca folyamatosan frissülő szoftvereket is jelent, amelyek beépítése a vállalati működésbe jelentős kihívás elé állíthatja az IT szakembereket. Ráadásul a szoftverek frissítése akár több hetet, netán hónapot is igénybe vehet, ami lassítja a vállalat működését. A szolgáltatásként nyújtott BI rendszerek ezzel ellentétben gyakran frissülnek, új funkciókkal gazdagodnak anélkül, hogy a vállalati működést akadályoznák, hiszen mindez egy harmadik félnél történik, a vállalaton kívül.

Biztonság

A felhő alapú megoldások kulcskérdése világszerte – és hazánkban különösen – a biztonság. A BI szoftver felhő alapú szolgáltatása esetében ez különösen érdekes kérdés, hiszen a BI rendszerekbe a vállalatok stratégiai adatai kerülnek át a belső környezetből egy harmadik félhez. Ugyanakkor ma már rengeteg olyan vállalat létezik a piacon, amely biztonságos adattárolásra specializálódott, és sok esetben biztonságosabb náluk tartani az adatokat, mint a vállalaton belül.

A felhő alapú BI rendszerek piacát a TechNavio felmérése szerint elsősorban az húzza, hogy a vállalatoknál egyre nagyobb adattömeg keletkezik. Ám a BI kiszervezésével nem egyszerűen csak meg lehet oldani ezt a problémát, de jelentős költségcsökkentést és más előnyöket is el lehet érni. Ráadásul az ügyfél oldalon szükséges üzleti elemzők hiánya, „drágasága” is hajtani fogja ezen szolgáltatások terjedését.