Könyvajánló – Felsőoktatási stratégiai módszertani kézikönyv

IFUA Horváth & Partners
2012. február 01.

„Az Egyetem nem teljes mértékben tud megfelelni a piaci kihívásoknak." Ez a megállapítás történetesen a Pannon Egyetem problémafájának tetején szerepel, de vajon melyik egyetem állíthatná, hogy „teljes mértékben megfelel a piaci kihívásoknak"? Sőt, a most megjelent Felsőoktatási stratégiai módszertani kézikönyvet olvasva inkább az merül fel az emberben, hogy a helyzet még rosszabb is, mint gondolta.

Merthogy amikor a szerzők a helyzetelemzéshez adnak tanácsokat, akkor gyakori problémának nevezik a következőket: pályázati források nem megfelelő kihasználása, idősödő vagy nem megfelelő összetételű munkatársi állomány, elmaradt létesítményfejlesztések, rossz állapotú ingatlanok és gépek, elavult informatikai infrastruktúra, vállalkozási tevékenység csekély eredményessége, nem megfelelő gazdaság-társadalmi kapcsolatrendszer. Vajon mi az, ami felsőoktatási berkekben jól működik, méghozzá gyakran?

Ha így vesszük, akkor itt az ideje a változtatásnak. Akkor is ezt mondhatnánk, ha nem épp az új felsőoktatási keretszámok megjelenése után lennénk, és sok egyetem és főiskola nem pont most szembesülne az államilag támogatott helyek megkurtításával. De ott is szükség van a stratégia átgondolására, ahol a támogatott helyek száma nőtt – ilyesmi elsősorban műszaki, informatikai szakokon fordulhat elő -, hiszen a helyek betöltéséhez oda kell vonzani elegendő felkészült jelentkezőt.

Számos efféle problémára találhatnak megoldási módot a felsőoktatásban dolgozó vezetők, ha fellapozzák a kézikönyvet. Hogyan reagáljanak az állami támogatások csökkentésére? Milyen piaci akciókkal tehetik fenntarthatóvá önmagukat? Hogyan teremtsenek alternatív forrásokat? Miként alakítsák át képzési szerkezetüket? Vajon magánintézményként, vagy állami fenntartású szervezetként nagyobb-e a mozgásterük?

Más ágazatokban már bevált, és a felsőoktatási intézményekben is jól alkalmazható stratégiai menedzsment módszertanokat mutat be a kézikönyv. A legbővebb, helyzetelemzési eszköztárban 18 részletes esetleírás található, az adott módszertan céljával, alkalmazási feltételeivel, főbb folyamati lépéseivel, előnyeivel és korlátaival, felsőoktatás-specifikus alkalmazásával. E mellett a stratégiai menedzsment átfogó bemutatásával, a stratégiaalkotás és nyomon követés egyedi eszközeivel, és mindezek informatikai eszköztárával is megismerkedhet az olvasó.

Kiadó: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

Írta: Csóti Dániel, Dr. Drótos György, Kaló Réka, Kádár-Csoboth Péter, Kováts Gergely, Porubcsánszki Katalin, Tarcsai Anita (IFUA Horváth & Partners)

A kötet az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával készült.

A könyv könyvesboltokban nem elérhető, a pdf letölthető ezen a linken » az OFI honlapjáról.

Cimkék: , , , , , , , ,