Tanuljunk a GPS-től! – avagy hogyan építsük be a kockázatokat a vállalatirányításba?

Radó István
2014. július 02.

A régi vállalati tervezés olyan, mintha egy térkép alapján akarnánk eljutni A pontból B pontba. Az új meg olyan, mintha egy modern navigációs rendszert használnánk. Térképpel legfeljebb néhány tényező alapján választhatunk pár útvonal között (melyik jobb minőségű, melyik vezet át városon vagy hegyen stb.). Egy korszerű, TMC-t (Traffic Message Channel) használó navigációs rendszer azonban valós időben értesül arról is, van-e az adott útvonalon építkezés, sávelzárás, baleset, egyáltalán: kialakult-e dugó? Ezeket az információkat felhasználja az útvonaltervezéskor, s ha kell, menet közben újratervez.

A régi vállalati tervezés olyan, mintha egy térkép alapján akarnánk eljutni A pontból B pontba. Az új meg olyan, mintha egy modern navigációs rendszert használnánk. Térképpel legfeljebb néhány tényező alapján választhatunk pár útvonal között (melyik jobb minőségű, melyik vezet át városon vagy hegyen stb.). Egy korszerű, TMC-t (Traffic Message Channel) használó navigációs rendszer azonban valós időben értesül arról is, van-e az adott útvonalon építkezés, sávelzárás, baleset, egyáltalán: kialakult-e dugó? Ezeket az információkat felhasználja az útvonaltervezéskor, s ha kell, menet közben újratervez.

Ez a logikája az új vállalatirányítási rendszereknek is: a forecast alapján folyamatosan újraterveznek. Ehhez minden vállalatnak el kell készítenie a saját „hőtérképét”, amely a kockázati pontokat mutatja meg – piros a nagyobb, sárga a kisebb veszélyt jelentőket.

Ez forradalom a controllingban! El lehet felejteni a merev budgeting rendszereket, a budgetet folyamatosan újrakalkuláljuk – ez a forcast -, és figyeljük a piros és a sárga pontokat, ahol a menedzsment beavatkozására van szükség. De nem csak a veszély elhárításáról van szó, hanem a lehetőségek felismeréséről is! A folyamatos monitorozás azt is megmutatja, hol lehetnek a kitörési, növekedési pontok. A döntéshozatal proaktívvá válik, és hihetetlen mértékben felgyorsul, hiszen valós idejű információkon, előrejelzéseken alapul. Az innováció új ösztönzést kap.

Hatalmas versenyelőnyre tesznek szert azok a vállalatok, amelyek rendelkeznek a számukra szükséges adatbázissal, és ki is tudják értékelni azt. Ez azonban nem egyszerű, hiszen például a hitelképességet jobban meg lehet jósolni a közösségi médiában keletkező adatokból, mint azokból, amelyek egy bankban rendelkezésre állnak.

A feladat tehát nehéz, de megkerülhetetlen. Tanuljunk a GPS-től!

Kapcsolódó bejegyzések:
Forró január után forró február?