Jó ideje igyekszünk a vállalatirányítási projektjeink, illetve BI-/CPM-implementációnk során elültetni ügyfeleinkben az érdeklődést az iránt az adat- és információvezérelt működési modellről, amelyben az üzleti intelligenciát kompetenciaközpontba (BI CC) szervezik, azt pedig az üzleti igazgatók (CEO, CSO, CFO) irányítása alá. Ehhez igazodnak a nemzetközi legjobb gyakorlatok is: fejlesztési módszertanok (Inmon, Kimball), adattárház / adatpiac / OLAP-adatbázisok, reporting és üzleti tervezési rendszerek. Ez a megközelítés még kevésbé ismert és elfogadott hazai viszonylatban, így nem sok célzott projekt indult a témában, de az a kevés, amely igen, az rendkívüli meggyőző eredményekkel zárult számunkra. A megfelelő információszolgáltatás („vállalati egy igazság”) mellett ez a megközelítés hozzásegíthet a technológiák, azok fenntartásának konszolidációja mellett az eszközrendszerek licencköltségeinek optimalizációjához is.
Ez a megközelítés abból indul ki, hogy a BI-terület egy adott felsővezetőhöz rendelve tölti be támogató szerepét, így igyekszik kiküszöbölni azt a jelenséget, hogy a kiszámíthatatlanul és sűrűn változó piaci környezetben az információhasználat kiélezett politikai helyzete(ke)t tud, tudott okozni. Ez nem mindig problémba, de a kiegyensúlyozott vezetés érdekében az érintett területek igyekeztek megfelelő igazgatói felelőst.
A közelmúltban egy publikáció részletesen bemutatta a boardszintre emelt
„adat- és információmenedzsment vezető” szerepét, feladatait. Ez a megközelítés fel tudja oldani a felelősségi feszültségek jelentős részét, viszont ahhoz, hogy a hazai vállalati életben is elterjedjen ez a gondolkodásmód, további fejlődésre van szükség az információvezérelt menedzsment felé.
Mit jelent az adatigazgató?
A Chief Digital Officer, vagyis CDO olyan üzleti vezető, aki elemzési és adatstratégiákat alkot és hajt végre az üzleti haszon elérése érdekében.
Feladatai közé tartozhat:
A CDO-kra váró kihívások
Egy 2014-es tanulmány kimutatta, hogy a szervezetek annyi időt töltöttek a megfelelő adatok megtalálásával és a munkájuk eredményének megvédésével, hogy csak az idejük 27 %-át töltötték fő feladatukkal, az adatelemzéssel.
Nem kétséges, hogy a CDO-vá válás sok kihívással jár: vezetőként összhangba kell kerülni az üzleti célokkal, adatstratégiát kell alkotni, létre kell hozni egy támogató csapatot (BI kompetenciaközpont), és ki kell választani az elsődleges fontosságú projekteket, amelyek segítenek a siker gyors elérésében és az átfogóbb kezdeményezésekhez való támogatás megszerzésében. A legfőbb faktorok így foglalhatók össze:
További ajánlások a mai és leendő CDO-knak