Digitalizáció a vállalatoknál 2018-ban A Horváth & Partners felmérése

A vállalatok messze vannak még attól, hogy a digitalizáció által kínált előnyök kihasználására átalakítsák termékportfóliójukat. Így aztán egyelőre inkább csak álom, hogy jelentős bevételnövekedést érjenek el a digitalizációnak köszönhetően, pedig a többség ezt várja – derítette ki a Horváth & Partners felmérése. A kérdésekre 200 döntéshozó válaszolt Németországban, Ausztriában és Svájcban.

Az eredményeket nézzék meg infografikán!

 

Digitalizáció a vállalatoknál 2018-ban

 

A vállalati döntéshozók többsége jelentős bevételnövekedést vár a digitalizáció előrehaladásától – mutatta ki a Horváth & Partners német nyelvterületen végzett felmérése. Mostanáig csak a vállalatok felénél számítottak a forgalom bővülésére, azok voltak túlsúlyban, akik hatékonysági előnyöket vártak.

A vállalatoknak azonban egyelőre elég nehezen megy teljesen új üzleti modellt építeni a digitalizáció által kínált lehetőségekre, hogy ezáltal új ügyfeleket és piacokat érjenek el. Ahhoz, hogy a kívánt bevételnövekedést elérjék, kulturális változásra és agilitásra van szükség.

A gyakorlat is azt mutatja, hogy nehezen megy a digitalizációhoz kapcsolható bevételnövelés: a vállalatok 52 százalékánál történt ez meg egyáltalán, függetlenül attól, hogy a növekedés kicsi volt-e vagy nagy. Ugyanakkor majdnem mindenütt sikerült javítani a termelékenységet, illetve csökkenteni a költségeket. Ez a leggyakrabban – ágazattól függetlenül – IT területen valósult meg, ezt követte a logisztika / ellátási lánc menedzsment, a termelés valamint az értékesítés.

Minden második vállalat képes volt javítani a termékek, illetve a szolgáltatások minőségén a digitalizációnak köszönhetően. A legnagyobb előnynek azt tartják, hogy jobban ismerik, s így jobban ki tudják szolgálni az ügyféligényeket. Ehhez járul hozzá, hogy felgyorsul a kiszállítás és a gyártás. A digitalizáció ezáltal jelentősen hozzájárul a vállalati értékteremtéshez. Ezt tízből kilenc döntéshozó állította.

Ugyanakkor meglepően ritkán volt befolyással a digitalizáció a termékportfólióra. A válaszadók mindössze 37 százaléka említette, hogy most másféle termékeket értékesítenek, mint a digitális átalakítás előtt. Új piacokat, új bevételszerzési modellt vagy újabb ügyfélszegmenseket is kevesebb, mint a vállalatok fele ért el. Ez arra enged következtetni, hogy eddig csak szerény bevételnövekedést sikerült elérni a digitalizáció révén.

Azt, hogy a digitalizáció tényleg beinduljon, a jelenlegi vállalati kultúrák akadályozzák a leginkább. Ha a vállalatok valóra akarják váltani a jelentős forgalomnövelésről szóló reményeiket, akkor el kell szakadniuk a jelenlegi üzleti modellek szabályaitól és teljesen új módon kell gondolkozniuk. Ám ahogy a felmérés is kimutatta, a jelenlegi vállalati struktúrák ehhez nem elég rugalmasak.

Cimkék: