Hogyan kérjünk segítséget a kollégáinktól?

2019. március 18.

Segítséget kérni kényelmetlen dolog, pedig a mai vállalati szervezetekben elkerülhetetlen. De talán nem lesz olyan kényelmetlen, ha tudjuk, hogy az effajta félelmek kevéssé indokoltak. Adunk tippeket arra is, hogyan érdemes elővezetni egy kérést.

Fotó: Rawpixel / Unsplash

  1. Az emberek sokkal segítőkészebbek, mint gondolnánk
    Nagyon pesszimistán ítéljük meg, hogy vajon rá tudunk-e bírni másokat arra, hogy segítsenek nekünk. Az emberek átlagosan 48 százalékkal becsülték alá mások szolgálatkészségét abban a kísérletben, amelyet Vanessa Bohms, a Cornell University professzora és kollégái végeztek. A kutatók szerint a nagymértékű tévedésnek az az oka, hogy az emberek nem tudják felbecsülni, mennyire kellemetlen nemet mondani egy kérésre. A kísérletben 14.000 idegent kértek meg különféle szívességekre, s a kutatók többféle mintával dolgoztak.

 

  1. A kérés hatásos
    Mindenki hajlamosabb segíteni, ha erre kifejezetten megkérik. Ezt bizonyította Tom Moriarity szociálpszichológus kísérlete, amelyben egy étteremben illetve egy strandon az egyik résztvevő otthagyta az értékeit, majd egy másik résztvevő ellopott valamit tőle. Ha a távozó előzőleg kifejezetten megkért valakit, hogy figyeljen az őrizetlenül hagyott dolgaira, akkor az emberek sokkal inkább közbeléptek a lopásnál, mint amikor nem hangzott el ilyen kérés. Akiket megkértek, „szinte mind azonnal cselekedtek, amikor a tolvaj kereket akart oldani… Segítségért kiáltottak, olyan is volt, aki végigkergette a menekülő tolvajt a parton!” – olvasható Philip Zimbardo, Robert Johnson és Vivian McCann Pszichológia mindenkinek című könyvében.

 

  1. Ha segítséget kérünk egy kollégától, azzal boldogabbá tesszük őt
    Amennyiben az első két pont nem elég ahhoz, hogy felbátorodjunk, további motivációt adhat, ha tudjuk, jót cselekszünk azzal, akitől kérünk valamit. Egy amerikai-német-svájci közös kutatás ugyanis kimutatta, hogy boldogabbak azok az emberek, akik segítenek másoknak.

 

  1. Köszönjük meg, már előre!
    Az emberek szívesebben segítenek, ha ettől nagylelkűnek érezhetik magukat. Fejezzük ki tehát a hálánkat már előre! Egy kutatás például kimutatta, hogy egyharmaddal nagyobb arányban érkeznek válaszok olyan e-mailekre, amelyeket írója valamilyen köszönő formulával zárt. Élőszóban sem működik ez másképp.

 

  1. Ügyeljünk az időzítésre!
    Természetesen ne akkor vezessük elő a kérésünket, amikor a másik épp ideges, rosszkedvű vagy nélkülünk is tele van munkával.

 

  1. Érzékeltessük, hogy nem a saját munkánkat akarjuk átpasszolni!
    Jó indítás, hogy már megpróbáltuk, de egyedül nem ment. Mondjuk meg tehát a kollégánknak, hogy mit tettünk eddig, eredménytelenül. Például megkíséreltük megkeresni a szükséges információt a vállalati tudásbázisban, de nem találtuk. Így érezni fogja, hogy már megtettük, amit megtehettünk, és nélküle nem jutottunk eredményre. De ne húzzuk az időt a próbálkozásaink ecsetelésével, térjünk rá hamar a kérésre!

 

  1. „Ajtós” trükkök
    Angolul a „Foot-in-the-Door” nevet kapta az a taktika, amikor egy apró kéréssel indítunk, annak érdekében, hogy partnerünket beleegyező hangulatba hozzuk, mielőtt az igazi, nagyobb kérésünkkel rukkolnánk elő. Ennek ellentettje a „Door-in-the-Face” elnevezésre hallgat. Ilyenkor valami nagy, irracionális dolgot kérünk, s miután elutasításra találtunk, előhozakodunk egy kisebb, észszerű kívánsággal.

 

  1. Utaljunk arra, hogy korábban nagyon eredményesen segített nekünk!
    Szívesebben teszünk meg olyan dolgokat, amelyeknek értelmét látjuk. Ezért a kérésünket indíthatjuk például így: „Átnéznéd ezt a riportot, mielőtt elküldeném? A múltkor is nagyon hasznosak voltak az észrevételeid”.

 

  1. Adjunk visszajelzést!
    Ígérjük meg, hogy beszámolunk majd az eredményről, és tartsuk is be az ígéretünket! Már csak azért is, mert nyilván lesz még alkalom, amikor rászorulunk az adott kolléga segítségére.