„CFO területen is olyan munkatársakra van szükség, akik komplex rendszerekből származó, hatalmas üzleti adatmennyiségeket hatékonyan képesek szintetizálni” – mondja Bek-Balla László, az Erste Bank HR igazgatója. A HR terület átalakulásáról kérdeztük.
– Egyrészt még szinte minden HR folyamatnál van még tér a digitalizációra, a papírmentes folyamatok továbbterjesztésére, annak ellenére, hogy a vállalatok már nagyon sokat tettek ennek érdekében. Másrészt HR területen is irgalmatlan adatmennyiségen ülünk, és ennek csak a töredékét használjuk ki. A jövőben azok a szervezetek lesznek üzletileg a legeredményesebbek, amelyek ebből az adathalmazból minél több előrejelzést tudnak kinyerni, akár mesterséges intelligencia felhasználásával. Rengeteg ilyen üzleti fejlesztés zajlik a világban, de elsősorban az üzletfejlesztés, értékesítés területén, ehhez képest a HR, mint alkalmazási terület hátrébb tart.
– Például arra, hogy egy vezetőnek időben előre jelezzék, hogy az egyik munkatársa nagy valószínűséggel elhagyni készül a céget. Mert például a munkatárs által „generált” adattömeg elemzése alapján kiderült, hogy megváltozott a motivációja, a teljesítménye, vagy éppen később jár be dolgozni, a korábbinál rosszabb eredménnyel szerepelt a tréningen, vagy éppen kisebb aktivitást mutat a vállalati chat-felületen, stb.
Ha a különböző rendszerekben generált ilyen-olyan HR-jellegű adatok mesterséges intelligencia alapú strukturált elemzésével előre tudnánk jelezni, hogy egy értékes kolléga mondjuk 72 százalékos valószínűséggel el fogja hagyni a céget 6 hónapon belül, akkor a vezető hatékonyabban be tudna avatkozni, hogy igyekezzen megelőzni a távozást. Ma is megpróbáljuk felismerni ezeket a jeleket, de ez nem szisztematikus, csak halászunk egy nagylyukú hálóval.
Rengeteg „nyomot” hagy maga után egy dolgozó, de ezek a nyomok sok különböző rendszerben találhatók, koordinálatlanok, és az adatmennyiség nem teszi lehetővé, hogy manuálisan találjuk meg azokat a mintázatokat, amelyek alkalmasak az előrejelzésre. Pedig így például gyorsabban tudnánk javítani egy értékesítő teljesítményén, vagy hamarabb tudnánk integrálni egy új belépőt. De egy harmadik példa az automatizálásban rejlő lehetőségekre: a HR „belső ügyfélszolgálatát” is javíthatjuk chatbotokkal. Az ismétlődő dolgozói kérdésekre, hogy például „mit jelent az xy levonás a bérpapíromon”, egy chatbot is tud ugyanolyan jó választ adni, mint egy HR-es.
– Egyelőre elsősorban az ügyfélkiszolgálásban és a banküzemben foglalkozunk ezzel, a belső kiszolgáló folyamatok hasonló támogatása még hátrébb tart. De amint az üzleti területeken készen lesz a megoldás, erre a HR és több más terület is rá tud csatlakozni.
– Ahogy általánosságban a tömeges, jól standardizálható folyamatoknál, így a HR-ben is a HR operáció, a munkaügy, a bérszámfejtés területén. Most éppen a belépés – kilépés folyamatát szervezzük workflow-ba, amit hamarosan élesítünk.
– Azokat a feladatokat, amelyek sematikus adatelőállítást és feldolgozást jelentenek, egyre inkább automatizálják, ezekbe a munkakörökbe egyre kevesebb ember kell. Ugyanakkor fajsúlyosabbá válik az érdemi adatfeldolgozás, az adatbányászat. Olyan kollégákra van szükség, akik komplex rendszerekből származó hatalmas adatmennyiségeket hatékonyan képesek szintetizálni.