Agyunk 60.000-szer gyorsabban dolgozza fel a képeket, mint a szövegeket, nem csoda hát, hogy egyre terjed az infografikák vállalati alkalmazása külföldön és itthon is. Cikkünkben – sok példa bemutatásával – megvizsgáljuk, milyen vállalati felhasználási lehetőségei vannak az infografikáknak, illetve a belső vállalati beszámolásban milyen eszközöket használhatunk infografika jellegű riportok készítéséhez.
Mi is az az infografika? Miért?
Gyakran halljuk, hogy „az információ hatalom”. Ez 2014-ben sem lesz másképp; egyre nagyobb adattömeg áll rendelkezésünkre – különösen az értékesítési területen, és egyre nehezebb feladat megragadni az igazán lényeges információkat, illetve rövid idő alatt feldolgozni, megérteni a rengeteg adatot.
Ezekre a kihívó feladatokra keresik a választ a korszerű vizualizációs eszközök és a fejlett olvasási tartalmakat biztosító infografikák.
Az infografika célja, hogy nagyon komplex információt, illetve összefüggéseket gyorsan és érthetően kommunikáljon képek segítségével.
Az infografika több szempontból is segít gyorsan átlátni egy összetett helyzetet. Az újszerű, meglepő, képi, vizuálisan befogadható elemeket tartalmazó megjelenítéseket könnyebben megjegyezzük, mint a klasszikus grafikonokat és adatokat tartalmazó ábrákat. Az infografikák további általános jellemzője, hogy grafikai megjelenítéssel vezetik az olvasó figyelmét egy jellemzően statikus felületen.
Lehet szó olajkitermelésről…
…vagy arról, hogy melyik Disney Parkban a legboldogabbak a látogatók.
Egy jó infografika felkelti az érdeklődést, összehasonlíthatóvá teszi az adatokat, és segít feltárni az összefüggéseket. Nem véletlen, hogy ez a fajta vizualizáció, kommunikáció egyre gyorsabban terjed és manapság infografikával már az élet számos területén találkozhatunk; nemcsak nemzetközi, de hazai szinten is.
Hogyan alkalmazható a vállalati életben?
Külső vállalati kommunikáció
Vannak vállalatok, amelyek tudatosan alkalmaznak infografikát a kommunikációjukban. Mivel az infografika kiválóan alkalmas ismeretterjesztésre, elsősorban a cég bemutatására és márkaépítésre (pénzügyi teljesítmény, statisztikák, CSR tevékenység, stb.) használják. A márka erősödése és a termékek, szolgáltatások szokásostól eltérő bemutatása indirekt módon pozitív hatással van a fogyasztásra, tehát az értékesítésre.
Ha egy vállalat külső kommunikációs szándékkal infografikát szeretne, akkor erre több lehetősége is van.
Egyrészt készíthet saját maga valamelyik egyszerű web-alapú infografikai program segítségével (Infogr.am, Pictochart, és Easel.ly), vagy kész sablonok felhasználásával
(Envato Marketplaces, Shutterstock, Powered Template, Freepik).
Ezek a megoldások olcsók és egyszerűek, azonban a bennük rejlő lehetőségek viszonylag korlátozottak, valamint a kész sablonok használata további grafikai szoftverek ismeretét és beszerzését feltételezi.
Másrészt megbízhat egy professzionális grafikust. Ez nem olcsó megoldás, azonban kiváló minőséget és egyedi, korlátlan megjelenítési lehetőségeket biztosít.
Infografikák a belső vállalati kommunikációban
A vállalat belső információáramlásában is fontos szerep juthat az infografikáknak: például azért, hogy az értékesítési és controlling beszámolók az igazán releváns kérdésekre irányítsák a döntéshozók figyelmét. Ehhez célszerű korszerű vizualizációs eszközöket használni a sokszor átláthatatlan, listaszerű Excel-riportok helyett.
Az infografikák adott kommunikációs célt szolgálnak és egyelőre statikusak ( nincs bennük módosítási, szűrési, lefúrási lehetőség), ezért jellemzően még nem jelennek meg a belső kommunikációban. Vannak azonban olyan interaktív, könnyen frissíthető adatvizualizációs és -elemző eszközök (SAP Lumira, Tableau, Microsoft Power View), valamint egylapos adatvizualizációs eszközök (SAP Dashboard Design), amelyek képesek infografika jellegű megjelenítésre.
Fontos, hogy mindig szem előtt tartsuk a célt és az információfogyasztók igényeit (pl.: színtévesztő vezetők). Ezek alapján érdemes komolyan átgondolni és tervezni a tartalmat, a designt és az adatintegrációt. A tervezésnél és a megvalósítás során meg kell határozni a riport fogyasztóit érdeklő legfontosabb vállalati mutatókat, és ki kell alakítani az adatokat leghatékonyabban megjeleníteni képes vizualizációt. Adatintegrációval a riportok valós idejű vállalati adatokat tudnak mutatni, valamint így elkerülhetőek az ember által vétett hibák és a manualitás.
Adatvizualizációs, elemző eszközök
Az alábbiakban bemutatott mindhárom eszköz támogatja nagy mennyiségű értékesítési adat gyors kezelését és vizualizációját. Az értékesítési adatokat intuitív módon elemezhetjük, a vizualizációkból felismert összefüggések segítségével akár mélyebb szinten is. (A képernyőképekre kattintva bemutató videókat talál az eszközök használatáról és működéséről.)
Forrás: http://blogs.msdn.com/b/microsoft_business_intelligence1/archive/2012/07/23/microsoft-business-intelligence-in-excel-2013 sharepoint-2013-and-sql-server-2012-sp1.aspx
Egylapos adatvizualizáció
Korlátozott adatmennyiségre készíthetünk fix elrendezésű, hatásos vezetői riportokat, amelyek könnyen frissíthetőek. A felület interaktív, de a mély, önkiszolgáló elemzést nem támogatja. Magas szintű szimulációk készítésére alkalmas.
SAP Dashboard Design
Innen pedig letölthetnek egy teljes havi sales riport mintát. A megtekintéshez megnyitáskor engedélyezni kell a tartalmat.
Forrás: IFUA
Tehát akkor lehetnek-e az értékesítési adatok gyönyörűek?!
Igen, szerintünk lehetnek! A legújabb trendeknek megfelelően a vállalatok külső és belső információfogyasztói is egyre inkább az adatok vizuális kommunikációját igénylik majd. Bár az infografika alkalmazása a belső beszámolásban egyelőre nem széles körben jellemző, nem tudhatjuk, mit hoz a jövő; lehetséges, hogy hamarosan egyszerűen elkészíthető dinamikus infografikák fogják majd „elmesélni” a vállalati teljesítményt, és forradalmasítják a beszámolást?
További források: