Bővebb ügyfél- és üzletértési koncepció, felvásárolt termékek, fejlesztések, példaértékű projektek – az idén is bővelkedett ebben az SAP NOW. A programból kirajzolódott, mire számíthatnak a walldorfi szoftveróriás ügyfelei, partnerei a jövőben, s a képet háttérbeszélgetések árnyalták, pontosították. Nézzük meg, mit szűrhetünk le a konferencia alapján!
1. Az ügyfélelégedettség egyre fontosabb
Talán a leghangosabb üzenet az idén az X és az O Data fontosságának kihangsúlyozása volt. Míg O Data (Operational Data) alatt a klasszikus tranzakciós adatokat értjük, az X Data (Experience Data) az ügyfelélmény mérését takarja. Manapság a profitnövelés már nem csak a jó árazáson és az optimális költségelszámoláson múlik, hanem a termékünk által nyújtott ügyfélélményen is. Jó példát szolgáltatnak erre a nagynevű kávézóláncok, amelyek könnyedén ezer forint fölé is áraznak egy bögre kávékülönlegességet. Ez azonban nem zavarja a vevőiket, boldogan kifizetik. A kulcs ott is az élmény – az élmény, ami nehezen mérhető.
Pontosan ezt célozza meg az SAP új ügyfélközpontú termékcsomagjával, amely a korábbi Hybris és Qualtrics felvásárlások termékeiből épül fel. Egységes felhő alapú C/4HANA keretrendszerben kezelik a CRM, Webshop, Értékesítés és Marketing adatokat. Elemzik a közvetlen vagy akár social media alapú vásárlói visszajelzéseket és ezek alapján hoznak döntéseket.
Az ügyfelek mellett fontos, hogy a saját dolgozóinkra is odafigyeljünk. A Qualtrics elemzései nem csak kifelé, hanem befelé is fordíthatók. Követhetjük a munkatársaink elégedettségét, akár valós időben. Advanced Analytics módszerekkel észrevehetünk olyan jeleket, amelyek előrevetíthetik például azt, ha valaki el akarja hagyni a vállalatot. Magyarországi SAP felhasználók között ez meglehetősen új terület, magunk ezt a People Analytics témakörünkben két éve képviseljük, alkalmazzuk, ezért érdeklődően várjuk a hazai fejleményeket. Egy-egy megoldást már használnak ügyfelek, de teljes portfóliót egyben még senki nem vezetett be.
Nagyvállalati, integrált, kiemelt biztonsági követelményeknek megfelelő és önkiszolgáló reporting-rendszer(ek) SAP BO BI eszközrendszerrel
Analytics szekció (SAP-IFUA felkéréssel) az SAP NOW konferencián
A Mavir Zrt.-nél a meglévő CAPEX riportjukból kiindulva korszerűsítették (digitalizálták) a controlling, a vállalati beszámolást, amire az SAP BO BI eszközrendszerét választották egy ogranikus program keretében. Ennek bevezetését Fraknói Elvira terv- és controlling osztályvezető ismertette és demózta is az SAP NOW-n. Ezt Havas Levente, az IFUA Horváth & Partners partnere, a projekt szponzora, szakértője kommentálta azzal, hogy a siker szempontjából kulcsfontosságú volt a fokozatos, kompetencia és (digitális) folyamat alapú építkezés. A projekt keretében a Mavir szakemberei elsajátították az eszközrendszer fenntartását, bővítését is, így a további riport digitalizációs, konszolidációs feladatokban már nincs szükségük SAP BO BI szakértőkre. További projektek (Richter Gedeon, Széchenyi Egyetem), részletek: Analytics szekció az SAP Now konferencián
2. Jön a hibrid korszak
A világszintű tendenciát követve, Magyarországon is évről évre nő a felhőmegoldások elfogadottsága a vállalatok körében. Elmúltak a biztonsággal szembeni aggályok és előtérbe kerülnek a lehetséges előnyök. A digitális transzformációnak ma már elengedhetetlen része nagyvállalatok esetén is, hogy a felhő alapú megoldás lehetőségét figyelembe vegyék, üzleti, majd IT stratégiájukba beépítsék.
Az SAP – követve ezt az irányt -, a legújabb megoldásait elsősorban már felhő alapú szolgáltatásokként jeleníti meg a piacon. Míg az S/4HANA alaprendszer esetén megvan a platformválasztás lehetősége, az új C/4HANA és Qualtrics megoldás már csak felhőszolgáltatásként vehető igénybe. Az SAP tehát ráerősít arra a más gyártóknál is tapasztalt trendre, miszerint 2020-ra elérkezünk az IT világ hibrid korszakába. Egyszerre lesznek felhős és földi megoldások. Ezeket egységesen kell irányítani és meg kell találni az integráció lehetőségeit. Erre is van válasza az SAP-nek, ERP és analitikai portfóliója már célzottan kínál szcenáriókat hibrid architektúrákra.
3. Ideje komolyan rákészülni az S/4HANA-ra
Az új S/4HANA rendszerre való átállás szükségessége az idei konferencián már senkinek sem volt kérdés. Sokkal inkább az okoz fejtörést, hogy mikor és hogyan érdemes ezt megtenni. A közelgő 2025-ös véghatáridő, amikorra az SAP megszünteti a korábbi ERP szoftvereinek támogatását, már nincsen olyan messze. A vállalatok stratégiai terveiben foglalkozni kell ezzel a transzformációval is, az irányítási rendszerre és az üzletre fókuszálva. Nyitottsággal.
Sok szállító technikai oldalról közelíti meg a feladatot, vannak akik „zöldmezős” bevezetést javasolnak. Az igazság az, hogy ez minden vállalat esetében különböző, de inkább zöldmezős. Mielőtt belevág valaki egy ilyen projektbe, érdemes megállni és felmérni a feladatot, megfogalmazni az igényeket és megtervezni a lépéseket.
Ebben tud segítséget nyújtani az SAP Readiness Check eszköze, amellyel felmérhető a jelenlegi ERP rendszer, elemezhetők a használati statisztikák és egyértelműen látható, hogy milyen modulokra lesz szükség a jövőben. A statisztikák alapján előbukkannak azok a régóta magunkkal cipelt, de már évek óta nem használt objektumok is, amelyektől meg lehet szabadulni. Egy ilyen elemzésre építve, szakmai tapasztaltok alapján pontos roadmapet és erőforrásbecslést lehet adni az SAP S/4HANA transzformációkra technológiai oldalról. Ez azért nem varázsceruza, de jó segédeszköz.
A szerző az IFUA Horváth & Partners vezető tanácsadója, az Enterprise Analytics Competence Center SAP Platform Team felelőse