Manapság egyre nagyobb értéket képvisel, hogy egy komplex jelenséget gyorsan értelmezzünk, érthetően és tömören adjunk tovább úgy, hogy közben szelektáljuk az információkat fontosságuk, újdonságuk alapján. Egy controller a mindennapos munkája során számos ilyen jelenséggel találkozik és az adatok fogyasztható, könnyen értelmezhető formába hozásával telik a munkaidejének egy jelentős része. Jelenleg évente 16,3 zettabájt (16,3 billió gigabájt, naponta 45 milliárd gigabájt) adat keletkezik, becslések szerint 2025-re ez a szám 163 zettabájtnyi (azaz 10-szer annyi) adatot fog jelenteni. Ebből is látszik, hogy az adatokkal való leterheltségünk nem fog csökkeni, egyre fontosabb lesz, hogy a növekvő adatmennyiséget továbbra is kézben tudjuk tartani.
A felsorolt négy kategória mindegyikéből hiányzik egy nagyon fontos elem: az interaktivitás. Az interaktív report azt jelenti, hogy a reportot fogyasztó személy az összesítési szempontokat és / vagy a szűrést interaktív vezérlőkön keresztül beállíthatja, így szabályozva, hogy mit lásson (legördülő menük, nyomógombok, rádiógombok, checkbox-ok stb.). Az így személyre szabott jelentést a fogyasztó gyorsan tudja értelmezni, vagy akár módosítani, ezzel felszabadítva a controllert az adatok transzformálása, fogyaszthatóvá tétele alól. Ez a kívánatos, ötödik kategória lenne, az elektronikusan, céleszközzel készített vizuális elemekkel támogatott reportolás.
Céleszközként a megoldást az önkiszolgáló üzleti intelligencia (self service business intelligence) alkalmazások nyújtják. Ezek segítségével a végfelhasználók saját maguknak tervezik meg és helyezik üzembe a reportjaikat, elemzéseiket a támogatott eszközkészlet keretein belül. A jelentések kialakításával nem szükséges az IT-t megkeresni, valamint több órában Excel kimutatásokat gyártani, hanem saját magunk összeállíthatunk egy akár teljesen automatikusan frissülő és interaktív reportot. Az önkiszolgáló üzleti intelligencia saját eszközkészlettel rendelkezik, amely a megoldásokat szállító informatikai cégek alkalmazásaiból áll össze.
A legnagyobb informatikai szállítók rendelkeznek önkiszolgáló üzleti intelligencia megoldással, ahogy az egyik legnagyobb független informatikai piacelemző cég, a Gartner Magic Quadrant elemzése is jól mutatja ezt. Az elemzést a Gartner évről évre közzéteszi, ebben a jövőkép teljessége (completeness of vision, vízszintes tengely) és a megvalósítási képesség (ability to execute, függőleges tengely) alapján értékeli az egyes szállítókat. Sem a Magic Quadrant, sem a gyártók eszközeinek képességei alapján nem lehet azonban „legjobb” eszközt választani, mert minden helyzetben szükséges egyedileg megvizsgálni, hogy melyik megoldás optimális a vállalat meglévő IT architektúrája, licenc vagyona, valamint további igényei szempontjából. Ez azért is kiemelten fontos, mert a megoldást a kiválasztást és beszerzést követően minden esetben be kell illeszteni a vállalat jelenleg meglévő BI és informatikai architektúrájába.
Amennyiben megtetszett valamelyik szállítónak a megoldása, nagy valószínűséggel kipróbálhatjuk otthoni, vagy akár céges környezetben is az alkalmazást, mivel szinte minden szállító kínál könnyen elérhető, ingyenes próbaverziót a termékéből. A cikk végén felsoroljuk, hogy a piacvezető megoldások közül melyik eszköz, milyen lehetőséget biztosít a felhasználóknak a kipróbálásra.
De pontosan miért is előnyös önkiszolgáló üzleti intelligencia eszközt használni? A controller munkáját lerövidíti azáltal, hogy nem az adott report alatt lévő adat (adatbázis) kialakításával és megformázásával kell eltöltenie az ideje nagy részét, hanem fontosabb és hasznosabb tevékenységekkel, például az eltérések mögött húzódó okok feltárásával foglalkozhat. Ezek nagyobb hozzáadott értéket jelentenek az egész vállalat számára.
Fontos azonban kiemelni, hogy ezek a megoldások csak a tartalom kialakítását rövidítik le, a szükséges adat előkészítését és az egységes adatszótár létrehozását, mint a beszámolási folyamat további elemeit továbbra is eszköztől függetlenül, a vállalatnak szükséges kialakítania. Egy sikeres önkiszolgáló üzleti intelligencia rendszer bevezetésével, annak három előfeltételével foglalkozik a következő, a témáról hasznos információkat tartalmazó cikk.
Egyre inkább előtérbe kerül, hogy a felsővezetőknek szóló döntés-előkészítő anyagok gyorsan átláthatóak, könnyen értelmezhetőek legyenek, valamint a lehető legkevesebb erőforrással álljanak elő. Az első két ponthoz elengedhetetlen egy jól működő beszámolási rendszer, azonban ahhoz, hogy a harmadik pont is teljesüljön, azaz hogy az anyag hatékonyan, minimális erőforrással álljon elő, már szükségünk van önkiszolgáló jellegű megoldásokra.
Microsoft: A Power BI Desktop ingyenesen elérhető, ebben a publikáció és a Power BI szerver használata korlátozott. A Power BI Desktop Pro verziójából 60 napos ingyenes próbaverzió tölthető le.
https://powerbi.microsoft.com/en-us/get-started/
Microstrategy: Ingyenes megoldás a Microstrategy Desktop, emellett a teljes platform 30 napos próbaverziója ingyenesen letölthető.
https://www.microstrategy.com/us/get-started
Qlik: A Qlik elemző eszközei a QlikView és a QlikSense. A QlikView-ból elérhető ingyenesen a Personal Edition, amely teljes funkcionalitás mellett leginkább a publikációt korlátozza. A QlikSense alapverziója ingyenesen elérhető, itt szintén a publikáció limitált.
https://www.qlik.com/us/try-or-buy?ga-link=bjp-hp-hero
Tableau: A majdnem teljes funkcionalitással (korlátozott megosztási funkciókkal) rendelkező Tableau Public ingyenesen elérhető, és van 14 napos próbaverzió a teljes funkcionalitású Tableau Desktopból.
https://www.tableau.com/products/trialhttps://public.tableau.com/s/
A szerző az IFUA Horváth & Partners tanácsadója
Az egyes önkiszolgáló üzleti intelligencia alkalmazások megismerésére az IFUA Horváth & Partners Kft. több, egynapos, gyakorlati képzést kínál. További információ:
https://www.horvath-partners.com/hu/horvath-akademia/szeminariumok/rendezvenynaptarunk/