Robotok pénzügyi munkakörökben

Nagy Annamária
2017. október 10.

Digitalizáció, robotizáció, RPA (Robotic Process Automation), ezek a ma hangzatos szakkifejezések, amelyek az Ipar 4.0, tehát a 4. ipari forradalom részeként arra hivatottak, hogy átformálják a vállalatok jelenlegi működését. De mit jelent mindez a pénzügyi területen?

Robotok pénzügyi munkakörökben

Fotó: Alex Knight / Unsplash

A vállalati célok között mindig is ott szerepelt a termelékenység és a hatékonyság növelése. A termelésben ezt régóta úgy oldják meg, hogy az egyes folyamatlépéseket automatizálják, és a futószalagok mellett már nem emberek állnak, hanem gépek, robotok végzik el a megfelelő műveleteket. A gépeknek nem kell pihenés, nem lankad a figyelmük, hanem egyenletesebben, gyorsabban és kevesebb hibával dolgoznak a beléjük kódolt parancssor szerint. Nekünk pedig maradnak a magasabb hozzáadott értékkel rendelkező feladatok, amelyekhez emberi képességek szükségesek (pl. esztétikai érzék, döntéshozás, szakképesítés, rugalmasság, problémamegoldás stb.)

Ez, ami a gyártósoron már annyira természetes, a szolgáltatási szektorban, irodai környezetben még csak most kezd kibontakozni, ám rohamos léptekkel fejlődik. Itt is vannak ugyanis monoton, gyakran ismétlődő feladatok, amelyekre a szabályszerűségek miatt egyszerűen betanítható bárki, és amelyeket most „emberi robotok” végeznek. Hiszen a gépek szintjén könnyű analógiát találni a „rendszer bejelentkezés – email megnyitás – melléklet megnyitás – adatok kiolvasása – rendszerbe rögzítés – archiválás” és a „kupak lecsavarás – üveg töltés – kupak visszacsavarás – címke felragasztás – dobozolás” folyamatlépések között, ha mindkettő pontos szabályokkal definiálható.

Természetesen nem minden folyamat automatizálható, az eredmények értelmezése, következtetések levonása, az intézkedések és döntések meghozatala továbbra is az emberi képességeket igénylik. Azok az adminisztrációs, adatrögzítési feladatok viszont, amelyek

  • gyakran ismétlődnek,
  • meghatározott szabályokon alapulnak,
  • csekély mértékű emberi döntéshozatalt igényelnek,
  • standardizált vagy standardizálható folyamatok mentén szerveződnek kevés kivételkezelési szükséglettel,
  • digitálisan és rendszerekben elérhető adatokat használnak,

könnyen automatizálhatók robot szoftverekkel. Kutatások és tapasztalati számok bizonyítják, hogy robotizálással az adott folyamat átfutási ideje közel 40%-kal csökkenthető, a hibázás aránya minimalizálható, mindezek hatására pedig jelentős költségmegtakarítás érhető el.

És hogy ebből mit éreznek a munkatársak? Lesznek pozíciók, amelyek megszűnnek vagy átalakulnak. Például kevesebb humán kapacitást igényel majd a számlakezelés, az operatív munka jelentős részét (pl. számlák rögzítése, ellenőrzése, archiválása) a robotok végzik, míg az emberek feladata a folyamatok szüntelen standardizálása lesz, hogy még több lépés váljon automatizálhatóvá.

Íme 10 pénzügyi munkakör, amelyet 90% fölötti valószínűséggel átvesznek a robotok az Oxford Martin School tanulmánya szerint.

  • könyvelő (bookkeeping, accounting clerk)
  • könyvvizsgáló asszisztens (auditing clerk)
  • adó ügyintéző (tax preparer)
  • bérszámfejtő (payroll clerk)
  • munkaidő-nyilvántartó (timekeeping clerk)
  • számlaügyintéző (billing clerk)
  • megrendeléseket kezelő munkatárs (order clerk)
  • hitelügyintéző (loan officer)
  • beszerző (procurement clerk)
  • hitelkockázat-elemző (credit analyst)

Aki meg akarja őrizni a foglalkoztathatóságát, annak meg kell tanulnia együtt dolgozni a virtuális munkatársakkal, kezelni és fejleszteni őket. Ugyanakkor a felszabaduló kapacitást az érdekesebb, kihívóbb, értékteremtő feladatokra lehet összpontosítani, növelve ezzel az adatelemzés, adatmodellezés és a pénzügy, mint üzleti partner szerepét. Mindezek pedig új képességeket és kompetenciákat igényelnek, amelyeket a munkatársaknak el kell sajátítaniuk ahhoz, hogy a jövő pénzügyi területén, a CFO szervezet 4.0-ban sikeresek lehessenek.

A szerző az IFUA Horváth & Partners vezető tanácsadója.