Digitális pénzügyi stratégia a Deutsche Bahnnál Interjú Wolfgang Heinrichsszel, a „FINANCE 4 DB” konszernprogram vezetőjével

2018. december 12.

A Deutsche Bahn pénzügyi területe egy átfogó stratégia mentén a digitalizáció és a változás irányába halad. A cél a jobb minőségű vállalatirányítás, a hatékonyság és a kiválóság növelése, végső soron pedig a Deutsche Bahn sikeréhez való hozzájárulás. Wolfgang Heinrichs, a „FINANCE 4 DB” konszernprogram vezetője a Horváth & Partners magazinjának adott interjúban elmondta, hogyan alakul át a CFO-szervezet és hogyan profitál ebből az egész konszern.

-A digitalizáció számos üzleti területet radikálisan átalakít a Deutsche Bahnnál. Hogyan hangolja rá a Finance 4 DB a pénzügyi területet erre az átalakulásra?

-A FINANCE 4 DB a teljesítőképesség fokozása érdekében hajtja végre a digitalizációt és a pénzügyi működés ezzel kapcsolatos átalakítását. Két célt tűztünk ki. Egyrészt a vállalat operatív irányítását még célzottabban szeretnénk  támogatni teljesítményorientált beszámoláskészítő- és előrejelző eszközök alkalmazásával, továbbá az adatok valós idejű kiértékelésével. Másrészt a saját folyamataink hatékonyságát és kiválóságát mi magunk tudjuk fokozni, a folyamat- és rendszerkörnyezetünk jelentős egyszerűsítésével és egységesítésével.

 

-Hogyan érik el ezeket az ambiciózus célokat?

-Átfogó megközelítésmódot alkalmazunk. Ezért négy cselekvési területet definiáltunk, amelyek megadják a kereteket és leírják a beavatkozások sorrendjét is: folyamatok & struktúrák, módszerek & eszközök, szerepek & önmeghatározás, valamint képességek & együttműködés. Tartalmilag először is egy átfogó állapotfelmérést végeztünk. Ebből konkrét fókuszprojekteket vezettünk le annak érdekében, hogy érzékelhető javulást érjünk el a lényeges pénzügyi folyamatoknál.

-Mely folyamatokat veszik előre?

-Először három fókuszprojektre koncentrálunk. A Procure-to-Pay és a Plan-to-Steer esetében a konzekvens End-to-End folyamati megközelítés meghatározó jelentőségű. A harmadik fókuszprojektünkben minőségjavításra és hatékonyságjavításra törekszünk egy integrált adatplatform-koncepció segítségével. Az elkövetkező hónapokban a konszern vezetésével és az üzleti területekkel közösen fogjuk kidolgozni a részletes koncepciót és ezt 2019 első negyedévétől folyamatosan megvalósítjuk.

 

-Miben mutatkozik meg az átfogó megközelítés?

-A fókuszprojektekben folyamatosan dolgozunk mind a négy definiált cselekvési területen. A modern informatikai módszerek és eszközök támogatják a folyamatok javítását. A folyamat- és informatikai környezettel együtt változnak a pénzügyi területen dolgozó kollégák szerepei és kompetenciái, valamint az, ahogyan ők a munka modern világában együttműködnek egymással. --Ezeket a fejlesztéseket egy átfogó jövőképben összegezzük.

 

-Hogyan motiválják, hogyan lelkesítik a munkatársakat egy olyan programhoz, amelynek az első eredményei csak 2019 első negyedévében lesznek érzékelhetők?

-Egymással párhuzamosan dolgozunk úgynevezett gyorsnaszádokon, amelyekkel a digitalizáció által nyújtott lehetőségeket már rövid távon is ki tudjuk használni. Ilyen például, hogy a webshopunkat hozzákapcsoljuk egy külső piactér-szolgáltatóhoz, s ezáltal a termékportfóliót a jelenlegi 1,5 millió cikkről 25 millióra bővítjük. Így a számlák közvetlenül le lesznek könyvelve, nem terheljük vele a Shared Service Centert, a folyamatok átfutási ideje pedig jelentősen lerövidül. Egy másik „gyorsnaszáddal” treasury területen vezettünk be RPA technológiát, ami a manuális feladatokat napi két órával csökkentette. Így a kollégáknak több idejük marad értékteremtő tevékenységekre. Egy-egy ilyen digitalizációs projekt láthatóvá teszi az áttérés előnyeit és hamar meghozza az elfogadást.

 

-Mit jelent a FINANCE 4 DB a pénzügyi terület munkatársai számára?

-Azt, hogy szakmailag fejlődhetnek és növelhetik a jelentőségüket a vállalaton belül. Az egyszerű, intuitív módon elsajátítható alkalmazásoknak köszönhetően - amelyek például úgy működnek, mint egy applikáció - az informatikai rendszerek felhasználóbarátabbak lesznek. A standardizálás, az automatizálás és az átlátható adatstruktúra témakörökben a konszern szintű irányítás tartalmilag ugyanolyan releváns lesz a munkatársak számára, mint az adattudós kompetenciák kiépítése. Ezekre a feladatokra egyebek mellett digitális oktató modulok, bemutató előadások, tréningek készítenek fel. Emellett támogatjuk a hálózatosodást a pénzügyi területen belül és a Deutsche Bahn saját digitális ökoszisztémájában. A vezetőktől elvárjuk, hogy az átállást aktívan támogassák, önállóan, agilisan cselekedjenek és aktívan használják a digitális kommunikációs csatornákat.

 

-Milyen lesz három év múlva a pénzügyi szervezetük?

-Innovatív, változásra képes, ügyfélbarát szervezetet látok. Pillanatnyilag a FINANCE 4 DB által irányított átalakítási folyamat persze még nagyon az elején jár. Ennél az első lépésnél számomra döntő fontosságú, hogy a célhoz vezető úton a változással kapcsolatos alapvető hozzáállásunkon változtassunk. Mert az előttünk álló átalakítás egyszerre lehetőség és kötelesség is.

A cikk a Horváth Directions magazinban megjelent interjú magyar fordítása.