Tényleg csak 1 ok van, amiért a beszerzés fontos lehet?

Werle Zoltán
2014. május 14.

Rólunk, beszerzőkről sokaknak az a képe, hogy ők azok a „népek”, akik mindenfajta teketóriázás nélkül így indítanak egy ártárgyalást: „Mennyit enged a feléből?”

Tényleg erről szól a mai korszerű beszerzés? Nézzük csak…

Amikor – úgy 15-20 éve – Magyarországon arról beszélt valaki, hogy a beszerzés által megtakarított minden cent, dollár, márka, forint, azonnali EBIT-hatást jelent, akkor mindez inkább a külföldi tulajdonlású cégekben talált értő fülekre. Sokan nem is foglalkoztak azzal, mi a különbség vásárlás és beszerzés között. Ekkor még – a hőskorban – a céges kocsival „futkározó” anyagbeszerzők jelentették sok vállalatnál a beszerzést, vagy inkább a vásárlást. Aztán erősödött a verseny, helyt kellett állni. Ehhez pedig vállalati stratégiák születtek – majd beszerzési stratégiák.

Mit vártak el a beszerzéstől?

Először is, hogy legyen!  Külön szervezetben – funkcionálisan centralizáltan -, a vállalati stratégiához illeszkedő beszerzési stratégiával, megfelelően képzett munkatársakkal és vezetővel, teljesítményének mérésével és belső ügyfeleinek elégedettségével is rendelkezzen.

Tényleg csak 1 ok van, amiért a beszerzés fontos lett?

Ma már sok vállalat felismerte, hogy azon 1 ok, ami alapvetően a megtakarítás, nagyon kevés egy jól működő beszerzési funkció megítéléséhez. Mi
több, a megtakarítás mértéke a beszerzési szervezet képességeitől függően jelentősen változó.  Akik mindezt felismerték – és tettek is érte – sokkal sikeresebbek voltak akár a 2008-as válság előtt, alatt és ma is.

A megtakarítás tehát csupán egy elem a beszerzés fontosságát illetően – és talán meglepő, de egy vállalat életében nem is mindig a legfontosabb.

A legfontosabb 1 ok, ami a beszerzést a vállalat számára fontossá teszi, a beszerzés hozzájárulása a vállalati értékteremtéshez.

De hogyan lehet ide eljutni? Ehhez 4 dimenzió mentén célszerű a beszerzést felépíteni:

  • Stratégia és célok
  • Szervezet és működésmód
  • A beszerzők kompetenciái és motiválásuk
  • Teljesítménymérés

(Kattintásra nagyobb méretben megnyílik az ábra.)

Az ily módon, professzionálisan felépített beszerzés teljesíteni fogja azt az 1 fő okot, ami ezt a funkciót fontossá teszi egy vállat életében: hozzájárulását a vállalati értékteremtéshez!

Arról, hogy mit is jelent ez a 4 dimenzió, és miért olyan fontosak, a jövő szerdán megjelenő posztomban írok.